Flota comercială a României, acum 20 de ani. Flota Navrom se subțiază văzând cu ochii

256
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Flota Navrom se subțiază văzând cu ochii - flota21-1564945143.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.


Compania Navrom a rămas cu 59 din cele 77 nave câte mai avea în urmă cu două luni, a declarat directorul general Ionel Chițu.
"Subțierea" flotilei s-a produs nu numai în mod planificat, prin vânzarea a 13 nave la licitațiile organizate la Bursa Maritimă și de Mărfuri Constanța, ci și în urma vânzărilor forțate de către creditori. Astfel, patru nave s-au pierdut în urma arestărilor impuse de echipaje, pentru recuperarea res-tanțelor la plata salariilor și diurnei de stră¬inătate. O altă navă, , distrusă în ur¬ma unui incendiu, afost vândută ca fier vechi.


Pierderile neplanificate nu se opresc aici. Dimpotrivă, par a se înmulți în viitorul apropiat. Astfel, pe 22 iunie, va fi vândută nava "Dragomirești", în SUA. Tot acolo va fi vândută, pe 29 iunie, "Histria Pride", pentru un litigiu mai vechi al firmei Mașin Import-Export, care nu are nici în clin, nici în mânecă cu compania Navrom. Justiția americană a sechestrat nava și a decis să o scoată la vânzare fiindcă este proprietate a statului român. 


În pericol de vânzare este și nava "Snagov", la Huli (Anglia), iar nava "Sebeș" va fi scoasă la licitație pe 1 iulie 1998, la Pireu. Pentru navele "Războieni" și "Avrămești", echipajele au anga¬jat avocați și pot fi considerate ca și pierdute.
"E posibil ca unele dintre cele 13 nave vândute prin licitațiile organizate la Bursă să nu poată fi livrate - atenționează Ionel Chițu. Cauza o reprezintă apariția unor noi aresturi pe respectivele nave. Este extrem de dificil să eliberezi navele care sunt grevate de datorii ce depășesc prețul de vânzare adjudecat. În această situație, e preferabil să lăsăm navele în arest și să căutăm alte metode de eliberare."


În prezent, doar o treime din flota Navrom se află în exploatare, fiind operată în contracte de bare-boat de diferite firme private. Din chiriile încasate se asigură apa, hrana și combustibilul pe zecile de nave arestate. O altă parte din bani este dirijată spre plata datoriilor din piață și eliberarea navelor. 
Chițu și-a declarat surprinderea că aresturi de un milion dolari s-au rezolvat cu 100.000 - 200.000 dolari, fapt ce demonstrează că, în numeroase cazuri, creditorii au mizat pe incapacitatea companiei Navrom de a-și plăti avocații, care să analizeze datoriile reale făcute de operatorii privați.


Situația flotei românești va fi cunoscută în detaliu peste două săptămâni, când FPS va primi concluziile auditului executat de ABN Amro Bank. Până când Ministerul Privatizării va adopta o decizie pe baza propunerilor formulate de banca olandeză, compania Navrom va pierde 70.000 de dolari pe zi și un snop de nave. La aceste pierderi trebuie adăugat milionul de dolari plătit lui ABN Amro Bank. Cine va răspunde pentru toate aceste pagube generate de blocarea procesului privatizării? Sorin Dimitriu, FPS sau... poporul român? 10.06.1998


Navrom a făcut plângeri penale împotriva echipajelor


Compania Navrom a pierdut cinci nave în urma acțiunilor în justiție declanșate de echipaje. Navigatorii de pe "Năsăud", "Bihor", "Zărnești", "Seimeni" și "Râureni" s-au plâns instanțelor de judecată străine că nu le-au fost plătite drepturile bănești, conform contractelor de îmbarcare. În toate cazurile, curțile de justiție au acționat într-un singur mod: au pus sechestru asigurător pe nave, au judecat cauzele și au decis vânzarea navelor prin licitație, în vederea achitării sumelor datorate echipajelor.
Văzându-se cu flota văduvită de cele cinci cargouri, armatorul a reacționat într-un mod insolit, formulând plângeri penale împotriva echipajelor. Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom, și-a motivat gestul afirmând: "Noi (armatorul - n.n.) am fost partea vătămată. Navigatorii au cerut drepturi neplătite de operatorii privați, nu de Navrom. În momentul în care am retras navele, am încercat, la fiecare dintre ele, să negociem plățile restante, astfel încât să lăsăm navele să producă. În toate cazurile, echipajele și-au cerut drepturile și repatrierea. Au dat în judecată compania care i-a angajat și navele, respectiv proprietarul. Interesele din zonă au făcut ca navele să se vândă, iar avocații să-și ia banii. Justiția a pus sechestru asigurător și
Navrom nu a avut posibilitatea să se apere. N-a avut bani să plătească avocații. Echipajele au fost aprovizionate cu hrană." 29..6.1998


Marinarii care s-au adresat Justiției vor fi primii restructurați


Ieri, la adunarea generală a acționarilor companiei Navrom, nimeni nu a fost demis, nimeni nu și-a prezentat demisia. În schimb - conform indicațiilor date de Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom - s-a agreat semnarea contractelor de bare-boat cu firmele: Inter Ocean Services (pentru navele "Rupea", "Neamț", "Plopeni" și, eventual, "Dumbrăveni", dacă nu va fi livrată cumpărătorului) și Mihei Shipping (pentru nava "Tulcea"). 


Chițu a declarat că Navrom și-a schimbat optica și va încheia contracte de bare-boat doar cu cei ce sunt proprietari de nave și au cu ce să garanteze. Se intenționează ca firmei Sammarina Shipping & Trading să i se încredințeze navele "Războieni", "Avrămești" și "Râșnov", urmând să înceapă negocierile.


Acționarii și-au exprimat acordul în privința contractului prin care cele două nave de 8.700 tdw, aflate de zece ani în construcție la Șantierul Naval Brăila și nefinalizate nici până astăzi, să fie cedate unui SRL, în schimbul unei sume de peste 3 miliarde lei.
Ionel Chițu ne-a declarat, totodată, că marinarii de pe navele vândute în urma acțiunilor lor în Justiție vor fi, cu prioritate, puși pe listele de disponibilizare, în momentul restructurării companiei. "Este hotărârea consiliului de administrație și a acționarilor" - a afirmat directorul general. 11.07.1998


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3833 secunde