Flota comercială a României, acum 20 de ani. O privatizare cu frâna trasă

195
Flota comercială a României, acum 20 de ani. O privatizare cu frâna trasă - flota-1572031677.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Sindicatul Liber al Navigatorilor a transmis o scrisoare Guvernului României, prin care atenționează că flota națională pierde, zilnic, un miliard de lei, din cauza întârzierii restructurării. Suma respectivă reprezintă cheltuiala efectuată cu întreținerea echipajelor și navelor care nu produc nimic. 


Singura soluție a stopării acestei risipe este trecerea de urgență la restructurarea și privatizarea flotei, se arată în mesaj. 


Când să se treacă la fapte, apare câte un blocaj! 


Restructurarea și privatizarea flotei naționale rămân, în continuare, pe hârtie, în strategiile și programele Guvernului. De câte ori trebuie să se treacă la fapte, apare câte un blocaj, câte o buturugă care împiedică statul român să-și pună în aplicare bunele intenții. 


După ce dă un comunicat de presă, din care rezultă că ora "H" a privatizării în flotă a sosit, statul face stânga împrejur și o lasă mai moale. 


În urmă cu două săptămâni, s-a anunțat (pentru a câta oară?) că se va înființa Serviciul Maritim Român (prin divizarea CNM Romline), că va fi privatizată CNM Petromin și - noutate - că se va declanșa procesul de lichidare al CNM Navrom. 
Singura acțiune concretă a fost punerea sechestrului asigurător pe navele companiei Navrom de către creditorul Bancorex. În rest, NIMIC.


Cum gândește Bancorex realizarea acțiunii de lichidare a companiei Navrom nu cunoaștem, dar știm, din convorbirea cu Sorin Dimitriu (ministrul Privatizării) și Ion Baroncea (directorul general al Direcției restructurare - privatizare din FPS), că există o mare doză de necunoaștere a legislației internaționale privind shipping-ul și a consecințelor acestei măsuri. 


O greșeală monumentală 


Dacă ar fi fost consultați directorii companiilor de navigație, nu s-ar fi făcut greșeala monumentală de a se anunța, "cu surle și trâmbițe", declanșarea acțiunii de lichidare a CNM Navrom. 


Știrea dată publicității a îngreunat și mai mult situația flotei naționale și a echipajelor. Pe de o parte, creditorii din piață au fost avertizați că trebuie să impună noi aresturi pe navele românești, iar pe de altă parte, navlositorii au perceput această măsură ca o atenționare că angajarea unor nave românești devine o operațiune riscantă. 
Compania Romline a simțit, pe propria-i piele, efectele acestei publicități nefericite. Imediat cum s-a anunțat trecerea la acțiunea de lichidare a CNM Navrom, două angajamente ferme au fost anulate. 


În prezent, datorită unor eforturi proprii, singura care mai face privatizare este CNM Romline. Gheorghe Slabu, directorul general al companiei, ne-a declarat că i-a solicitat FPS-ului vânzarea, prin negociere directă, a altor patru nave (trei către Inter Ocean Services și una către Cosena) și vânzarea, prin licitație, a navelor "Novaci", "Maria" și "Cristian A". 
Acțiunea de restructurare și privatizare a flotei naționale va suferi, după toate probabilitățile, noi amânări. Remanierea și reorganizarea Guvernului Radu Vasile este principala cauză. Premierul este mai preocupat să își salveze propria-i "barcă", amenințată să se "scufunde" înainte de a apuca anul 2000. (28 septembrie 1998) 


Navrom negociază vânzarea a patru nave către operatorii privați 


Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom, afirmă că cele două întâlniri de la București, la care au participat reprezentanții ministerelor Transporturilor și Privatizării, ai FPS, Bancorex și ai companiilor de navigație, vor face să se miște procesul privatizării în flotă. 


Chițu precizează că a fost analizată situația fiecărei nave în parte, implicațiile vânzării ei, posibilitatea vânzării cu acceptul Bancorex, cu preluarea de credite și acordarea unor garanții suplimentare față de valoarea navei. 
"«Bancorex» a fost de acord să ridice sechestrul pe navele pentru care suntem în negocieri cu operatorii, urmând ca banii să fie plătiți băncii, în contul datoriei Navrom", a declarat Chițu. 


"Prima consecință a acestor reuniuni o reprezintă declanșarea negocierilor cu trei operatori privați pentru vânzarea a patru nave ale companiei Navrom. 


Un alt câștig îl reprezintă înțelegerea faptului că navele nu pot fi vândute în țară, prin licitație, și că trebuie să se recurgă la practica internațională a vânzării prin brokeri. Navele adjudecate la licitațiile publice nu au fost ferite de noi aresturi și de anularea tranzacțiilor. În schimb, vânzarea prin brokeri este discretă. 


S-a mai înțeles și faptul că navele se vând la valoarea de piață și că nimeni nu le cumpără cu tot cu datorii. Încercarea de a vinde și creanțele navelor a fost un fiasco", a mai afirmat Chițu. (7 octombrie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6246 secunde