Flota comercială a României, acum 20 de ani

Cu 35 de milioane de dolari datorii‚ Navrom scoate navele la vânzare

235
Cu 35 de milioane de dolari datorii‚ Navrom scoate navele la vânzare - flota-1571258880.jpg
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Consiliul de administrație al FPS a discutat, în ședința de miercuri, 29 aprilie 1998, strategia de privatizare a flotei comerciale maritime românești, informează FPS. 


Din nota întocmită de specialiștii FPS rezultă că, în comparație cu anul 1990, flota este îmbătrânită, peste două treimi din numărul navelor depășind durata maximă de exploatare. 


La ora actuală sunt arestate, în diverse porturi ale lumii, 35 de nave, cauzele fiind datoriile companiilor maritime de stat sau ale partenerilor acestora, precum și retragerea unor nave închiriate companiilor private de shipping, ca urmare a nerespectării unor condiții contractuale. 
Situația prezentată consiliului de administrație al FPS relevă faptul că CNM Navrom are cele mai mari datorii: circa 35 milioane de dolari. 


O propunere pentru ieșirea din criză 


Pentru ieșirea din criză, Direcția privatizare transporturi din FPS a propus vânzarea navelor prin leasing pe termen scurt, cu clauză fermă de cumpărare, către companii de shipping private, din România, sau prin licitații publice organizate la Bursa de Mărfuri. 


În cursul lunii mai, FPS va primi asistență din partea ABN Amro Bank, pentru restructurarea și privatizarea companiilor maritime de stat. 


Organigrama FPS a fost completată în aceeași ședință, prin constituirea serviciului pentru verificarea bonității și valabilității documentelor prezentate de partenerii FPS implicați în procesul de privatizare. Au fost aprobate, de asemenea, șapte note de privatizare și două note de restructurare pentru societățile cu pierderi. (1 mai 1998) 


Companiile de navigație ale statului resping soluția leasing-ului


După cum se știe, soluția vânzării navelor prin leasing (stipulată și în HG nr. 140/1998) are o puternică susținere din partea Direcției privatizare transporturi din FPS. Aceasta se bate pentru ideea leasing-ului pe termen scurt, cu clauză fermă de cumpărare, către companiile de shipping private din România. Soluția nu este susținută, însă, de conducerile companiilor de navigație de stat, pentru care leasing-ul este la fel de păgubos ca bare-boat-ul. 


Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline, ne-a declarat: "Pentru navele aflate în bare-boat, soluția de vânzare cea mai bună este negocierea directă. În cazul leasing-ului, certificatele de naționalitate rămân pe numele proprietarului (armatorul de stat) până la achitarea ultimei rate. De-abia după aceea se schimbă proprietarul. Până atunci, navele aflate în leasing pot fi arestate pentru datorii ale companiilor de stat, creându-se litigii care pot duce la pierderea navelor. Negocierea directă elimină acest pericol. Eu cred că trebuie să ne hotărâm și să încetăm să mai facem privatizarea cu jumătăți de măsură. Timp de 5-6 ani, au fost contractele de bare-boat, ale căror consecințe le cunoaștem. Ele nu trebuie înlocuite cu contractele de leasing. Trebuie să facem vânzarea efectivă a navelor către cei ce pot să le cumpere". 


Cum să fie evitată criminalitatea economică 


La rândul său, Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom, a evidențiat pericolul ca firmele care iau nave în leasing să se comporte la fel ca foștii operatori rău-platnici, adică să încarce navele de datorii și să le lase, apoi, în brațele statului. Legislația actuală nu prevede niciun sistem de garanții care să apere companiile Navrom, Petromin și Romline de fenomenele de criminalitate economică, în cazul utilizării leasing-ului, a semnalat Ionel Chițu. (4 mai 1998) 


Navele "Mediaș" și "Râmnicu Sărat", vândute pentru 826.000  de dolari 


Ieri, 20 mai 1998, în ringul Bursei Maritime și de Mărfuri Constanța, compania Romline a reușit să vândă cargourile "Mediaș" și "Râmnicu Sărat", după ce, în urmă cu o săptămână, licitația celor două nave eșuase. 


Echipele de concurenți intrate în luptă au rămas neschimbate la cele două ședințe de licitație. Pentru "Mediaș" (2.640 tdw, construită în 1972, prețul de pornire 300.000 de dolari), s-au întrecut sirianul Abdul Saraj și turcii Bekir Acik și Omer Șușli. A câștigat arabul, care și-a adjudecat nava la prețul de 228.000 de dolari. În urmă cu o săptămână, niciunul dintre participanții la licitație nu oferise prețul minim de 234.000 dolari. 


Lupta pentru "Râmnicu Sărat" (32.500 tdw, construită în 1989, preț de pornire 650.000 de dolari) s-a oprit la 598.000 de dolari. Nava a fost adjudecată de firma de reparații nave Electroscoica din Constanța, celălalt participant, Mihei Shipping, neîndrăznind să pluseze. 


Reprezentanții firmei Electroscoica ne-au declarat că intenționează să repare nava, care necesită piese și echipamente evaluate la circa 2 milioane de dolari, și să o reintroducă în exploatare. 


Reușita licitației de ieri se datorează, într-o oarecare măsură, șefului de ring Gică Morariu, al cărui ciocan se dovedește extrem de eficient pentru companiile de navigație. (21 mai 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3198 secunde