Flota comercială a României, acum 20 de ani

Strategia de restructurare și privatizare a flotei nu o apără de avalanșa de arestări

226
Strategia de restructurare și privatizare a flotei nu o apără de avalanșa de arestări - flota-1570822336.jpg
├Än urm─â cu mai bine de 20 de ani, via╚Ťa pe multe din navele rom├óne╚Öti era un co╚Ömar pentru echipaje. ├Än cele ce urmeaz─â, v─â prezent─âm c├óteva din articolele publicate ├«n ziarul nostru, la acea vreme. 


Vreme de cinci ani, guvernan╚Ťii Rom├óniei au ├«ntors pe toate fe╚Ťele problema restructur─ârii ╚Öi privatiz─ârii flotei. Institu╚Ťiile statului au irosit timp ╚Öi efort pentru a str├ónge informa╚Ťii, propuneri ╚Öi solu╚Ťii. Sub Cabinetul Ciorbea, lucrurile au avansat at├ót de mult, ├«nc├ót s-a formulat ╚Öi aprobat o strategie de restructurare ╚Öi privatizare a companiilor de naviga╚Ťie. HG nr. 140/7.04.1998 arat─â c─â obiectivele acestei strategii sunt: men╚Ťinerea unei capacit─â╚Ťi de transport maritim c├ót mai mari, sub operarea companiilor rom├óne╚Öti, iar pe de alt─â parte, men╚Ťinerea unui control al statului, numai pentru realizarea nevoilor strategice ╚Öi de ap─ârare a ╚Ť─ârii ╚Öi pentru valorificarea poten╚Ťialului porturilor rom├óne╚Öti. 


Restructurarea actualelor companii de naviga╚Ťie se va face prin ├«nfiin╚Ťarea unei companii na╚Ťionale de transport maritim, cu nave provenite de la Navrom, Petromin ╚Öi Romline, a unei companii specializate ├«n transportul de containere, cu nave provenite de la Romline, ╚Öi a unei agen╚Ťii de personal navigant. 


Compania na╚Ťional─â urmeaz─â s─â se privatizeze ulterior, cu p─âstrarea ac╚Ťiunii nominative de control. Patrimoniul r─âmas la cele trei companii va fi total privatizat, ├«n mai multe etape. Ini╚Ťial, se va proceda la transformarea prin nova╚Ťie a contractelor de bare-boat ├«n contracte de v├ónzare, ├«ntr-un termen de maximum cinci ani. ├Än urm─âtoarea etap─â, se va proceda la divizarea companiilor ╚Öi la privatizarea societ─â╚Ťilor comerciale rezultate din acestea. 


Privatizarea celor trei companii na╚Ťionale - Navrom, Petromin ╚Öi Romline - se va face prin v├ónzarea integral─â a pachetului de ac╚Ťiuni prin licita╚Ťie, utiliz├ónd inclusiv v├ónzarea pe pia╚Ťa secundar─â de capital. ├Än caz de insucces, se va proceda la v├ónzarea ca active a navelor ╚Öi la lichidarea societ─â╚Ťilor respective, potrivit Legii nr. 31/1990, republicat─â.


Companiile formate prin restructurarea actualelor trei companii vor putea s─â-╚Öi protejeze navele prin ├«nfiin╚Ťarea unor filiale ╚Öi transferarea navelor c─âtre aceste filiale. ├Än acest sens, se va elabora o metodologie care urmeaz─â s─â fie aprobat─â prin ordin comun, de ministerele cu sarcini ├«n acest domeniu. 


Nu uita╚Ťi de datorii! 
Pentru protejarea navelor ╚Öi ├«nt─ârirea pozi╚Ťiei pe pia╚Ť─â a companiilor nou formate, a filialelor acestora, precum ╚Öi a companiilor private care au preluat nave ├«n procesul de privatizare, se va adopta cadrul legal necesar instituirii regimului special pentru activitatea de transport maritim interna╚Ťional. 


De aducerea la ├«ndeplinire a acestei strategii r─âspund ministerele Privatiz─ârii, Transporturilor ╚Öi FPS, care vor trebui s─â ├«ntocmeasc─â un program concret, pe etape, de restructurare ╚Öi privatizare a flotei, cu responsabilit─â╚Ťi precise. 
P├ón─â aici, totul este frumos, inteligent reglementat, ├«n consens cu interesul na╚Ťional. Dar strategia guvernamental─â las─â nel─âmurit─â problema datoriilor de sute de milioane de dolari ale flotei na╚Ťionale fa╚Ť─â de b─ânci, echipaje, ╚Öantiere navale, agen╚Ťi, autorit─â╚Ťi portuare etc. Marea hib─â a acestei construc╚Ťii logice, frumos articulat─â, este aceea c─â se omite un element de baz─â: gradul ridicat de ├«ndatorare a companiilor de naviga╚Ťie cu capital de stat. 


Cine ├«╚Öi ├«nchipuie c─â viitoarea companie na╚Ťional─â va fi la ad─âpost de aresturi se ├«n╚Öal─â. P├ón─â c├ónd statul rom├ón nu ├«╚Öi va pl─âti toate datoriile, avalan╚Öa de arest─âri de nave nu se va opri. Apoi, cum ├«╚Öi poate imagina cineva c─â resturile celor trei companii (Navrom, Petromin ╚Öi Romline), c─ârora li se las─â ├«n bra╚Ťe numai "co╚Öciugele plutitoare" ╚Öi datoriile, balamucul navelor arestate ╚Öi problemele sociale ale echipajelor nepl─âtite, vor putea s─â-╚Öi v├ónd─â ac╚Ťiunile la licita╚Ťie, inclusiv pe pia╚Ťa de capital? Cine e prost s─â cumpere datoriile ╚Öi necazurile companiilor de naviga╚Ťie ale statului rom├ón? 


O realitate crunt─â 
Apoi, se uit─â sau, mai cur├ónd, se ignor─â cu bun─â ╚Ötiin╚Ť─â o realitate crunt─â: la aceast─â or─â, 49 de nave sunt abandonate de armatori ├«n diferite porturi ale lumii (28 ale Navrom, 10 ale Romline ╚Öi 11 ale Petromin); 12 nave nu dispun de cele necesare supravie╚Ťuirii echipajelor, acestea fiind gata s─â lanseze semnalul SOS ╚Öi s─â abandoneze navele; 11 nave - "Dragomire╚Öti" (├«n SUA), "Sebe╚Ö" (Pireu), "Snagov" (Huli), "Gheorghieni" (Dakar), "Sousa", "S─âveni" ╚Öi "R├ómnicu V├ólcea" (toate la Anvers), "F├ónt├ónele" (Dubai), "Curtea de Arge╚Ö" (Port Sudan), "Foc╚Öani" (Manila) ╚Öi "Bihor" (China) - sunt ├«n pericol de a fi v├óndute prin ac╚Ťiuni legale, ├«n perioada urm─âtoare. 


Recent, nava "R├óureni" (16.000 tdw) a fost v├óndut─â ├«n portul Durban (Africa de Sud), cu 650.000 de dolari, cu mult sub pre╚Ťul de pia╚Ť─â (4.000.000 de dolari), iar compania Navrom a mai pierdut, ├«n prim─âvara lui 1998, alte dou─â nave - "N─âs─âud" ╚Öi "Seimeni". 


Dac─â statul rom├ón nu ├«╚Öi va pl─âti datoriile ├«n pia╚Ť─â ╚Öi c─âtre echipaje, ├«n cur├ónd nu va mai avea ce restructura ╚Öi privatiza. Este evident c─â, pentru toate aceste pierderi, trebuie s─â pl─âteasc─â cineva. Nu se poate admite ideea c─â v├ónzarea navelor aiurea, prin porturi str─âine, reprezint─â o pierdere... comercial─â. 
Institu╚Ťiile statului rom├ón care au administrat flota na╚Ťional─â, care au admis ├«ncheierea contractelor de bare-boat cu tot felul de aventurieri rom├óni ╚Öi str─âini, care nu au controlat modul ├«n care sunt performate contractele ╚Öi nu au stopat la timp ├«ndatorarea flotei trebuie s─â r─âspund─â. Armata de directori, directora╚Öi, inspectora╚Öi, agamani, care au dictat de la Bucure╚Öti cui s─â i se dea navele, cine s─â nu fie controlat, care au instalat managerii companiilor de naviga╚Ťie dup─â criterii politice ╚Öi interese de clan, trebuie s─â dea socoteal─â pentru fiecare nav─â pierdut─â, pentru proasta administrare a flotei na╚Ťionale, pentru datoria imens─â acumulat─â. 


Pentru suferin╚Ťele ├«ndurate de marinarii rom├óni ╚Öi familiile lor, din cauza incompeten╚Ťei statului rom├ón de a-╚Öi administra flota, nu ╚Ötiu dac─â va exista instan╚Ť─â ├«n ceruri sau pe p─âm├ónt care s─â judece ╚Öi s─â pedepseasc─â. (18 aprilie 1998) 


Comentează știrea

Nu exist─â comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.823 secunde