Flota comercială a României, acum 20 de ani

"Gulerele albe" ale shipping-ului românesc se radicalizează

260
├Än urm─â cu mai bine de 20 de ani, via╚Ťa pe multe din navele rom├óne╚Öti era un co╚Ömar pentru echipaje. ├Än cele ce urmeaz─â, v─â prezent─âm c├óteva din articolele publicate ├«n ziarul nostru, la acea vreme. 


Segmentul social al flotei a avut cel mai mult de suferit de pe urma crizei shipping-ului rom├ónesc. Fenomenul nepl─â╚Ťii echipajelor a fost primul semnal c─â "ceva e putred ├«n Danemarca" ╚Öi c─â, dac─â nu se schimb─â direc╚Ťia de mar╚Ö, flota na╚Ťional─â va e╚Öua. Cum nimeni nu ├«╚Öi vedea dec├ót propriile interese, criza a continuat s─â devoreze companiile statului. 


Dup─â neplata echipajelor, au urmat neplata ╚Öantierelor de repara╚Ťii, neplata chiriilor de c─âtre bare-boat-i╚Öti, neplata facturilor din pia╚Ť─â, a celor din ╚Ťar─â, a impozitelor ╚Öi taxelor, a dob├ónzilor ╚Öi creditelor bancare. Datoria flotei na╚Ťionale a crescut de nu i se mai v─âd marginile. ├Äntr-un t├órziu, criza a p─âtruns ╚Öi ├«n birourile func╚Ťionarilor din flot─â, lovindu-i la pung─â. 


De pe la sf├ór╚Öitul anului trecut, "gulerele albe" din companiile Navrom ╚Öi Romline au ├«nceput s─â "posteasc─â." Pentru aparatul func╚Ťional supradimensionat ╚Öi ineficient al companiilor de naviga╚Ťie, banii au ├«nceput s─â nu mai vin─â la timp, ├«nregistr├óndu-se mari ├«nt├órzieri de plat─â. Conturile bancare sec─âtuite ale companiei Romline n-au mai permis plata lichid─ârii pe ultimele luni. 


Un "artificiu" interesant 
Pentru a nu se pl─âti impozitele ╚Öi taxele aferente salariilor, al c─âror volum aproape c─â le egaleaz─â pe acestea din urm─â, conducerea a recurs la un subterfugiu, pl─âtind numai avansurile. De patru luni, func╚Ťionarii de la Romline ├«ncaseaz─â doar avansurile ╚Öi sar peste lichid─âri, a declarat Virgil Ni╚Ť─â, ╚Öeful oficiului juridic. Chiar ╚Öi ultimul avans a fost ob╚Ťinut ├«n urma unei mi╚Öc─âri de protest spontane. 


Tensiunea ├«n r├óndul personalului TESA a crescut p├ón─â la cota de explozie. Atitudinea "gulerelor albe" din shipping s-a radicalizat. Func╚Ťionarii de la Romline se preg─â¬tesc - surprinz─âtor! - pentru o grev─â ├«n toat─â regula, cu acte, pe lege. Reprezentan╚Ťii lor au ├«naintat comunic─âri c─âtre consiliul de administra╚Ťie, FPS ╚Öi Direc╚Ťia Muncii. Oamenii str├óng r├óndurile, se organizeaz─â. Probabil c─â ├«nver╚Öunarea este ╚Öi mai mare acum, c├ónd pentru echipaje s-au g─âsit bani la Guvern, iar pentru ei, nu. (28 iulie 1998) 


Repatrierea ╚Öi plata echipajelor - un parcurs cu obstacole 


├Än baza HG nr. 375/1998, companiei de naviga╚Ťie Romline i-a fost alocat─â suma de 22,736 miliarde lei (circa 2,5 milioane de dolari) pentru plata ╚Öi repatrierea echipajelor de pe 24 nave. 


"P├ón─â la aceast─â or─â, am reu╚Öit s─â schimb─âm jum─âtate din echipaje. ├Än s─âpt─âm├óna 17-23 august, vom avea un schimb masiv. R─âm├ón trei nave cu o situa╚Ťie mai deosebit─â. 


Prima este «Eleni», care a fost scoas─â la v├ónzare pe data de 10 august 1998. A fost adjudecat─â de un cump─âr─âtor. Urmeaz─â ca ├Änalta Curte din Madras s─â ratifice acest act comercial. Bancorex a f─âcut apel ├«mpotriva acestei v├ónz─âri. R─âm├óne s─â vedem rezultatul apelului. Dac─â nava r─âm├óne v├óndut─â, echipajul ├«╚Öi prime╚Öte banii acolo, la zi, iar dac─â nu, vom face schimbul de echipaj. 


Al doilea caz este al navei «Fair Sky», arestat─â ├«n Bahrein. Doi dintre cei 24 membri ai echipajului nu accept─â modalitatea de plat─â conform HG nr. 375 ╚Öi nu vor s─â ├«╚Öi retrag─â pl├óngerea de la Curtea de Justi╚Ťie. Practic, blocheaz─â repatrierea celorlal╚Ťi 20 navigatori. Probabil c─â ├«mi voi asuma riscul ╚Öi voi schimba echipajul. Nu-mi pot permite ca pentru doi oameni s─â cheltui banii statului la nesf├ór╚Öit. 


La «Oscar Jupiter», aflat─â la Nantes (Fran╚Ťa), nou─â membri de echipaj nu accept─â s─â fie pl─âti╚Ťi conform HG nr. 375. Am informa╚Ťii foarte «colorate» despre ace╚Öti marinari. Și-ar fi f─âcut ni╚Öte rela╚Ťii prin zon─â. Nu ├«i intereseaz─â vaporul ╚Öi mai vin din c├ónd ├«n c├ónd la bord. Unul dintre ei a fost descoperit de Poli╚Ťia francez─â ├«n casa unei cucoane. Le convine s─â stea ├«n Fran╚Ťa ╚Öi s─â spere c─â vor primi diurn─â. Eu le-am spus c─â, din momentul primului mesaj de aten╚Ťionare, nu ├«i mai pl─âtesc. Pot s─â stea o sut─â de ani la bord. Eu nu ├«mi pot bate joc de banii ╚Öi nava statului. Spre deosebire de ei, al╚Ťi marinari au acceptat s─â-╚Öi retrag─â pl├óngerile din instan╚Ťele de judecat─â ╚Öi s─â vin─â acas─â. Pe data de 20 august, am instruc╚Ťionat avocatul nostru s─â fac─â apel ├«mpotriva hot─âr├órii de v├ónzare a navei. Sunt convins c─â vom ├«mpiedica aceast─â ac╚Ťiune ╚Öi c─â cei nou─â marinari se vor trezi la realitate", ne-a declarat Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline. 


Continu─â programul de privatizare 
Echipajul de pe nava "Fair Wind" a acceptat s─â colaboreze cu conducerea companiei, intr├ónd la desc─ârcare. ├Än prezent, cargoul se ├«ndreapt─â spre ╚Ťar─â. ├Än schimb, alte opt nave sunt blocate ├«n diverse porturi str─âine. 


Gheorghe Slabu ne-a declarat c─â, ├«n paralel cu ac╚Ťiunea de aplicare a HG nr. 375, compania Romline continu─â s─â aplice programul de privatizare. Consiliului de administra╚Ťie i s-a cerut s─â aprobe v├ónzarea, prin negociere direct─â, c─âtre firmele Interocean Services ╚Öi Cosena, a patru nave aflate ├«n contracte de bare-boat. 


P├ón─â ├«n prezent, CNM Romline a primit aprobarea din partea FPS pentru v├ónzarea, prin aceast─â metod─â, a 11 nave, c─âtre firmele IMTTS, Sammarina, Octogon ╚Öi Jonhnson Jr. (17 august 1998) 


Comentează știrea

Nu exist─â comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5961 secunde