Flota comercială a României, acum 20 de ani

"Navrom este bătaia de joc a instituțiilor statului împotriva intereselor statului!"

252
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Interviu cu directorul general lonel Chițu 
- Dle. Ionel Chițu, compania Navrom mai poate face ceva pentru salvarea vieții celor câteva sute de navigatori de pe navele, practic, abandonate prin porturile străine? 


- Navrom este lipsit de mijloace financiare și tehnice. Toate conturile sunt blocate de Bancorex. Să presupunem că într-unul din conturi ar fi câteva sute de mii de dolari, care ar putea fi disponibilizate și folosite pentru aprovizionarea echipajelor. Ei bine, acest lucru nu este posibil. Toate conturile sunt blocate nu numai la Bancorex, ci și la celelalte bănci din Constanța. Navrom nu mai poate dispune de banii lui, chiar dacă mai are mici încasări. După cum vedeți, la ora asta, nici comunicații cu navele nu mai avem. "Romtelecom" ne-a tăiat telefoanele, telexul. Administrația Portului Constanța ne-a tăiat furnizarea energiei electrice și, probabil, ne va opri și apa în zilele următoare. Personalul TESA a început să părăsească instituția, transferându-se la alte unități. Rămâne ca Bancorex să facă reorganizarea și lichidarea judiciară prin intermediul judecătorului sindic, dar nu va mai avea cu cine. Ceea ce se întâmplă astăzi cu Navrom este o bătaie de joc din partea instituțiilor statului, împotriva intereselor statului. 
- Ceea ce se întâmplă cu Navrom nu prea mai interesează opinia publică. Este averea statului și acesta face ce vrea cu ea, fără să-i întrebe pe cetățeni. Dar ceea ce se întâmplă cu marinarii abandonați la mare distanță de țară nu poate fi indiferent nimănui. Deci, ce se poate face în sprijinul echipajelor, să nu moară de foame? 


- Dacă Guvernul a alocat niște bani prin hotărârile nr. 375 și 669, tot el a decis ca acești bani să nu mai fie utilizați pentru a aproviziona navele pe o perioadă de două - trei luni, până se va găsi soluția salvatoare, pentru a nu chinui oamenii la nesfârșit, la bordul navelor. Noi am făcut demersurile necesare pentru a lămuri forurile competente că este nevoie ca banii să nu fie returnați la buget, ci să fie utilizați pentru hrana echipajelor de pe cele 21 de nave aflate în situații critice. 


Fără combustibil, apă și hrană 
- Pe cine ați informat despre situația echipajelor? 
- Toate radiogramele primite până săptămâna trecută, când ni s-au tăiat comunicațiile, le-am trimis la Bancorex (atât cel local, cât și cel central), la FPS și la Ministerul Transporturilor. Nu vă spun că de la MT și FPS vin și ne întreabă, pe de altă parte, ce măsuri ați luat pentru echipajul navei cutare, cu toate că, până la finalizarea lichidării Navrom, FPS este acționarul majoritar și trebuie să aibă grijă de această companie. Zilnic, se pierd nave. Astăzi, se vând două nave. Părerea mea este că Bancorex nicidecum nu vrea să mai salveze ceva din flotă. De fapt, vrea să se acopere cu o hârtie, în care pierderile realizate de Navrom să treacă la datoria publică sau cine știe unde. Dacă astăzi se mai pot recupera sub o formă sau alta o parte din datoriile de la Navrom, peste o lună-două-trei, când se va finaliza planul de reorganizare judiciară, nu se știe dacă se mai recuperează ceva. Conducerea Bancorex trebuie să înțeleagă că este răspunzătoare, prin măsura de lichidare judiciară, de pierderile viitoare. În felul acesta s-au diminuat și șansele celorlalți creditori de a-și recupera creanțele. 


- Câte nave au rămas la această dată fără combustibil, apă, hrană?
- În această situație vor fi în curând toate cele 21 de nave pe care le avem afară. O parte din ele sunt aprovizionate. În cursul acestei luni, vor rămâne și ele fără cele necesare traiului. Nici cu navele aflate în țară nu s-a luat o măsură de vânzare rapidă pentru a obține cel mai bun preț de screp. 


Demisie în semn de protest? 
- Conducerea companiei nu a dat, până astăzi, o declarație publică privind situația Navrom, a navelor și echipajelor, nu a formulat niciun protest. De ce? 


- Mai mult decât să ne adresăm autorităților, ministerelor, FPS, Bancorex, ce trebuie să facem? 
- Aceasta reprezintă o informare oficială, nu o declarație publică. Deci, când veți recurge la această formă de protest? 
- Așteptăm să vedem punctul de vedere al FPS. Poate mandatează reprezentanți în AGA, să hotărâm dacă mai este de competența FPS să se îngrijească de această companie. 


- Unii navigatori întreabă: de ce actuala conducere a companiei nu demisionează în semn de protest? 
- Ne-am gândit de multe ori să ne dăm demisia. Nu cred că e benefic nici pentru companie, nici pentru viața celor de la bordul navelor. Oricum, este inevitabilă numirea unui alt administrator de către judecătorul sindic, în următoarele 20 - 30 de zile. Nu cred că cei care vor veni vor putea face planul de reorganizare judiciară mai bine decât noi. După ce planul de reorganizare va fi aprobat, ne vom gândi dacă mai rămânem sau nu. Nu cred că demisia noastră este un gest salvator pentru echipajele aflate în stare critică. Dar orice echipă care vrea să-și asume răspunderea și are soluții legale și salvatoare în acest moment este binevenită, cu acordul nici nu mai știu cui. Nu e o plăcere să stăm pe aceste scaune și să nu fim plătiți. (4 noiembrie 1998) 




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.8062 secunde