Flota comercială a României, acum 20 de ani

Compania Navrom este împinsă spre o privatizare frauduloasă

350
Compania Navrom este împinsă spre o privatizare frauduloasă - flota-1570134874.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Interviu cu directorul tehnic Ionel Chițu 
- Domnule director, între AGA și conducerea operativă a companiei Navrom mai există o relație firească? Adunarea generală a acționarilor mai sprijină societatea să funcționeze? 


- Încă din 1997, din momentul nominalizării directorilor companiei, s-au stabilit relații tensionate, pornite de la afirmațiile hazardate ale lui Elizeu Stănescu (membru în AGA), referitoare la vinovăția directorului general Marius Predescu în producerea incendiului pe nava "Slănic" (aflată în acel moment în operarea firmei Duplex Maritime). Nu pot fi relații normale, prietenești, câtă vreme acest om se comportă ca un polițai, bătând cu pumnul în masă și cerându-ți să faci cum vrea el. La ultima ședință AGA, Elizeu Stănescu ne-a cerut să-i vindem navele lui Jercan (patronul firmei Conav), că are bani. Noi avem aprobat un program de restructurare și privatizare, în cadrul căruia s-a stabilit și nucleul de nave care rămân în cadrul Navrom. Noi am considerat că navele în care am investit bani, care sunt mai noi, mai performante, trebuie să rămână la companie, restul urmând a fi vândute. Am fost surprinși că, în mijlocul ședinței, acest Elizeu Stănescu a spus: "Să vină Jercan!". Am fost surprinși, pentru că nu au fost chemați toți cei care sunt interesați să cumpere nave. Noi i-am atras atenția că Jercan vrea să cumpere navele "Romanați" și "Zimnicea", în cazul cărora Navrom are aprobarea să le păstreze. De asemenea, i-am precizat lui Elizeu Stănescu, cel care conducea ședința AGA, că s-a depășit procentul de 30% din activele societății scoase la vânzare și că, de acum încolo, pentru orice vânzare nouă, membrii FPS în AGA trebuie să aibă un mandat special. 


În acea clipă, Elizeu Stănescu a reacționat impulsiv, coleric, cu țipete și urlete, dându-mă afară din sală, pentru simplul motiv că i-am atras atenția că se comite o ilegalitate. A două zi, sub semnătura lui și a Iui Mihai Niculescu, director la Astra, am primit o hârtie în care îl fac răspunzător pe directorul general Predescu că nu dă curs solicitării lui Jercan. Noi am refuzat să comitem o ilegalitate și am cerut o precizare de la Direcția de acționariat a FPS. Ne-a venit răspunsul clar că cei doi reprezentanți AGA au fost mandatați numai pentru vânzarea a 30% din active și că pentru orice altă vânzare este nevoie de un mandat special. La sfârșitul ședinței, când trebuia să își ia diurna de ședință, Elizeu Stănescu a făcut o criză de isterie. Nu a înțeles că trebuie să se supună aceluiași regim ca și ceilalți salariați ai Navrom, neplătiți de două luni. Dacă vrea bani de ședință, trebuie să participe la necazurile și bucuriile companiei. 


"Ha, m-ați reclamat la președinție!?" 
- Pe unde lucrează acest Stănescu? 
- S-a prezentat că ar fi lucrat în transporturi, dar mi-e greu să cred acest lucru. În FPS, lucrează în corpul de control. Un alt scandal s-a iscat atunci când am solicitat unui contabil autorizat să analizeze situația companiei, deoarece raportul cenzorilor nu se află la sediul societății. În ședința AGA, acest contabil a prezentat dezastrul economic moștenit. Atunci au sărit ca arși cei trei cenzori ai societății, care au început să critice modul de întocmire a analizei economice. Noi am solicitat imediat schimbarea cenzorilor și reprezentanților AGA, a lui Elizeu Stănescu (care ar trebui să-și controleze propria activitate), a lui Mihai Niculescu (director la Astra, cu care Navrom e în conflict de interese, pentru că am avut navele asigurate la ei). Adrian Manole, membru în AGA, din partea Ministerului Transporturilor, a rămas total surprins de acțiunile celor doi, de cererea lor de a se vinde nave împotriva voinței consiliului de administrație. Marius Predescu a atras atenția că se intră pe terenul privatizării frauduloase, la solicitarea unor anumite persoane.


- De ce ați cerut schimbarea lui Elizeu Stănescu și Mihai Niculescu, reprezentanții FPS în adunarea generală a acționarilor companiei Navrom? 


- Am solicitat schimbarea lor cu persoane din Departamentul de privatizare a flotei din cadrul FPS, cu oameni care să cunoască caracteristicile acestui domeniu aparte. Până acum n-am primit niciun răspuns. Ba, dimpotrivă, în ședința AGA, Elizeu Stănescu ne-a repezit: "Ha, m-ați reclamat la președinție!?". Noi am cerut sprijin peste tot, nedorind să intrăm pe drumul privatizării frauduloase. 


- Cum, v-a criticat pentru că v-ați exercitat un drept constituțional?
- Nu numai atât, dar m-a și jignit. "Cum v-ați permis să mă reclamați la Departa¬mentul de privatizare și la Președinție, să mă schimbați?", mi-a spus Stănescu. l-am spus că vrem oameni din transporturile marine, care să nu se joace cu navele: "Vinde-i și ăluia, vinde-i și altuia!". Navele sunt în situații critice. În momentul în care Stănescu a văzut că nu își primește diurna de ședință, pentru că Navrom nu are mijloace de plată, ne-a aruncat în față: "Era mai bine cu ceilalți!" (adică echipa lui Manea Ghiocel). l-am spus: "De ce le-ați acceptat demisia? Aduceți-i și puneți-i la loc!". 


1,7 milioane de lei, pentru trei ore! 
- Ce diurnă de ședință are Stănescu? 
- Circa 1.700.000 de lei de ședință. 
- Și câte ședințe are pe lună? 
- Una singură.
- Câte ore a stat la ultima ședință, pentru a-și câștiga banii ăștia? 
- Circa trei ore. 
- Cum, pentru trei ore e plătit cu 1.700.000 de lei? 
- Așa prevăd normele: 20% din salariul managerului sau directorului general. 
- În legătură cu fondurile necesare deblocării navelor arestate ați primit vreun răspuns de la FPS? 
- Ni s-a spus că nu putem fi ajutați cu un credit pe termen scurt, că aceia care ne pot ajuta sau ar trebui să ne ajute sunt alte instituții, respectiv Ministerul Transporturilor, care trebuie să promoveze proiecte de legi, sau hotărâri de Guvern pentru obținerea unor credite. 
- Practic, FPS vă lasă să vă salvați singuri de la înec?
- Nu este numai problema fondurilor, ci și cea a legislației. Avem niște programe de leasing pe care încercăm să le promovăm, dar, din cauza problemelor de legislație, nu le putem pune în practică. Avem cazul firmei Mihei Shipping, care vrea să ia o navă în leasing și este de acord să ne dea 300.000 de dolari. S-a făcut evaluarea, s-a întocmit caietul de sarcini, dar nu se poate încheia contractul de leasing. Din această cauză, murim și cu alte nave. La fel se va întâmpla și cu ceilalți solicitanți. Toată lumea va aștepta legislația necesară, normele, precizările să fie publicate și, între timp, noi rămânem cu navele arestate, iar datoriile companiei cresc. În curând, nu vom avea nici telefoane. Acum mai avem o singură linie. Curentul electric nu este plătit. Revenind la angajamentul lui Jercan, că va da niște bani, trebuie să spun că nu a dat niciun ban. Oare cum să promovăm contractul de leasing cu un asemenea partener? 


O datorie colosală 
- Se vorbea de o datorie a Navrom către bănci de circa 50 de milioane de dolari. Cifra este corectă? 
- Dacă luăm în calcul propriile credite și pe cele angajate de operatori, expunerea noastră față de Bancorex este de 44.126.000 de dolari. 
- Creditele luate de operatorii privați cu garanții pe navele Companiei Navrom au fost controlate de firma de stat? S-a verificat cum se cheltuiesc banii, dacă au ajuns toți în conturile companiilor private?


- Întrebarea aceasta trebuie să o puneți vechii conduceri a Navrom. Din clipa în care am ajuns pe aceste scaune, cu toate că am avut solicitări ca Navrom să participe la gajarea unor credite pentru firme private, în momentul în care am pus condiția să dirijăm noi banii pentru repararea navelor, nimeni n-a mai accep¬tat să ia credite. (19 februarie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.7281 secunde