Flota comercială a României, acum 20 de ani

Compania Romline îi dezamăgește pe amatorii de chilipiruri navale

285
Compania Romline îi dezamăgește pe amatorii de chilipiruri navale - flota-1570045518.jpg
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Bursa Maritimă și de Mărfuri Constanța a organizat o nouă rundă de licitație pentru vânzarea a trei cargouri aparținând armatorului Romline. Este vorba de navele: "Mediaș" (an de fabricație - 1972, capacitate -2.640 tdw, preț de pornire a licitației - 336.500 dolari), "Târgu Mureș" (1965, 4.400 tdw, 400.000 dolari) și "Cristian A" (1979, 8.750 tdw, 877.000 dolari). 
Singura ofertă înregistrată la ora începerii licitației a venit din partea unei persoane fizice siriene. Abdul Salam Saraj, care s-a recomandat a fi dr. inginer, a oferit 180.000 dolari, cu plata imediat, pentru nava "Mediaș." El a fost de-a dreptul șocat când comisia (conform mandatului primit din partea vânzătorului) a refuzat să discute vânzarea navei la un preț mai mic decât cel de pornire. Cu toate că și-a mărit oferta la 200.000 dolari, în aceleași condiții de plată, Abdul Salam Saraj nu a reușit să determine comisia să pornească licitația în jos, până la întâlnirea cererii cu oferta. 


Strategie bazată pe principii ferme 


Strategia de licitație a Companiei Romline, cu un preț minim de vânzare, se bazează, după câte se vede, pe principii comerciale foarte ferme. Armatorul nu are nicio grabă să scape de nave cu orice preț, în orice condiții, așa cum cred amatorii de second-hand-uri, care își închipuie că firma românească e pe moarte. 
Licitația pentru cele trei nave va fi reluată la o dată ce va fi stabilită. Se speră că, până atunci, numărul ofertanților va crește. (17 ianuarie 1998) 


Flota Navrom a ancorat în portul… privatizării 


Compania de navigație Navrom s-a decis să apuce taurul privatizării de coarne. Adunarea generală a acționarilor a aprobat, în ședința de vineri, 30 ianuarie 1998, programul propus de directorul general Marius Predescu. Acesta prevede: vânzarea unui număr de 29 nave din cele 77 deținute de armator, transformarea unor contracte de bare-boat în contracte de leasing, cu clauză fermă de cumpărare a navelor și stabilirea grupului de nave care vor rămâne în componența Companiei Navrom. 
După cum se constată, programul aprobat vineri respectă strategia de privatizare fundamentată de Ministerul Transporturilor și aprobată de FPS în ultima parte a anului 1997. 


Pe lista celor 29 nave scoase la vânzare, se află cargourile "Brad", "Azuga", "Târgu Jiu", "Codlea", "Dumbrăveni", "Gheorghieni", "Plopeni", "Săliște", "Sucevița", "Sălaj", "Năsăud", "Bihor", "Căciulata", "Dolj", "Fundulea", "Alba Iulia", "Curtea de Argeș", "Mirăslău", "Voroneț", "Gruia", "Oravița", "Sadova", "Feleac", "Drăgășani", "Smârdan", "Tohan", "Feleac", "Ștefănești" și "Oituz." 
În următoarele zile, ziarul "Cuget Liber" vă va oferi mai multe informații despre aceste nave și condițiile de vânzare. 


Reducerea locurilor de muncă - inevitabilă 


Marius Predescu ne-a precizat că, în cazul a cinci nave de pe această listă (este vorba de cargourile "Tohan", "Feleac", "Sadova", "Ștefănești" și "Oituz"), se preferă varianta de privatizare prin transformarea actualelor contracte de bare-boat în contracte de leasing. 
Operatorii acestor nave au prezentat cereri, dar, la această oră, sunt îndeplinite condițiile doar în două cazuri: cel al firmei Johnson Jr., care solicită nava "Feleac", și al firmei Mihei Shipping, care vrea să ia în leasing cargoul "Tohan". 
Derularea programului de privatizare va fi însoțită de restructurarea activității companiei Navrom. Aceasta va include divizarea societății și desființarea unor locuri de muncă. 


În ceea ce privește divizarea, o primă componentă vizată este cea a resurselor umane, intenționându-se transformarea serviciului de personal-învățământ în societate de crewing. "Cât privește reducerea locurilor de muncă, aceasta este inevitabilă - a declarat Marius Predescu - "ea fiind consecința privatizării". Restrângerea locurilor de muncă va viza toate categoriile de personal: TESA și îmbarcați. 


Marius Predescu ne-a declarat că programul de restructurare urmează a fi definitivat și supus aprobării FPS, astfel încât cei afectați de această măsură să beneficieze de drepturile prevăzute în Ordonanța nr. 9/1997, respectiv plata a șase - nouă salarii. (3 februarie 1998) 


ABN Amro Bank va asista privatizarea Navrom, Petromin și Romline 


Fondul Proprietății de Stat și ABN Amro Bank au semnat, pe data de 6 martie 1998, un contract de asistență pentru privatizarea celor trei companii de shipping: Romline, Petromin și Navrom. Documentul a fost semnat în timpul vizitei oficiale întreprinse de președintele Emil Constantinescu în Olanda, în zilele de 5 și 6 martie 1998. 
Conform documentului, ABN Amro Bank va acorda FPS asistență în finalizarea rapoartelor de evaluare pentru fiecare din cele trei societăți comerciale, pentru elaborarea caietelor de sarcini și stabilirea strategiilor de privatizare. Banca va asista FPS inclusiv la finalizarea și semnarea contractelor de privatizare. (7 martie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3599 secunde