Flota comercială a României, acum 20 de ani. O licitație cu "strâmbe", în stil românesc

198
Flota comercială a României, acum 20 de ani. O licitație cu
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Aflată într-o criză financiară profundă, cu numeroase nave arestate în piață și cu echipaje trăind la limita subzistenței, compania de navigație Navrom aștepta cu nerăbdare data de 25 februarie 1998, Ziua Marii Licitații. 
Nu mai puțin de 17 nave urmau a fi vândute în ringul Bursei Maritime și de Mărfuri Constanța: "Săliște" (preț de pornire 450.000 de dolari), "Sucevița" (200.000 de dolari), "Sadova" (320.000 de dolari), "Smârdan" (1.530.000 de dolari), "Sălaj" (1.899.200 de dolari), "Năsăud" (1.360.000 de dolari), "Bihor" (1.425.000 de dolari), "Căciulata" (1.409.500 de dolari), "Dolj" (1.124.000 de dolari), "Fundulea" (1.108.000 de dolari), "Oravița" (1.023.500 de dolari), "Gruia" (520.000 de dolari), "Alba lulia" (1.840.000 de dolari), "Curtea de Argeș" (3.596.000 de dolari), "Mirăslău" (3.720.000 de dolari'), "Voroneț" (1.888.500 de dolari) și "Drăgășani" (1.650.000 de dolari). 


Toată lumea, cu sufletul la gură! 
De la directorul general al Navrom până la femeia de serviciu, toată lumea aștepta cu sufletul la gură declanșarea acțiunii de vânzare a navelor. Orice dolar obținut reprezintă o gură de oxigen pentru compania care nu mai are puterea să-și plătească salariații, facturile de telefon și curent electric. 


Ținând cont de importanța unei asemenea acțiuni, conducerea Navrom și-a făcut temeinic temele. A luat toate aprobările, inclusiv de la FPS București, a făcut publicitatea necesară în termenul legal și a pus la dispoziția doritorilor caietele de sarcini ale navelor. 


Se pare că licitația a stârnit interesul companiilor de navigație, dacă ținem seama de faptul că au fost cumpărate 17 caiete de sarcini. Inclusiv firme de pe alte continente au catadicsit să-și trimită reprezentanții în România pentru a băga ceva dolari în navele scoase la vânzare. 
Deci, licitația avea "tacâmul" complet pentru a demara spre un final profitabil pentru toată lumea. Nu-i lipseau fundamentarea economică, aprobările legale, interesul din piață. 


Intră în scenă FPS Constanța 
Nu de aceeași părere a fost și FPS Constanța, care, cu jumătate de oră înainte, a vrut să oprească începerea licitației. Motivul: "Că nu ne încadrăm în nu știu ce prevedere legală. Nu știu ce au găsit ei în legislație. Noi avem toate aprobările legale - precizează Petrică Munteanu, directorul comercial al CNM Navrom. Le-am cerut de la toată lumea, inclusiv de la FPS București. Dacă FPS Constanța avea altă părere, știind că avem toate aprobările, trebuia să informeze superiorii de la București. Cel mai tare ne deranjează faptul că suntem într-o situație extraordinar de dificilă, de notorietate. Lucrurile se pare că nu sunt înțelese de toată lumea. Modul acesta de abordare mi se pare neserios. Îmi pare rău că spun asta. Pentru noi, licitația este o șansă de a mai lua o gură de oxigen; să putem da alimente și combustibil la navele răspândite în toată lumea. S-ar putea să fie fundamentală părerea celor de la FPS Constanța, dar de ce nu ne-au informat în urmă cu o săptămână, când le-am prezentat toată documentația? Acum s-au vândut caiete de sarcini, au venit ofertanți din SUA. Ne pot da în judecată, ne pot aresta o navă, de ne termină la modul gratuit. Noi, Navrom, avem pretenția că suntem o companie serioasă și încercăm să facem totul conform legii". 


Incidentul stârnit de FPS Constanța nu a avut puterea să blocheze licitația. Ion Moise, reprezentantul acestei instituții, a încercat să-și contacteze șefii de la București, dar fără succes. Curajoasă și respectându-și blazonul, conducerea Companiei Navrom a dat undă verde pentru începerea ședinței de licitație. 


Un singur ofertant 
Singurul ofertant prezent a fost pakistanezul Mohammad Shafiq, patronul firmei JMR-LLC", din Chicago (SUA). El și-a arătat interesul pentru șase dintre cele 17 nave, respectiv: "Voroneț", "Dolj", "Ponor", "Bihor", "Sălaj" și "Năsăud." 
Brokerul lui Mahommed Shafiq este firma Geomar din Constanța, a celebrului Călin Marinescu. 


Din cauza existenței unei singure oferte, comisia de licitație a decis, în conformitate cu prevederile legale, reluarea acțiunii de vânzare peste o săptămână, pe data de 4 martie 1998, la ora 12. Atunci, dacă nu va avea concurență, Mohammad Shafiq va negocia direct prețul navelor. El speră să cumpere cele șase cargouri la prețurile de piață, nu la cele de pornire. Rămâne de văzut care vor fi prețurile de adjudecare. 


La următoarea ședință de licitație se așteaptă o participare mai bogată, companiile interesate în afacere amânând, în mod deliberat, prezentarea ofertei. 


Să sperăm că, până săptămâna viitoare, se va lămuri și FPS asupra legalității licitației și nu va mai pune strâmbe. În caz contrar, iese mare tămbălău, inclusiv pe plan inter¬național. Cine¬va, totuși, va trebui să plătească oalele sparte, dau¬nele produse cumpărătorilor veniți de peste mări și țări, pagubele pro¬vocate companiei Navrom. Tot acela va trebui să explice că toată povestea cu privatizarea și vânzarea de active este o mascaradă de ochii lumii, că FPS n-are de gând să își respecte pro¬priile anga¬jamente și aprobări. Mi-e și groază să mă gândesc la un asemenea deznodământ, care ne-ar umple de noroi din cap până în picioare, ca națiune. Fraților, chiar suntem blestemați să nu ne mai facem bine? (26 februarie 1998) 




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2465 secunde