Mai poate fi salvată celebra Vilă Regală din Mamaia? Soarta ei, decisă în instanță

1975

Articole de la același autor

Ministerul Culturii intenționează să modifice legislația în ceea ce privește dreptul de preemțiune în cazul vânzării monumentelor istorice. Rămâne de văzut ce efect vor avea noile prevederi legale asupra pretenției ministerului de anulare a actului de vânzare-cumpărare a Vilei Regale (Castelul Reginei) din Mamaia. 


Intenția anunțată este ca procedura exercitării acestui drept să fie mai clară și să fie realizată "o nouă delimitare a competențelor", se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanță pentru modificarea și completarea Legii 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice. 


"Intervenția legislativă vizează clarificarea procedurii exercitării dreptului de preemțiune al statului cu privire la vânzarea monumentelor istorice, printr-o nouă delimitare a competențelor privind exercitarea acestui drept de către stat, respectiv prin Ministerul Culturii, pentru monumentele istorice clasate în grupa A, în categoria monument și prin serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii pentru celelalte categorii și grupe de monumente istorice. Totodată, având în vedere faptul că, potrivit legislației române, contractul lovit de nulitate absolută este considerat a nu fi fost niciodată încheiat, iar desființarea contractului pentru cauză de nulitate atrage, în condițiile legii, și desființarea actelor subsecvente încheiate în baza lui, ținând cont de situațiile întâlnite în practică, se propune ca în cazul nerespectării dreptului de preemțiune al statului român, sancțiunea nulității absolute să fie înlocuită cu cea a nulității relative, contractul lovit de nulitate relativă fiind susceptibil de confirmare", se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanță. 


Concret, modificările introduse de proiectul de ordonanță sunt specificarea faptului că proprietățile pot fi vândute numai în condițiile exercitării dreptului de preemțiune al statului român pentru monumentele istorice clasate în grupa A "din categoria m", iar sintagma "nulității absolute a vânzării" în cazul neanunțării ministerului este înlocuită cu sancțiunea "nulității relative a vânzării". 


Potrivit surselor din rândul specialiștilor, atât nulitatea absolută, cât și cea relativă desființează în aceeași măsură actul de vânzare-cumpărare care nu respectă condițiile legale. Diferența este că "nulitatea relativă" vine cu sintagma "confirmarea actului anulabil"; adică cei cu interes direct pot să renunțe la dreptul lor, de a se mai prevala de nulitatea relativă, iar actul juridic anulabil devine valabil. 


Circ pe litoral! 
La nivelul județului Constanța, Ministerul Culturii nu s-a prevalat până în prezent de dreptul de preemțiune. 
Potrivit Magdalenei Tiță, directorul Direcției Județene pentru Cultură Constanța, cei care anunță ministerul de intenția de a vinde sunt, în general, proprietarii terenurilor aflate în zona siturile arheologice. 
"Anunță, întrucât sunt îndrumați de la primării că nu pot încheia actele de vânzare-cumpărare fără actele de la minister de renunțare la dreptul de preemțiune", a arătat Magdalena Tiță. 


Însă, unde statul ar fi mai interesat, adică în cazul imobilelor, intenția de vânzare nu este anunțată. Cum s-a întâmplat, de altfel, în cazul Castelului Reginei din stațiunea Mamaia, în prezent pe rolul Tribunalului Constanța fiind în derulare un proces intentat de Ministerul Culturii din cauza încălcării dreptului de preemțiune. În toamna lui 2018, pe rolul instanței din Constanța a fost înregistrat dosarul 5533/118/2018, prin care Ministerul Culturii solicită nulitatea absolută a contractului de vânzare 1755/25.06.2003, dintre SC Mamaia SA și SC Light System SRL. Demersul ministerului a venit, potrivit reprezentanților instituției, din dorința de a salva obiectivul, ajuns într-o stare deplorabilă de degradare. 


Luna viitoare, un nou termen 
Club Castel sau Vila Regală ori Palatul Regal din Mamaia, cum mai este cunoscut, a fost ridicat în perioada 1924 - 1926, la dorința Reginei Maria. În anii 1930, imobilul a fost cedat Flotilei de Hidroaviație, iar în 1948, asemenea multor edificii, a fost naționalizat și a intrat în administrarea companiei de stat SC Mamaia SA. 


În 2003, edificiul este vândut către SC Light System SRL, pentru suma de 709.209 lei. Ministerul Culturii consideră tranzacția ilegală. La termenele din 2019, magistrații constănțeni au solicitat Ministerului Culturii să transmită Lista Monumentelor Istorice, pentru a demonstra că Vila Regală este monument istoric. 
Următorul termen în proces a fost stabilit pentru 18 februarie. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4341 secunde