De ce susținem retrocedarea Registrului Comerțului la camerele de comerț

de Ion TIȚA-CĂLIN Vineri, 01 Martie 2013 901
Transferul Registrului Comerțului la sistemul camerelor de comerț a devenit subiect de dezbatere publică. Este firesc să se întâmple așa. E foarte bine că oamenii de afaceri, politicienii și ziariștii dau importanță acestui subiect și îl discută. Anormal este că o temă de mare însemnătate e abordată superficial. Unii confrați din presă, care abia acum au des-coperit acest subiect vechi de peste un deceniu, au înțeles să-l trateze ca pe o găinărie pusă la cale de câțiva inițiați. 
Cotidianul "Cuget Liber" s-a situat deschis, fără rezerve, de partea celor ce au cerut ca Registrul Comerțului să fie retrocedat sistemului cameral din România. Vorbim de retrocedare și nu de transfer, întrucât Registrul Comerțului a fost înființat, după Revoluția din Decembrie ´89, de camerele de comerț, pe banii lor, mai exact ai agenților economici.
La sfârșitul anului 2002, Guvernul Năstase a dat celebra OUG nr. 126, prin care Registrul Comerțului a fost confiscat de către stat și trecut la Ministerul Justiției. De atunci, sis-temul cameral a dus o luptă continuă pentru a reintra în posesia lui.
Speranțele au renăscut în timpul guvernării de dreapta. Programul Cabinetului Tăriceanu prevedea retrocedarea Registrului Comerțului; dar nu s-a întâmplat nimic.
Camerele de comerț au continuat să facă lobby și, în noiembrie 2009, au triumfat. Camera Deputaților le făcuse dreptate, adoptând proiectul Legii privind trecerea Registrului Comerțului de la Ministerul Justiției la Camera de Comerț și Industrie a României. În favoarea actului normativ votaseră 242 deputați, 36 au fost împotrivă și 8 s-au abținut.
A urmat momentul de imensă dezamăgire. La solicitarea Consiliului Național al IMM-urilor, entitate care râvnise, fără succes, să pună mâna pe Registrul Comerțului, președintele Traian Băsescu a retrimis legea la Parlament.
Apoi, actul normativ a fost atacat la Curtea Constituțională, care a decis că Registrul Comerțului, fiind un serviciu public, nu poate fi atribuit camerelor de comerț, care sunt entități private, întrucât s-ar încălca Constituția României și legislația europeană. Surprinzător, Curtea Constituțională nu a avut niciodată vreo obiecție că serviciul de notariat public a trecut din mâna statului în cea a notarilor publici privatizați. Oare, în acest caz, nu se mai aplică litera și spiritul Constituției și al legislației europene?
Dar să luăm de bună decizia Curții Constituționale și să-i dăm crezare că, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, retrocedarea Registrului Comerțului nu mai este un lucru simplu. Există, însă, soluții legale pentru a face transferul posibil. Spre exemplu, sistemul cameral poate fi declarat - ceea ce este în fapt - entitate de interes public. Sunt destule ONG-uri care au fost declarate de interes public și, în baza acestui statut, primesc finanțare din partea statului.
Vă întrebați de ce este necesar ca Registrul Comerțului să se reîntoarcă la camerele de comerț? În primul rând, pentru că veniturile obținute de acesta din taxe vor fi mult mai bine gestionate. Banii nu vor mai fi irosiți sau, în cel mai bun caz, nu vor mai ajunge la bugetul de stat. Vor fi folosiți în interesul mediului de afaceri, pentru a dezvolta serviciile de care agenții economici au nevoie: consultanță, cursuri, expoziții, târguri, misiuni economice.
Iată un exemplu de proastă ges-tionare a banilor: în 2007, veniturile Registrului Comerțului au fost de 198,7 milioane de lei, iar cheltuielile tot pe atât. Toți banii încasați de la agenții economici au fost cheltuiți, fără să ajungă un leu la bugetul statului. Media salariilor șefilor din Registrul Comerțului a fost de 150 de milioane de lei vechi. Multe alte sume au irosite pe cheltuielile cu hotelurile, restaurantele, deplasările unor șefi din cadrul Ministerului Justiției. A fost un adevărat jaf. Pentru că nu puteau consuma din bugetul ministerului, funcționarii lui apelau la resursele Registrului Comerțului, care este instituție autofinanțată. Situația s-a perpetuat.
În subordinea Ministerului Justiției, Registrul Comerțului a trecut printr-un proces de continuă birocra-tizare. În loc să se manifeste ca un instrument de susținere a economiei, s-a transformat într-un apendice birocratic și costisitor. Cei ce au profitat de formalismul Registrului Comerțului au fost evazioniștii. În decurs de un deceniu, funcționarii instituției au înmatriculat mii, dacă nu zeci de mii, de firme fantomă, care au devalizat bugetul statului.
Nu în ultimul rând, retrocedarea este necesară întrucât cea mai importantă resursă (bazele de date, informațiile de registru) nu este exploatată. Registrul Comerțului nu are atribuțiile, structurile și personalul specializat pentru a efectua analize, studii, cercetări în folosul agenților economici și autorităților, al organis-melor științifice, economice, guver-namentale și internaționale.
Această bază informațională poate asigura sute de locuri noi de muncă în domeniul serviciilor de consultanță și cercetare, poate genera venituri uriașe. Bine administrate, aceste informații vor ajuta economia românească să se autoregleze, să depășească mai rapid momentele critice și să ia avânt.
Taguri

Comentează știrea

ADEVARUL
1 martie 2013
DEZVALUIRI DE SOC Ziarul Adevarul 27 februarie 2013, ziarul Dezvăluiri SECURISTI IN AUTORITATEA NAVALA ROMANA

DEZVALUIRI DE SOC Ziarul Adevarul 27 februarie 2013, ziarul Dezvăluiri SECURISTI IN AUTORITATEA NAVALA ROMANA ANR ascunde intre randurile sale actuale sau trecute colaboratori- turnatori ai securitatii printre ei se afla nume grele din domeniul portuar FOTO Lista scurtă a colaboratorilor Securității din Constanța În ultimii ani, mai multe nume sonore ale Constanței au fost desconspirate ca fiind colaboratori ai Securității. Cele mai cunoscute sunt arhiepiscopul Teodosie al Tomisului și fostul prefect Dănuț Culețu. Alte nume se află însă pe listele din arhiva Securității Constanța. Printre ele figurează foști demnitari de după Revoluție.Cei care au răsfoit aceste file au avut șocul de a regăsi numele unor cunoscuți în care aveau deplină încredere și pe care nu i-ar fi bănuit niciodată de asemenea trădare. Fotocopiile au fost realizate după un registru secret care cuprindea numele, data nașterii, locul de muncă, calitatea persoanei ce avea legături cu Securitatea de la Constanța, precum și numele și gradul securistului care răspundea de ea. Documentul fotografiat conținea la un moment dat un număr de 99 de file, denumirea sa autentică fiind "Registrul repertoar al surselor Securității Statului din cadrul PCR Constanța". Repertoarul conținea aproximativ 1.000 de nume de persoane cu activitate în diferite domenii economice preponderente în județul Constanța, mai cu seamă din domeniul portuar. Oamenii ale căror nume apar în registrul Securității sunt împărțiți în trei categorii: surse, rezident (de regulă erau aleși din rândul colaboratorilor cu multă experiență), gazde (persoane care își puneau domiciliile la dispoziția întâlnirilor dintre securistul responsabil și informatori sau surse). De regulă, informatorii erau remunerați consistent de către oamenii Securității, în funcție de informațiile furnizate și de valoarea acestora. Unde nu se ofereau bani, se ofereau promovări peste noapte în funcții importante din cadrul diverselor întreprinderi socialiste. Unde nu se ofereau bani, se ofereau promovări peste noapte în funcții importante din cadrul diverselor întreprinderi socialiste cum ar fi IEFM NAVROM, Flota comerciala romana, Flota de pescuit oceanic . ANR a mostenit acest cadre socialiste,comuniste dar din pacate si securiste care au jucat dupa divizarea IEFM NAVROM in ROmline, Petromin si Navrom probabil rolul lor in devalizarea FLOTEI COMERCIALE ROMANE , a celor aproximativ 500 de nave romanesti comerciale maritime, fluvial , de pescuit oceanic si nave stiintifice. Astfel s-au înființat 53 de societăți private cum ar fi "Cosco", "Levant Maritime", "Neptun Maritime", "Octogon", "Pronav", "CFR Marfa Feribot", "Samarina ST", "Tuaxrom" și altele : nu toate navele lor navighează sub pavilionul românesc, ci sub pavilion de complezență. În tabel se regăsesc nume care au rămas în administrație și după `89, cu precizarea ca din registru lipsesc aproximativ 5 pagini care inseamna cateva zeci de nume, cel mai probabil nume sonore din port, care urmau sa fie folosite pentru viitoare santaje. Mulți dintre colaboratori acționau în zona Portului Constanța. Andrei Caraiani, Vasile Blănaru, Aurel Carp (fost prefect în perioada 1991-1992), Victor Fiacescu și Ion Cărbunaru sunt doar câteva dintre personajele cu funcții importante, inclusiv în politică sau pe platforma portuară, care figurează pe aceste liste. Unii dintre ei au avut chiar la un moment dat funcții în Guvern.

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei