În deschidere de stagiune,

Concurs Teatrul de Stat prezintă teroarea de a fi

366

Articole de la același autor

Teatrul de Stat a prezentat, recent, premiera piesei "Terorism", de frații Presniakov, în regia lui Felix Alexa, deschiderea stagiunii fiind marcată, astfel, de unul dintre cele mai revigorante spectacole din istoria recentă a urbei noastre.
Departe de a se referi la terorismul general acceptat, intens mediatizat, piesa aduce o nouă accepțiune asupra terorii - teroarea de a fi înșelat, de a fi dezonorat, de a te prăbuși din clipă în clipă, surclasate, printr-o logică a faptelor, de teroarea morții.
Piesa debutează cu scena din aeroport, unde teroarea apare sub forma fricii generate de un bagaj suspect și se manifestă în diferite forme: agresivitate, infantilitate, agitație sau acalmie suspectă. Unul dintre cei captivi decide să se întoarcă acasă până când aeroportul va fi în siguranță.
Într-un pat conjugal, o soție adulterină, alături de amantul său, trăiesc momente de pură comedie neagră: într-o conversație aparent banală, în care El se poartă aparent banal (i se face foame după ce face sex, vrea să doarmă după ce mănâncă, nu vrea să audă de probleme post-sex), se inserează momente de maximă intensitate cerebrală în care cei doi vorbesc despre problemele personale. Dezgustul față de problemele personale ale partenerului de sex se amplifică pe măsură ce se derulează realitatea a doi oameni pe care nu îi leagă aproape nimic. Un joc isterico-sexual transformă
un fetiș inocent în teroare atunci când El alege să doarmă după ce o leagă pe Ea de pat, punându-i un căluș la gură. Bărbatul adulterinei, întorcându-se de la aeroport, vede grotesca scenă din patul conjugal, drept pentru care închide toate geamurile, dă drumul la gaz și pleacă înapoi la aeroport. Toate acestea se petrec în fața ochilor soției, victimă a propriei sale slăbiciuni, ea rămânând incapabilă, fizic, de a reacționa.
Următorul moment prezintă birourile unor secretare tipice, înarmate cu recuzita caracteristică: pile de unghii, Solitaire, cafea. Toate acestea dispar de fiecare dată când apare șeful, cel care pune punct distracției subalternelor neascultătoare.
Banalitatea unei dimineți petrecute printre dosare este distrusă de sinuciderea unei angajate. Moartea dă ton, în acest caz, unei expansiuni a sincerității, unei lave de frustrări care se întrec în ridicol. Pentru a le putea face față, angajatele reacționează tipic: țipă, plâng, atacă. Se spune că moartea nu rezolvă problemele, dar, în cazul sinuciderii secretarei, doamna cu coasa a fost cea care a reușit să le redea celor de față sinceritatea propriilor conștiințe.
De un comic delicios a fost scena în care Nina Udrescu și Diana Cheregi au interpretat rolurile bătrânelor "teroriste", întruchipând momentul în care naivitatea întâlnește maleficul. Rezultatul? Un moment memorabil de virtuozitate actoricească.
Scena unității de pompieri îl înfățișează pe cel terorizat, interpretat de copilul teribil al Teatrului de Stat, Pavel Bârsan, într-o cușcă, agresat și insultat de colegi. El resimte frica pe propria-i piele, fiind eliberat de lanțurile terorii odată cu venirea comandantului, un tip sofisticat din punct de vedere psihic, interpretat admirabil de Marius Bodochi. Imitând-o pe Marilyn Monroe, el nu face decât să accentueze teroarea drogurilor cărora diva le era supusă, provocându-și subordonații la gânduri prea puțin experimentate.
Actual ucigaș, fost timorat, cel care și-a ucis soția și pe amantul acesteia se află în avion, încadrat de doi exponenți ai conștiinței sale. Prizonier al propriilor temeri, el își reduce acțiunile la un zâmbet tâmp, impus, din care se putea ghici, dincolo de remușcare, cea mai pură teroare.
Printr-o simplificare vulgară, în spectacolul "Terorism" nu ai cum să nu te regăsești. Ceea ce oferă, însă, acest act artistic merge mai departe de ideea de simplu spectacol, fiind un adevărat vulcan al fericirii de a putea simți. De aceea, "Terorism" nu trebuie ratat. Spectacolul va mai fi jucat luna aceasta, pe 24 și pe 25 octombrie.
Din distribuție au făcut parte: Marius Bodochi, Nina Udrescu, Diana Cheregi, Iulian Enache, Pavel Bârsan, Lana Moscaliuc, Diana Lupan, Turchian Nasurla, Laura Bilic, Costina Ciuculică, Marian Adochiței, Elias Ferkin Musuret, Andrei Cantaragiu, Remus Archip și Ștefan Covaci.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 3.1495 secunde