Ce absolvenți oferă învățământul agricol, cu tractoare „muzeu” și o programă ce zăpăcește elevul

Sâmbătă, 05 Iunie 2021, 18:13
860
Domeniu considerat vital, ca fiind cel care ne dă de mâncare, ne asigură traiul zilnic și, deci, nu va muri niciodată, viitorul agriculturii pentru statul român nu constituie o prioritate, lăsând învățământul de specialitate, cel puțin la Constanța, să dispară treptat, în ciuda faptului că piața forței de muncă este în căutare de specialiști (dar nu doar cu... diplomă). La fel și baza materială pentru practica celor câțiva elevi care ajung voit sau întâmplător în băncile celor câteva licee.



Patroni de petshopuri sau veterinari

Timp de două zile, Liceul Tehnologic „Pontica” și Liceul Agricol Poarta Albă au fost gazdele a două dezbateri organizate de Radio France International, secțiunea Rural, în cadrul unui proiect cofinanțat de Uniunea Europeană care și-a propus să răspundă la întrebarea „Cum arată viitorul învățământului agricol?”.

La prima întâlnire, de la liceul situat la ieșirea din municipiul Constanța, în zona cunoscută „oierie”, gazdă a fost directorul Vasile Anghel, alături de prof. ing. Mariana Bărbieru, invitați fiind Florian Ciolacu (director executiv Clubul Fermierilor Români), Constantin Tașu (ferma Tașu Sinoe), Alexandru Stamate (absolvent al acestui liceu), Mihai Macovei (Direcția Agricolă Județeană Constanța), Nicolae Cutova (director tehnic al Institutului de Cercetări pentru Creșterea Ovinelor) și Ciprian Lepădatu, reprezentant al Asociației Firmelor Constănțene.



Cu certitudine, marea majoritate a elevilor care aleg voit Liceul „Pontica” provin din familii cu tradiție în domeniu. Ceilalți, cum aveau să recunoască, au fost trimiși de... calculator și nu se văd în agricultură, cel mult visează să-și deschidă un petshop sau să ajungă veterinari.

Încercând să „dreagă” percepția, Mihai Macovei a fost de părere că nu copiii sunt de vină pentru că au ajuns aici întâmplător, ci mai repede consideră că nu există o cale de comunicare pentru a se lămuri cât de important este acest sector pentru economia României și cât de căutați sunt absolvenții cu studii de specialitate.

Constantin Tașu a propus stagii de practică la ferma sa, cum la fel Florian Ciolacu s-a declarat deschis unor parteneriate în ceea ce privește practica.



De ce e nevoie în școlile agricole pentru a scoate specialiști apți să facă o agricultură performantă?

La întâlnirea de la Liceul Agricol Poarta Albă au răspuns invitației de a participa la dezbatere George Vlad, director, Leonora Moșteanu și Mărioara Manafu, profesoare de specialitate, Mariana Popa, inspector școlar de specialitate, Vasile Delicoti, primarul localității Poarta Albă, Laurean Delicoti, viceprimar, fost absolvent al liceului, Elena Coandă, om de afaceri specializată în cultura de trandafiri, Ana Negraru cercetător 1 Stațiunea Viticolă Murfatlar, Cristina Moale, cercetător 1, Stațiunea de Cercetări Pomicole Valu lui Traian, Gabriel Ciucea și Cristian Ciucea, absolvenți ai liceului, în prezent studenți la Facultatea de Medicină Veterinară din Iași, Ciprian Lepădatu, reprezentant al Asociației Firmelor Constănțene.

Prof. Leonora Moșteanu a ridicat câteva probleme cu care se confruntă la ora actuală învățământul agricol și din cauza cărora absolvenții de gimnaziu nu își doresc să ajungă la aceste licee.



„În primul rând din cauza nepăsării unora care iau decizii, dar care nu iau în serios necesitatea unor absolvenți calificați ai învățământului agricol. Apoi din cauza mentalității părinților care nu vor să accepte că absolvirea unui liceu teoretic nu asigură un viitor copilului și că meseria rămâne brățară de aur. Apoi laitmotivul cu promovabilitatea la Bacalaureat, în condițiile în care se știe că la aceste licee se intră cu medii de 2 și 3, pe care nu avem cum să le mai recuperăm în patru ani de liceu. Consider că se impune o grilă de trecere la liceu cu medii până în 5, restul fiind reorientați către școli profesionale. Iar la acestea ar trebui investit în baza materială. La Poarta Albă există un tractor de când am absolvit eu liceul”, a declarat prof. Moșteanu, care peste doi ani va ieși la pensie.

De aceeași părere este și fosta directoare, Mariana Popa, actualmente inspector școlar, care a afirmat că unitatea are în inventar două tractoare „muzeu”, iar laboratoarele nu au dotarea de actualitate.



Dar cel mai grav pare să fie schimbarea programei școlare, care, după cum afirma prof. Leonora Moșteanu, nu face decât să debusoleze elevul. „În anii trecuți, materia de specialitate se parcurgea prin aprofundarea de-a lungul a doi ani. Acum pentru viticultură avem la dispoziție 60 de ore. Este o aberație! Le luăm pe toate la grămadă, într-un amalgam din care copiii ies debusolați”.

În schimb, primarul Delicoti a declarat că a nu a abandonat ideea unui campus școlar, încurajând elevii că agricultura nu mai este ceea ce a fost odată. „Acum ca să folosești utilajele trebuie să știi bine engleză și IT, pentru că se dirijează de la birou, din fața unui calculator”, a spus el.

Până atunci, elevii au nevoie să vadă cu ochii lor că situația a evoluat astfel și să fie determinați încă de pe băncile liceului să-și dorească o carieră în agricultură.





Pagina a fost generata in 0.2464 secunde