Criterii de performanță pentru profesori? "Sunt absurde!"

7080
41
Criterii de performanță pentru profesori?
Zilele acestea, se discută foarte mult pe marginea inițiativei ministrului Adrian Curaj de a introduce criteriile de performanță în învățământ, funcție de care se vor stabili salariile cadrelor didactice.

Așadar, pentru a primi salarii mai mari, profesorilor nu le va mai fi de ajuns gradul didactic, vechimea și ce mai influențează "sensibil" acest venit.

Conform priorităților strategice ale Ministerului Educației, în domeniul educației și cercetării, profesorii trebuie să aibă următoarele criterii de performanță pentru a primi salarii mai mari: programe de studii suplimentare față de calificarea inițială; diplomă de doctor; participarea la atragerea de finanțări extrabugetare pentru unitatea de învățământ, participarea în comisiile de organizare și desfășurare a examenelor și concursurilor naționale; participarea la programe și proiecte educaționale, centre de documentare și informare, laboratoare etc. și nu în ultimul rând participarea în comisii de la nivelul unității de învățământ.

Cu excepția impunerii doctoratului și a atragerii de fonduri extrabugetare, restul condițiilor nu constituie o noutate.

"Sunt aceleași care răsplătesc și acum acele cadre didactice care nu au alt merit decât pile, cunoștințe, relații, apartenență politică și mai nou mita", ne declara vineri un profesor lider de sindicat într-un liceu constănțean. Care a adăugat, pe bună dreptate, că astfel de criterii de performanță își găsesc rostul atunci când colegii din mediul rural își vor putea compara rezultatele cu profesorii de la "oraș". "Atâta timp cât sunt admiși în licee copii cu media generală 2, care naiba știe cum au trecut prin gimnaziu, mi se par absurde criteriile de performanță pe care vrea să ni le impună noul ministru".

Trebuie spus că, în prezent, profesorii își întocmesc fișe de evaluare, care sunt revizuite de consiliile de administrație ale școlilor și în urma cărora sunt stabilite calificativele anuale. Așadar, contează foarte mult hârtiile, activitățile din comisii, alte lucruri nelegate strict de cât de mult îi pasă profesorului de elevul din bancă.

Zilele trecute, la dezbaterea de la Palatul Copiilor, pe marginea planului-cadru, unul dintre părinții prezenți afirma, oarecum empatizând cu cadrele didactice, că atâta timp cât salariile din educația românească sunt întrecute chiar și de cele ale vânzătoarelor de la buticul din cartier, este foarte frustrant pentru cel de la catedră. "În mediul rural sunt cadre didactice care se chinuiesc mult mai mult decât profesorii de la oraș și despre care nu se știe mare lucru, pentru că rezultatele le sunt umbrite de marea masă de elevi slabi, lăsați în creșterea bunicilor sau a rudelor de către părinții plecați în străinătate la muncă", a mai punctat același părinte.

Așadar, până la introducerea criteriilor de performanță în învățământul românesc este nevoie de o regândire a bazelor sistemului educațional, care la ora actuală, după 12 ani de studii, scoate prea mulți analfabeți funcționali.

Comentează știrea

41 comentarii. Pagina 1 din 5. Click pe pagina dorită : 1 2 ...5 
HALAL
22 ianuarie 2016
CRITERII

Care doctorate? Acelea plagiate? Iar comisii si hartii? Dar munca la catedra o vede cineva? Progresul unui copil careia i s-a deschis orizontul, sau un copil cu CES pe care ai reusit sa-l integrezi cu succes si sa fie sprijinit de colectiv, sau cand ai rezultate deosebite cu mijloace minime, cine vede? Performanta trebuie sa se masoare in raport cu rezultatul muncii la catedra, adica in raport cu rezultatele elevilor, tinanad cont de nivelul de la care s-a pornit si la care s-a ajuns. Performanta nu se masoara in hartii care sa demonstreze pregatirea! Acelea demonstreaza o preocupare pentru formare continua, dar care formare trebuie sa produca efecte in activitatea didactica, in rezultate mai bune cu elevii, in lectii mai placute, in atragerea elevilor spre scoala, caci altfel hartiile devin frunza de tocat la caini!

fox
23 ianuarie 2016
halal2

da halal dar concediu de 70 zile pe an,zile libere cat mai multe,cadouri cat mai des si mai ales meditatii!

zoro
23 ianuarie 2016
sunteti disperanti

Când vine vorba de profesori, comentariile sunt standard: concediu mare, cadouri, meditații și să fie plăti în funcție de rezultatele elevilor. Asta demonstrează cât de limitați sunt cei ce fac aceste comentarii, habar nu au ce sta în spatele acestor afirmații. Le luăm pe rand. Nu toată lumea meditează, nu la toate materiile se meditează. Cu informația si experienta de care dispune un profesor, e liber să facă ce vrea și poate, în timpul lui liber. Vacantele, sunt în marea lor majoritate pe hârtie, munca lor continuă și în lipsă elevului din școală. Sunt multe alte aspecte legate de aceste activități specifice catedrei, nu ești în sistem, nu știi, însă toți au păreri. Rezultatele elevului, nu pot sta legate strict de profesor. La catedră dai tot ce poți, însă lipsă de interes a elevului și părinților săi pentru muncă, disciplină și învățare nu pot influența salariul celui care totuși si-a făcut treaba. Unii pur și simplu lăsa copilul sa-i fie crescu/educat de școală, însă nu scoala sau profesorul i-au adus pe lume. Propun ca pentru rezultatele slabe să le taie și parintilor neimplicați sau iresponsabil din salariu sau să fie impozitați în plus pentru prostie/neglijență ca să fie echitabil. Cadouri, cadoul prin definiție este ceva ce oferi, nu ți se cere. Vrei sa-l oferi cuiva, ca ai un motiv, e treaba ta, nu vrei, nu te obliga nimeni. În afară de sarbatori, eu nu am participat la cadouri pt profesorii copiilor mei. Sunt totuși sărbători, unde din civilizație/politețe/respect oferi cuiva măcar niște flori. Și repeț, am participat la comun cu ceilalți părinți din clasă, pt ceva simbolic, nu am oferit cadouri individual. În concluzie, mai scoateți capul din televizor, mai schimbați eventual canalele și înțelegeți ca habar nu aveți despre ce va dați unii cu părerea.

univ
23 ianuarie 2016
performanta

Sa stiti ca adevarata evaluare pentru performanta obtinuta este spaga la sefi sau afilierea la un grup de interese, impotriva profesionistilor, din ce in ce mai marginalizati si nedoriti printre cei strecurati dupa o lege fara aplicare. Ca atare, gradatiile de merit se dau dupa orice alte criterii decat profesionalismul, cum se intampla la Ovidius. O evaluare externa a acestor cadre didacice, "merituoase", ar ajunge de rasul tarii si a invatamantului romanesc. De gargara suntem satui!

DODO
23 ianuarie 2016
vesnica problema

Este normal ca sa existe o departajare ( ca in toate domeniile ) dar sa nu se ajunga acolo incit sa fie legata de promovabilitatea elevilor caci vom crea o fabrica de prostanaci.Ce vad ca inca nu se intelege este faptul ca relele din invatamint sint exclusiv ale profilor uitind ca baza se pune pina la scoala, apoi apar o gramada de factori care saboteaza munca dascalilor ca pseudomodelele care sint aclamate , tv-urile care promoveaza subcultura ,internetul (excelent )dar care tbuie autocenzurat , cultura banului chiar comportammentul celor maturi si nu in ultimul rind atmosfera din familie.La ce concluzie ajungi cind vezi putoi cu masini scumpe , toale si tot felul de tableto-telefoane scumpe .Trebuie sa se instaureze o disciplina , chiar daca nu place junilor si nu pare democratica. Ce nu inteleg este de ce trbuie sa tragem de un tinar sa aiba obligat bacul tirindu-l cu japca pina la absolvire.pe vremuri cine avea bac era ca un doctorant acum. Cine nu vrea sau nu poate sa treaca la meserie ( si aici trebuie dezvoltat urgent sistemul ) Sa nu egalizam pe prosti cu cei care-si bat capul. Trebuie sa-i intelegem pe acei profesori care au cedat nervos ca sata s-a intimplat ca urmare a democratiei scoare. Toate generatiile au crezut ca invata mai mult decit este necesar , dar acum prea se da apa la moara copiilor. Nu demult ne mindream ca au fost romanasi care emigrind cu familia au ajuns in scoli din vest si ca erau net superiori si avansati fata de autohtoni , deci sistemul alora este perfect ? bazat pe practica dar sa nu stii unde este ceva pe harta ? cultura generala este baza. Acum este o brambureala (NU dezinteresata ) cu manualele si ce trebuie sa cuprinda ele . Adunati celemai luminate capete ,hotariti si asta sa ramina pina schimbari majore ale umanitatii.Daca primeaza interesele obscure NU vom avea niciodata SCOALA.

sa nu uitam
23 ianuarie 2016
dedicatia zilnica promisa!

STAN, STAN, NU UITA, SCOALA NU-I MOSIA TA! TU CE CREZI DESPRE CRITERIILE DE PERFORMANTA? SUNT OK?

prof
23 ianuarie 2016
Clșee, clișee

sa nu vedem totul in negru, invatamantul romanesc nu e chiar atat de degradat, sistemul nu e chiar la pamant! Ca dovada, tinerii ce ies de pe bancile scolii din Romania fac fata cu brio in universitatile cele mai tari din lume, iar multi ocupa functii de top in multinationale. Cu cultura generala ii batem la fund pe multi, limbi straine vorbim, si inca mult mai bine decat altii, la olimpiadele internationale luam intotdeauna primele locuri cu elevii nostri...deci, nu avem motive de disperare! Problema pleaca tot de sus, unde se vrea cu tot dinadinsul schimbarea, dar macar sa se schimbe in bine, nu in rau! Eu sustin aerisirea programei, si salarii mai bune ptr toti cei implicati in educatie, ca sa nu mai" faca meditatii si sa ia cadouri". Ce clisee, nu? De parca asta ar fi problema!

STAN
23 ianuarie 2016
SI CRITERIILE DE PERFORMANTA

Intrucat stan nu va raspunde la aceasta intrebare, ca n-are cum, voi incerca sa ghicesc: ea nu are nicio problema cu ele, intrucat le indeplineste inca de pe acum! Este directoare, ba chiar una foarte performanta, este un foarte bun profesor, cu rezultate exceptionale, cuantificabile in timp si spatiu, cu comisiile ( de orice fel) sta bine, sustinere are 'kăkălău", asa ca nu are nicio tresarire vizavi de criteriile de performanță!

Răspuns la: dedicatia zilnica promisa!
Adăugat de : sa nu uitam, 23 ianuarie 2016
STAN, STAN, NU UITA, SCOALA NU-I MOSIA TA! TU CE CREZI DESPRE CRITERIILE DE PERFORMANTA? SUNT OK?
sa te prapadesti de ras
23 ianuarie 2016
viitorul e roz!

daca ajunge una ca directoarea stan sa-mi dea salariul in functie de criteriile astea de performanta, e clar! Pot sa-mi dau demisia din invatamant!

inventie ( dar nu e "noua")
23 ianuarie 2016
tara arde si guvernul vrea criterii de performanta

stim foarte bine ca ideea asta cu criteriile de performanta nu e de acum, s-a mai vehiculat. Problema e ca nu putem avea salarii mai mari, si s-a gasit motivul asta: trebuie sa dovedim ca facem treaba. Efectiv ne pun sa mai mintim si sa ne mai mintim putin, adica sa dam note si mai mari, sa nu mai lasam niciun repetent, sa demonstram ca invatamantul DUDUIE, ca si economia.

41 comentarii. Pagina 1 din 5. Click pe pagina dorită : 1 2 ...5 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.558 secunde