Grav semnal de alarmă tras de elevii constănțeni, la debut de an școlar

564
2
Grav semnal de alarmă tras de elevii constănțeni, la debut de an școlar - fondgravsemnaldealarma-1473780317.jpg

Articole de la același autor

Preocupați de condițiile de studiu oferite colegilor lor, membrii Asociației Elevilor din Constanța (AEC) au lansat a doua ediție a Indexului accesului la educație al elevilor din județul Constanța, un studiu care relevă modul în care autoritățile locale din județul Constanța sunt preocupate de înlesnirea accesului la educație al elevilor. 


Prin aplicarea unui chestionar adresat unui număr de 70 de primării, elevii și-au propus să cerceteze atât cantitativ, cât și calitativ: asigurarea de alocații bugetare pentru investiții majore, reparații capitale sau consolidări; derularea de investiții majore, reparații capitale sau consolidări; acordarea burselor școlare; cuantumul burselor școlare; asigurarea de subvenții pentru internate și cantine; asigurarea pazei unităților de învățământ; sprijinirea participării la concursuri școlare sau activități recreative; asigu-rarea cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii și existența altor facilități în vederea asigurării accesului liber la educație. 


Societatea civilă de pe băncile școlii 
Întrebat care consideră că este cel mai grav aspect semnalat, Constantin Alexandru Manda, președintele AEC, declara: "Au fost primari chiar agresivi, cum este cel de la Ciobanu, care ne-au făcut nesimțiți și ne-au reproșat că ce ne interesează pe noi ce face el în comuna lui. Alte 12 primării au refuzat să ne răspundă pentru că nu e treaba lor și să ne adresăm școlilor. Motiv pentru care se vor alege și cu un proces, pentru refuzul de a ne furniza informații". 


Moment în care l-am întrebat de ce s-au transformat elevii în adevărați procesomani. 


"Nu suntem absolut deloc! În primul rând, nu și-au îndeplinit o obligație legală, cea de a răspunde la informații de interes public. Și conform Legii 544, dacă nu răspund, noi avem dreptul de a-i acționa în instanță și a-i obliga să ne răspundă. De asemenea, refuzul și lipsa de transparență decizională pe care ei o manifestă sunt lucruri deo-sebit de grave pentru statul de drept și o societate democratică, pentru că nu avem o cultură a transparenței deci-zionale și a informațiilor de interes public", a explicat Manda. 


Studiul elevilor, pe masa Ministerului Educației 
Ca o concluzie desprinsă la finalul studiului, în județul Constanța se remarcă numeroase piedici în calea accesului gratuit, echitabil și universal la educație pentru toți copiii de vârstă școlară, cum ar fi: lipsa investițiilor majore în imobilele destinate actului de educație - doar în 18 primării din 70 derulând investiții majore în anul școlar 2015-2016; neasigurarea pazei unităților de învățamânt - în doar 22 de localități autoritățile locale asigură paza unităților de învățământ, în restul de aproximativ 70% elevii și părinții fiind nevoiți să achite sume de bani pentru asigurarea acestui serviciu. În jumătate din localitățile județului, autoritățile locale refuză să acorde sume destinate cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii, astfel încât elevii sunt nevoiți să vină cu bani de acasă pentru achiziționarea de bunuri precum: mobilier, instrumente de birotică și papetărie sau pentru servicii cum ar fi cel de renovare a sălilor de clasă. 


Cel mai grav pare să fie faptul că în doar șapte din totalul celor 70 de unități administrativ-teritoriale analizate, elevii au posibilitatea de a beneficia de burse școlare. "Bursele de ajutor social și de studiu sunt un factor prin care se reduce abandonul școlar. Practic, investiția în viitorul localităților nu este absolut deloc o prioritate pentru primării", a mai adăugat Manda. 


În urma efectuării mediei tuturor notelor obținute de primării, prin adunarea puncta-jelor per indicator, județul Constanța a rămas corigent la capitolul asigurării liberului acces la educație, media obținută fiind de 3,23. "Vom încerca să luăm legătura cu autoritățile, pentru a-i determina să înțeleagă importanța investiției în educație", a mai adăugat același interlocutor. 


Nota maximă obținută de o unitate administrativ-teritorială îi aparține comunei Cobadin, care, în urma adunării punctajelor defalcate, a însumat o notă de 7,33. 


Studiul elevilor va fi trimis tuturor celor 70 de primari din județul Constanța, dar și Ministerului Educației. AEC pregătește și un studiu despre "Cât costă învățământul gratuit în județul Constanța" cu date privitoare la colectarea ilegală a banilor în școli. 


Comentează știrea

Tzihcac
14 septembrie 2016
Papusarii

Oare cine trage sforile ,la aceste papusi ?! ( vreau sa zic,care partid ia bagat la inaintare).

Ioana
14 septembrie 2016
Scoala si elevi

Elevii sa puna mana pe carte si sa invete, iar parintii sa-i incurajeze pentru note meritate!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.9553 secunde