Strigătele mute ale victimelor bullying-ului din școală. "O lume pe care noi am pierdut-o cu nepăsarea"

104932
4

Articole de la același autor

S-au inventat comisii, s-au inaugurat programe, se cer mai mulți consilieri școlari, se trâmbițează mult, dar fenomenul de bullying capătă amploare. Fiind considerate „delicate”, cazurile se trec sub anonimat, se mușamalizează. În schimb, victimele rămân marcate pe viață, din cauza brutalității agresorilor. Care și aceștia, la rândul lor, au în spate o poveste de familie... „favorizantă”.

Teoretic, prin Ordinul 4343/2020, privind violența psihologică-bullying, în fiecare școală există grupul anti-bullying, format din directorul unității de învățământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying, doi sau mai mulți reprezentanți ai elevilor, un reprezentant al părinților, reprezentanți ai autorității locale.

Așa, și? Dacă nimeni nu are curaj să acționeze, în sensul de a scoate la iveală un act de bullying din clasa lui, de teama de a nu se transforma în viitoare victimă, la ce folos această comisie? Nu să-l dea presei, ci să-l reclame, să vină în sprijinul unui suflet chinuit.

Și când spunem aceasta ne referim la un caz concret, semnalat de o terță persoană, care se petrece într-o clasă de gimnaziu a Colegiului Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, dar despre care conducerea afirmă că nu știe. În schimb, prof. Anamaria Ciobotaru, director, ne-a declarat că va sta de vorbă cu diriginții.

Agresat constant de un elev repetent care a reușit să aibă „prozeliți”, la început verbal, apoi fiind chiar sechestrat, copilul-victimă a început să-și schimbe comportamentul, iar familia este extrem de îngrijorată pentru siguranța și viitorul său. Discuțiile cu dirigintele nu au condus la rezultatul scontat. O soluție luată în calcul ar fi fost mutarea victimei într-o altă unitate școlară, dar, ce să vezi? Peste tot sunt asemenea cazuri de bullying mușamalizate. Și asta pentru că soluția cu scăderea notei la purtare nu mai impresionează pe nimeni.

La finele lunii trecute, primul proces pentru bullying în școli din România s-a încheiat după doi ani. Instanța a dat verdictul: atât Școala 181 (București), cât și părinții elevului agresor au fost găsiți vinovați, drept urmare trebuie să plătească, în solidar, daune morale în valoare de 2.500 de euro. La această sumă se adaugă și cheltuielile de judecată, cifrate la 6.150 lei.

Statistici alarmante care nu folosesc nimănui

Conform unei statistici realizate de Organizația „Salvați Copiii”, în cadrul Proiectului „Școli fără bullying”, 73% dintre copii afirmă că au fost martorii unor situații de bullying, 58% au asistat în propria clasă. Frecvența acestor comportamente plasează România pe locul 3 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul.

De asemenea, la chestionarul aplicat de Consiliul Național al Elevilor pe un eșantion de circa 21.000 de elevi, un procent îngrijorător de 28,2% dintre respondenți au declarat că au constatat cazuri de discriminare (rasială, etnică, pe baza statutului social, socio-economic) în rândul colectivului lor școlar, fapt ce arată că bullying-ul este într-o creștere alarmantă. 52,7% dintre respondenți afirmă că situația socio-economică, convingerile și capacitatea intelectuală reprezintă motivul discriminării, în timp ce 34,9% susțin că au observat rasa, etnia și vârsta fiind cauzele discriminării. Totodată, întrebați dacă au provocat, participat sau asistat la fapte de violență în școală, 31,3% din elevii respondenți au răspuns pozitiv, rezultând o statistică alarmantă.

„Jignit, scuipat, stropit cu lapte şi călcat în picioare, la propriu”

Zilele acestea face înconjurul rețelelor de socializare mesajul asistentei constănțene Andreea Pălășescu, care a preluat o victimă în vârstă de 14 ani din UPU pediatrie pentru spitalul Obregia București, mesaj din care vă prezentăm fragmente. „Minor cu tratament psihiatric (antipsihotice, antidepresive şi antispastice), necompliant, ostil, cu multiple episoade de agresivitate verbală și fizică. Post evaluare inițială, în urmă cu aproximativ doi ani, a primit diagnostic de tulburare obsesiv compulsivă.

Am discutat şi mi-a relatat cum, la școală, a fost victima bullyingului. Cum în pauze, uneori, chiar în imediata apropiere a unui cadru didactic, a fost jignit, scuipat, stropit cu lapte şi călcat în picioare, la propriu. Cum altă dată a fost descălțat şi i-au fost rupte şosetele sau i-au fost sustrase alte obiecte de uz personal, pe care mama (părinte în a cărui îngrijire se află) nu şi-a mai permis să i le cumpere. La despărțire mi-a promis că se va întoarce la școală şi că se va strădui să nu mai fie greşit. Atât a putut percepe mintea sa, după ce noi am fost surzi la strigătele lui. Îmi cer iertare că sunt parte a unui sistem care nici nu previne, nici nu tratează aceste lacune emoționale. Că nu pot ajuta mai mult un pui de om, menit poate să schimbe o lume pe care noi am pierdut-o cu nepăsarea...”.

Cu certitudine, acest copil, la doar 14 ani, duce o luptă cu sine, dar și cu colectivul din care face parte, cel mai probabil fiindu-i alături prea puțini colegi adevărați decât prozeliții unui paria. Cât despre cadrele didactice și comisia amintită la început, oare chiar se mai implică cineva în starea emoțională a celui din bancă?



Comentează știrea

Tot Ei
6 februarie 2023
Doar ei

Dacă s-au desfiintat scolile de corectie! Apoi, la majorat produc crime, dar sunt lăsați în libertate (numai ticăloșii au drepturi "humane" si li se prescriu faptele, iar victimele nu au drepturi decat de prostie)! "Judeca-ca-torii" neamulu!

Societatea de Azi
6 februarie 2023
Vorba de 5 minute

[1][bullying] ce-i aia pe limba noastra ? La altii pe traducere simplista e asa [seek to harm, intimidate, or coerce (someone perceived as vulnerable]. Dupa mine mai adecvat e [batjocură]. [2] De ce oare se intimpla ? E practic manifestarea de grup pe baza conditiilor noastre (educatie precara, mediu familiar cu multe deficiente atit pecuniare cit si cognitive, tendinta de identificare cu sablone de tip capitalism-primitiv sau pe baza de castig rapid larg promovate pe media actuala, deconsiderarea institiilor fundamentale ale tarii: invatamant, justitie, etc). La ce sa te astepti altceva ? E "normal" si fenomenul pe baza premiselor de azi (derivate din cel putin ultimii 30 de ani. [3] Solutii. Aducerea la parametrii normali pt. premise. E vorba de comportament de grup dominant. Un caz particular. Intr-o scoala, din rolulul de director, profesor sti exact si nu faci nimica, pai ce naiba vreti altceva ? (si e comportament generalizat bazat de diferite criterii/ratiuni : teama de ceva (imi pierd locul de munca), expunere publica (sint altii care pe baza unor principii lipsite de morala vor actiona in directia "nociva"), lasitate, atingerea unor scopuri meschine cu orice cost (da bine la Inspectorat daca nu raportam probleme). Ce sa faci ca elev ?, unde poate nici sustinerea "parintilor" nu e adecvata de fiecare data, iar implicarea altor institutii tip ONG-uri este minora.

Gina
6 februarie 2023
Anomalia

Iar Pedagogic! Numai ca uitati un fapt ,care face parte tot din legea antibullying- mobbingul. Directoarea de la pedagogic practica mobbingul cu acei profesori care au avut curajul sa semnaleze autoritatilor competente cazuri de agresiune comise de elevi impotriva elevilor, comise de elevi impotriva profesorilor, comise de parinti impotriva profesorilor. Hartuirea petrecuta in Pedagogic trebuie sa ramana in pedagogic. Asa e legea acolo ! Cine are curajul sa spuna adevarul e expulzat din toate comitiile si grupurile, e deranjat de presa platita, e surghiunit pe viata.

Wonderer
6 februarie 2023
Opinie

Orice om fără școală știe ca atâta vreme cât sunt desființate școlile de corecție și școlile speciale și sunt menținuti copiii cu deviații comportamentale și cei cu retard mental,sa nu mai zic de cei cu deficiențe fizice,alături de copiii normali,va exista bullying.Din dorința de a face economie la buget,toti acești copii sunt fortati sa împartă aceleași spațiu școlar,interesele copiilor nefiind absolut deloc luate în calcul,pisica aruncandu-se de cele mai multe ori în ograda școlilor,deoarece e mai ușor sa faci școală acel mediu tampon între părinți și adevărații faptuitori ai legilor care duc la asemenea situații.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3301 secunde