Șef de lucrări universitare Florin Iordănoaia:

"UMC - universitate de lux în care prea mulți studenți nu vor să învețe"

7979
42
Cu un an înaintea alegerilor pentru funcția de rector la Universitatea Maritimă din Constanța, șef de lucrări universitare Florin Iordănoaia și-a făcut publică intenția de a candida. Și prima problemă de la care a plecat în acest demers este nemulțumirea sa profundă vizavi de scăderea îngrijorătoare a nivelului de învățământ și a impotenței studenților de a face față la bordul navei.

- Care sunt factorii care au condus la această situație?

- În primul rând, slaba lor pregătire cu care vin din școala generală și liceu. În al doilea rând, lipsa lor de motivare. Am realizat un mic sondaj printre studenți și a reieșit că nu sunt motivați să învețe. Unii dintre ei provin din licee în care nu au fost motivați să învețe și s-au pomenit dintr-o dată la facultate cu discipline foarte grele, dacă ne referim la Analiză matematică, dar și la cele de specialitate - Navigație, Electromecanică, Electrotehnică, Electronică, Transporturi, Protecția Mediului ș.a.m.d. Am discutat cu ei și le-am spus că vor pleca pe mare sau vor lucra în porturi sau în alte joburi și e clar că nimeni n-are nevoie de proști. Toți caută oameni bine pregătiți, serioși, disciplinați. Un student mi-a spus la un moment dat că nu învață din lene. Pot să înțeleg o zi-două, dar cât durează această lene? Trei ani-patru ani?, pentru că totuși trebuie să termine facultatea…

- Păi se poate promova la UMC coabitând cu lenea?

- Nu, și ca dovadă avem foarte mulți studenți repetenți. Dar sistemul acesta cu credite transferabile le permite să promoveze de la un an la altul și să ajungă în anul IV fără să-și fi luat examenele din anul I. Din punct de vedere legal este corect, dar ne-a adus în această situație de disperare. Dacă nu a promovat în anul I o disciplină de bază, cum poate el să le promoveze pe celelalte? Învață mecanic, reține doar ca să ia examenul și ajunge la final cu un minim de cunoștințe care nu sunt suficiente pentru a face față cerințelor de la bordul unei nave. Este o situație care pleacă în primul rând din lege. Unele universități au introdus o reglementare: la jumătatea facultății, cine nu promovează nu trece în anii superiori. Am încercat și noi acest lucru, dar nu a mers, pentru că unii dintre studenți din anul II pleacă pe mare să-și facă practica îmbarcată. Am introdus sesiunile deschise: vin din voiaj, fac cerere și li se face sesiune deschisă exact ca-ntr-o sesiune normală. Cu mari eforturi, au fost promovați în anii următori chiar fără minimum de credite, pe baza actelor doveditoare că au fost în voiaj. În final, calitatea pregătirii lor a avut de suferit. Avem și excepții, studenți foarte bine pregătiți, pe care se bat companiile de crewing. Dar marea majoritate nu sunt la nivelul cerințelor.

Mai avem o categorie de studenți care vin la examen, ne arată lucrarea și ne întreabă dacă au făcut de 5. Și dacă spunem DA! predau lucrarea și pleacă. La ora actuală, la toate cele trei specializări de marină sunt foarte multe lucruri de învățat. Dacă nu le cunosc teoretic, cum le vor învăța, la bordul navei, când sunt prinși în sarcini?

Există și o altă categorie de studenți, chiar bine pregătiți, care reușesc să treacă testele la firmele de crewing, sunt trimiși în voiaj, iar după două-trei săptămâni cer întoarcerea acasă, renunțând la tot. Aceasta înseamnă costuri pentru companii, chiar dacă unii își plătesc biletele de avion. Sunt niște probleme pe care le creează companiilor care lucrează după un program de muncă și care trebuie să-i înlocuiască. Și cum piața este plină de oferte, vor angaja din alte țări și ce ne facem?

- Cu studenții s-au lămurit lucrurile. Dar cadrele universitare cum se implică să-i scoată din hibernare?

- O serie de cadre didactice sunt proactive, cum sunt eu. Vin în întâmpinarea studenților, vorbesc cu ei, se roagă de ei, îi împing de la spate, caută toate acele metode și măsuri să-i determine să învețe. O altă serie de cadre didactice nu se implică, pentru că îi văd pe studenți că nu vor să învețe, nu le cer nimic și atunci sunt dezamăgiți. Iar această dezamăgire este nocivă din punctul meu de vedere. Dacă stăm să ne caute studentul, să ne ceară studentul, să vină el în întâmpinarea noastră, e clar că tinerii nu vor. Am avut situații în anii 90 când veneau studenții și mă certau că le-am dat nota 8 și nu nota 9, că pierde bursa de merit. Astăzi nu avem nici un student să vină și să întrebe de ce i-am dat 7 și de ce nu i-am dat 8. Nici măcar cei care rămân restanțieri nu vin să vadă de ce au rămas și să încerce să înțeleagă unde au greșit.

Unii dintre colegi au două-trei facultăți, masterate, doctorate, au investit în educația lor, să fie foarte buni pentru cine? Pentru studenți care nu vor să învețe.

- Și totuși au existat generații care au făcut cinste UMC.

- Da, în anii anteriori ne lăudam că avem absolvenți foarte bine pregătiți. Prin anii 2006-2007 companiile de crewing se băteau pe cadeții noștri. De exemplu, o companie japoneză i-a selecționat din anul I, le-a dat bursă de 100 de dolari pe lună, timp de patru ani, cu contracte de șase luni. Din păcate, am pierdut acest contract pentru că gradul de reținere în companie a fost sub 30%. Dacă ar fi rămas într-un procent de 60-65% în companie și ar fi avansat, atunci s-ar fi menținut acest program de cadeți.

- Care vor fi prioritățile planului dvs managerial?

- În primul rând, să schimb mentalitatea profesorilor din UMC, să-i fac să fie proactivi să vadă că înaintea interesului personal al fiecăruia este interesul Universității. Noi depindem de acești studenți în sensul că depindem de plecările lor pe mare sau de angajările lor. Dacă aceștia nu vor fi primiți sau nu își vor găsi locuri de muncă, în scurt timp se va duce semnal că absolvenții noștri nu se regăsesc pe piața muncii, așa cum se întâmplă cu foarte mulți absolvenți de la alte universități din România. Și universitatea este una de lux, în care s-au investit foarte mulți bani, s-a muncit foarte mult pentru a fi la nivelul acesta. Mai sunt lucruri de făcut, dar pentru cine le facem dacă studenții nu vor să învețe?

Studenții aduși din Nigeria ne salvează din punct de vedere financiar, întrucât facturile lunare ale universității sunt foarte mari, iar Guvernul nu ne dă toți banii. Poate vom ajunge și în China să aducem studenți chinezi. Mai avem o sursă de finanțare pe care nu o folosim în totalitate, și anume cercetarea științifică. Dar aici ne-am lovit de acei conducători de la București care ne-au respins proiectele de cercetare, pentru că nu ne-am dus să cotizăm cu ceva, cu o atenție.

- Între numeroasele dvs. intenții de mai bine se numără și înființarea unei Facultăți de electronică și electrotehnică navală.

- Da, titulatura finală nu este aceasta, dar ideea este că trebuie să pregătim studenții pe partea electronică, pentru că navele sunt computerizate, automatizate și numărul de specialiști este în creștere. Mă gândesc și la cei care nu vor să navigheze, iar șantierele navale se confruntă cu o lipsă acută de personal, pe anumite meserii. Nu mi se pare normal să vină tineri care au terminat în Galați la Construcții de nave să lucreze în Constanța și Mangalia, după care pleacă în străinătate.

Candidații ar trebui să știe încă de la admitere dacă sunt apți să plece pe mare, să facă sacrificii, să accepte o viață foarte grea sau să se orienteze către meseriile de uscat. Ar trebui să mărim numărul de ore de educație fizică și să-i obligăm să facă sport. Pentru că o bună pregătire fizică îi va întări în timp să reziste carturilor lungi și problemelor de la bordul navelor.

Mă gândesc și la o legătură mai bună cu părinții. De asemenea, vreau să dezvolt și partea de mentorat, așa încât studenții din anii superiori să devină mentorii celor din anii inferiori. Pe studenții de la Master să-i implicăm în formarea studenților de la zi, în special a celor care sunt șefi de promoție.

Comentează știrea

42 comentarii. Pagina 1 din 5. Click pe pagina dorită : 1 2 ...5 
C/Off
15 ianuarie 2015
UMC

pentru domnul Florin - Scoateti din planul de invatatmant urmatoarele materii complet inutile pentru un ofiter punte : Chimie,Analiza Matematica(doar cateva notiuni esentiale sunt necesare),Metode numerice (wtf?),Matematici Speciale (inutile in operarea practica/de zi cu zi, a unei nave),Electronica(inutila),Masini Navale(necesare doar cunostine generale).AXATI-VA pe:Engleza,Navigatie,TTM,TCVN,Manevra,COLREG si celelalte materii de specialitate. Contactati Comandanti ori Capitani tineri care sunt in vacanta pentru discutii libere cu studentii.

Fost student
15 ianuarie 2015
Un profesor adevarat, un om adevarat !

Felicitari d-le profesor pentru abordare si gandire!... mai rar asa om, asa dedicatie!... Mult succes la alegeri!... Dvs sunteti persoana cea mai potrivita sa conduceti UMC-ul !!

petre
15 ianuarie 2015
umc

sunt prea multi corupti in umc. chiar daca ajunge rector nu cred ca iordanoaia va putea face ceva impotriva sistemului. ii va da pe toti afara, va face chemarea speciala pt dna? tot promovarea si notele pe baza de spaga vor fi la putere. si daca ii dai pe toti afara de unde aduci altii curati?

Lică Sămădăul
15 ianuarie 2015
Invatamantul preuniversitar

Interlocutorul Doamnei Anghel vorbeste despre "slaba lor pregătire cu care vin din școala generală și liceu". Pai de ce ne miram? Acesti tineri sunt rodul invatamantului romanesc pus pe chituci incet dar sigur in cei 25 de ani de capitalism. Este efectul noilor manual alternative. Cele de pe vremea lu' Ceausescu erau foarte bune. Trebuia doar scoasa poza cu Tovarasu' si gata. De fapt s-a mers pe ele pana pe la sfarsitul anilor 90'. Un alt motiv pentru acest dezastru o reprezinta numeroasele tentatii din ziua de azi: Internet, telefoane inteligente, tablete, masini scumpe luate de parinti, cluburi, baruri, etc. S-a introdus disciplina religie in scoli, cu scopul de a-i face pe elevi mai buni, mai responsabili, etc.... Si avem rezultatul in ziua de azi. Le-a venit sorocul acestor tineri, crescuti in noile conditii capitaliste sa dea piept cu viata. Vai de noi. Dupa ei vor veni urmatoarele generatii, la fel de pe dinafara, la fel de gutui, dar si cu nasul pe sus. Cica asa e cool.

Alt fost student
15 ianuarie 2015
Un profesor ce preda o disciplina depasita

Bati campii prietene. Domnul Iordanoaia preda cu mult patos si cu prea multa daruire o disciplina depasita, care nu-si mai gaseste aplicabilitatea in ziua de azi: Navigatie Astronomica. E ca si cum in ziua de azi, o unitate bancara n-ar mai folosi calculatoare conectate la Internet, ci margelute insirate pe o ata.

Răspuns la: Un profesor adevarat, un om adevarat !
Adăugat de : Fost student, 15 ianuarie 2015
Felicitari d-le profesor pentru abordare si gandire!... mai rar asa om, asa dedicatie!... Mult succes la alegeri!... Dvs sunteti persoana cea mai...
Promotie 2006
15 ianuarie 2015
Umc

Iordanoaia ar fii bun, e incoruptibil omul, am avut onoarea sa invat in 2001-2002 de la el navigatie si astronomie, chiar invatam noi in perioada aia, acum cadetii care vin la nava majoritatea nu stiu sa puna un punct pe harta sau unde e North Star, la el se trecea numai daca invatai chiar daca atunci il injuram acuma il apreciez. Unii colegi au incercat sa treaca la el cu relatii foarte sus puse si nu le mergea, trebuia sa inveti , nu ca spagarii de Memet, Constantinescu,Branza si alte jeguri umane de care nu vreau sa-mi aduc aminte. Intradevar cum a mai comentat cineva, ar trebuii scoase toate materiile alea ingineresti, ca navig de 10 ani si nu mi-au trebuit.

student anii 2000
15 ianuarie 2015
schimbam securistii cu comunistii?

UMC trebuie sa gaseasca o persoana care sa fie sucient de departe de lipsa totala de interes pentru scoala promovata de Panait( si continuata, mai mult sau mai putin complice, de Ciucur) si ]n acelasi timp departe de ideile comuniste ale lui Iordanoaia. E nevoie de o alta abordare a invatamantului de marina...dar profesorii actuali nu sunt pregatiti pentru asta

alt student
15 ianuarie 2015
o palarie prea mare

pana la iordanoaia sunt cel putin alti 2/3 profesori care pot conduce UMC. ar fi o palarie mult prea mare pentru cineva care n-are pic de diplomatie

Fost student al UMC
15 ianuarie 2015
Diferenta dintre teorie si practica

In calitate de absolvent al UMC, specializarea Electromecanica, problema slabei pregatiri a studentilor pentru a deveni ofiteri, este mai grava decat pare si nu se datoreaza intru totul UMC-ului. majoritatea studentilor sunt admisi in baza taxei, nu a examenului si conform noii legi care le permite sa fie admisi in sistemul de invatamant universitar FARA diploma de BAC problema va deveni mult mai grava. foarte multi dintre colegii mei au venit la facultate cu un bagaj de cunostinte aproape de zero, fara exagerare. multi abia puteau sa faca operatii simple artimetice, nu stiau simboluri cum ar fi "delta" si lacunele nu fac altceva decat sa se adanceasca atunci cand sunt introdusi cu materii cum ar fi Analiza matematica sau ALGAD. Ii descurajeaza, si materii care nu isi au relevanta in realitate si interesul lor va fi doar acela de a promova materia fara nimic altceva. m-ar interesa o discutie libera cu managementul universitatii, dar nu am cu cine. sistemul este vechi, din toate punctele de vedere, coruptia este la loc de cinste si dotarile sunt jalnice. ca viitor inginer-aspect care ne-a fost bagat pe gat toata facultatea, ca "voi in primul rand o sa fiti ingineri, de-aia faceti 5 feluri de matematica" nu am vazut un surub in afara de cel pe care l-am desenat la Desen Tehnic! in afara se pune mult acentul pe partea practica a pregatirii(sali de motoare,masini si instalatii), nu doar pe studiu si exista un echilibru intre ele. atat timp cat nu se doreste schimbare si performanta, nu se va schimba nimic. am multe de spus dar nu-mi racesc gura de pomana in conditiile in care UMC-ul este la cautare si reprezinta intr-o foarte mare masura O AFACERE. in viitorul nu foarte indepartat studentii romani vor fi atat de slab pregatiti incat nu vor mai fi acceptati.

blablabla
15 ianuarie 2015
cine este iordanoaia????

Multa palavrageala si vrajeli ca deobicei si fapte putine doar un alt "politician ". O groaza de bani am bagat in curul umc-ului ptr a primi la schimb bataie de joc din partea unor profesori ce le plac atentiile , teorie multa cu materii nefolositoare , prea putina atentie materiilor de specialitate si prea putina practica la acele laboratoare , mai pe scurt un sistem ineficient si invechit la fel ca si profesorii(o mare parte din ei gen popovici care se ocupa de matematica , el este iesit la pensie dar inca mai preda in bataie de joc , preda poezii si alte prostii si la examen ai probleme de matematica si el nu este singurul.mai sunt unii care sunt tot timpul imbuibati in alcool cine este la umc stie despre.cine este vorba )si la fel este si la anmb. Totul este doar o afacere mai ales cu acel colegiu.

42 comentarii. Pagina 1 din 5. Click pe pagina dorită : 1 2 ...5 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2755 secunde