Șef de lucrări universitare Florin Iordănoaia:

"UMC - universitate de lux în care prea mulți studenți nu vor să învețe"

8398
41

Articole de la același autor

Cu un an înaintea alegerilor pentru funcția de rector la Universitatea Maritimă din Constanța, șef de lucrări universitare Florin Iordănoaia și-a făcut publică intenția de a candida. Și prima problemă de la care a plecat în acest demers este nemulțumirea sa profundă vizavi de scăderea îngrijorătoare a nivelului de învățământ și a impotenței studenților de a face față la bordul navei.

- Care sunt factorii care au condus la această situație?

- În primul rând, slaba lor pregătire cu care vin din școala generală și liceu. În al doilea rând, lipsa lor de motivare. Am realizat un mic sondaj printre studenți și a reieșit că nu sunt motivați să învețe. Unii dintre ei provin din licee în care nu au fost motivați să învețe și s-au pomenit dintr-o dată la facultate cu discipline foarte grele, dacă ne referim la Analiză matematică, dar și la cele de specialitate - Navigație, Electromecanică, Electrotehnică, Electronică, Transporturi, Protecția Mediului ș.a.m.d. Am discutat cu ei și le-am spus că vor pleca pe mare sau vor lucra în porturi sau în alte joburi și e clar că nimeni n-are nevoie de proști. Toți caută oameni bine pregătiți, serioși, disciplinați. Un student mi-a spus la un moment dat că nu învață din lene. Pot să înțeleg o zi-două, dar cât durează această lene? Trei ani-patru ani?, pentru că totuși trebuie să termine facultatea…

- Păi se poate promova la UMC coabitând cu lenea?

- Nu, și ca dovadă avem foarte mulți studenți repetenți. Dar sistemul acesta cu credite transferabile le permite să promoveze de la un an la altul și să ajungă în anul IV fără să-și fi luat examenele din anul I. Din punct de vedere legal este corect, dar ne-a adus în această situație de disperare. Dacă nu a promovat în anul I o disciplină de bază, cum poate el să le promoveze pe celelalte? Învață mecanic, reține doar ca să ia examenul și ajunge la final cu un minim de cunoștințe care nu sunt suficiente pentru a face față cerințelor de la bordul unei nave. Este o situație care pleacă în primul rând din lege. Unele universități au introdus o reglementare: la jumătatea facultății, cine nu promovează nu trece în anii superiori. Am încercat și noi acest lucru, dar nu a mers, pentru că unii dintre studenți din anul II pleacă pe mare să-și facă practica îmbarcată. Am introdus sesiunile deschise: vin din voiaj, fac cerere și li se face sesiune deschisă exact ca-ntr-o sesiune normală. Cu mari eforturi, au fost promovați în anii următori chiar fără minimum de credite, pe baza actelor doveditoare că au fost în voiaj. În final, calitatea pregătirii lor a avut de suferit. Avem și excepții, studenți foarte bine pregătiți, pe care se bat companiile de crewing. Dar marea majoritate nu sunt la nivelul cerințelor.

Mai avem o categorie de studenți care vin la examen, ne arată lucrarea și ne întreabă dacă au făcut de 5. Și dacă spunem DA! predau lucrarea și pleacă. La ora actuală, la toate cele trei specializări de marină sunt foarte multe lucruri de învățat. Dacă nu le cunosc teoretic, cum le vor învăța, la bordul navei, când sunt prinși în sarcini?

Există și o altă categorie de studenți, chiar bine pregătiți, care reușesc să treacă testele la firmele de crewing, sunt trimiși în voiaj, iar după două-trei săptămâni cer întoarcerea acasă, renunțând la tot. Aceasta înseamnă costuri pentru companii, chiar dacă unii își plătesc biletele de avion. Sunt niște probleme pe care le creează companiilor care lucrează după un program de muncă și care trebuie să-i înlocuiască. Și cum piața este plină de oferte, vor angaja din alte țări și ce ne facem?

- Cu studenții s-au lămurit lucrurile. Dar cadrele universitare cum se implică să-i scoată din hibernare?

- O serie de cadre didactice sunt proactive, cum sunt eu. Vin în întâmpinarea studenților, vorbesc cu ei, se roagă de ei, îi împing de la spate, caută toate acele metode și măsuri să-i determine să învețe. O altă serie de cadre didactice nu se implică, pentru că îi văd pe studenți că nu vor să învețe, nu le cer nimic și atunci sunt dezamăgiți. Iar această dezamăgire este nocivă din punctul meu de vedere. Dacă stăm să ne caute studentul, să ne ceară studentul, să vină el în întâmpinarea noastră, e clar că tinerii nu vor. Am avut situații în anii 90 când veneau studenții și mă certau că le-am dat nota 8 și nu nota 9, că pierde bursa de merit. Astăzi nu avem nici un student să vină și să întrebe de ce i-am dat 7 și de ce nu i-am dat 8. Nici măcar cei care rămân restanțieri nu vin să vadă de ce au rămas și să încerce să înțeleagă unde au greșit.

Unii dintre colegi au două-trei facultăți, masterate, doctorate, au investit în educația lor, să fie foarte buni pentru cine? Pentru studenți care nu vor să învețe.

- Și totuși au existat generații care au făcut cinste UMC.

- Da, în anii anteriori ne lăudam că avem absolvenți foarte bine pregătiți. Prin anii 2006-2007 companiile de crewing se băteau pe cadeții noștri. De exemplu, o companie japoneză i-a selecționat din anul I, le-a dat bursă de 100 de dolari pe lună, timp de patru ani, cu contracte de șase luni. Din păcate, am pierdut acest contract pentru că gradul de reținere în companie a fost sub 30%. Dacă ar fi rămas într-un procent de 60-65% în companie și ar fi avansat, atunci s-ar fi menținut acest program de cadeți.

- Care vor fi prioritățile planului dvs managerial?

- În primul rând, să schimb mentalitatea profesorilor din UMC, să-i fac să fie proactivi să vadă că înaintea interesului personal al fiecăruia este interesul Universității. Noi depindem de acești studenți în sensul că depindem de plecările lor pe mare sau de angajările lor. Dacă aceștia nu vor fi primiți sau nu își vor găsi locuri de muncă, în scurt timp se va duce semnal că absolvenții noștri nu se regăsesc pe piața muncii, așa cum se întâmplă cu foarte mulți absolvenți de la alte universități din România. Și universitatea este una de lux, în care s-au investit foarte mulți bani, s-a muncit foarte mult pentru a fi la nivelul acesta. Mai sunt lucruri de făcut, dar pentru cine le facem dacă studenții nu vor să învețe?

Studenții aduși din Nigeria ne salvează din punct de vedere financiar, întrucât facturile lunare ale universității sunt foarte mari, iar Guvernul nu ne dă toți banii. Poate vom ajunge și în China să aducem studenți chinezi. Mai avem o sursă de finanțare pe care nu o folosim în totalitate, și anume cercetarea științifică. Dar aici ne-am lovit de acei conducători de la București care ne-au respins proiectele de cercetare, pentru că nu ne-am dus să cotizăm cu ceva, cu o atenție.

- Între numeroasele dvs. intenții de mai bine se numără și înființarea unei Facultăți de electronică și electrotehnică navală.

- Da, titulatura finală nu este aceasta, dar ideea este că trebuie să pregătim studenții pe partea electronică, pentru că navele sunt computerizate, automatizate și numărul de specialiști este în creștere. Mă gândesc și la cei care nu vor să navigheze, iar șantierele navale se confruntă cu o lipsă acută de personal, pe anumite meserii. Nu mi se pare normal să vină tineri care au terminat în Galați la Construcții de nave să lucreze în Constanța și Mangalia, după care pleacă în străinătate.

Candidații ar trebui să știe încă de la admitere dacă sunt apți să plece pe mare, să facă sacrificii, să accepte o viață foarte grea sau să se orienteze către meseriile de uscat. Ar trebui să mărim numărul de ore de educație fizică și să-i obligăm să facă sport. Pentru că o bună pregătire fizică îi va întări în timp să reziste carturilor lungi și problemelor de la bordul navelor.

Mă gândesc și la o legătură mai bună cu părinții. De asemenea, vreau să dezvolt și partea de mentorat, așa încât studenții din anii superiori să devină mentorii celor din anii inferiori. Pe studenții de la Master să-i implicăm în formarea studenților de la zi, în special a celor care sunt șefi de promoție.

Comentează știrea

41 comentarii. Pagina 2 din 5. Click pe pagina dorită : 1 2 3 ...5 
Irina
16 ianuarie 2015
Felicitari pentru articol!

Cine este Iordanoaia? Da un search pe google si afla cine este Iordanoaia. Te asigur ca este unul care nu face parte din "curul umc-ului" in care ai bagat tu banii de pachetel.

Răspuns la: cine este iordanoaia????
Adăugat de : blablabla, 15 ianuarie 2015
Multa palavrageala si vrajeli ca deobicei si fapte putine doar un alt "politician ". O groaza de bani am bagat in curul umc-ului ptr a primi la...
Din nou alt fost student
16 ianuarie 2015
Pentru Gerge

Mai Georgica, dupa ce vei face mai multe voiaje, ai sa vezi ca nu e chiar asa cum spui. Daca nava trebuie abandonata, nu ai sa mai faci nici un fel de navigatie. Motorina de la bordul barcii e destinata pentru indepartarea de nava proaspat abandonata, si ulterior de apropiere de nava salvatoare. Deci nu te apuci sa-ti continui voiajul, pentru ca in scurt timp vei face pana prostului. Cand se abandoneaza nava, decat sa iei in barca un sextant, table de conversie, calculator, si harti de navigatie pe care in conditii de vreme rea oricum nu le poti folosi, mai bine iei cu tine EPIRB-ul si vei fi localizat prin satelit in permanenta. Nu e chiar asa cum crezi tu. Intelegi?

Răspuns la: c
Adăugat de : george, 16 ianuarie 2015
domnu fost srudent..... cu respect as vrea sa va informez ca daca vreodata veti fi in situatia nefericita sa abandonati nava cu o barca de salvare...
mihai
16 ianuarie 2015
populimea

100% aveti dreptate! Leprele au ajuns sus.Pacat ca exista, mai pacat ca le permitem -noi astia ''fraierii'' sau ''pulimea''-sa existe.

Răspuns la: Invatamantul preuniversitar
Adăugat de : Lică Sămădăul, 15 ianuarie 2015
Interlocutorul Doamnei Anghel vorbeste despre "slaba lor pregătire cu care vin din școala generală și liceu". Pai de ce ne miram? Acesti tineri...
Tina
16 ianuarie 2015
Cu si despre Florin Iordanoaia

Este o foarte mare diferenta intre a ne da cu parerea despre o masa de oameni si-ai cataloga pe toti la fel si a vorbi despre fiecare in parte aducand argumente! In fiecare facultate existe profesori si profesori! Ideea este de a face diferenta intre ei! Dl Iordanoaia nu intra in mare masa de profesori universitari! Daca Florin o sa ajunga rector sunt sigura ca situatia o sa se schimbe in bine! Pe langa seriozitate & onestitate da dovada de caracter! Este o persoana deschisa care mereu si.a sustinut elevii , i-a sfatuit , ajutat & indrumat ori decate ori au avut nevoie fara sa aiba un interes! Pt fiecare om in parte putem sa gasim lucruri bune sau rele in comportament , dar ideal este sa vedem ce predomina! Il respect pe Florin extraordinar pt ca si-a pastrat modestia lucru mai rar intalnit in ziua de azi

Alina
16 ianuarie 2015
Sensei - Rector

Este o foarte mare diferenta intre a ne da cu parerea ca profesor si ca student. Este o foarte mare diferenta intre a fi profesor si a fi un profesor bun... Cand profesorii intampina o problema, fac apel la autoritatea lor pentru a determina elevii sa se comporte astfel incat problema sa dispara. Apare astfel o confruntare profesor-elev care, rezolvata prin apelul la autoritate, nu face decat sa ii indeparteze pe cei doi. Este important ca profesorul sa poata distinge intre problemele personale pe care le au elevii si care le cauzeaza lor o problema, dar nu si profesorului si problemele care au un efect tangibil si concret asupra dascalului, deoarece contravin nevoilor sale.. Asta ar fi pentru mine diferenta dintre un profesor si un profesor bun. Dnul Florin Iordanoaia este un profesor bun, motiv pentru care sunt convinsa ca va fi un rector exceptional.

un alt student
18 ianuarie 2015
prof florin iordanoaia

Da intr-adevar ,problemele de la UMC nu sunt de acum ,nici de pe vremea mea ,dar se pare ca s-au accentuat,cea mai grava este SPAGA ,va amintiti de intreventia mascatilor pe acolo ,pe la unii profesori...!cum spunea un alt coleg ,mai multe materii nu au ce cauta in grila ...sincer!ar fi ok sa se implementeze cu mai multa seriozitate materiile necesare ptr a face fata la nava....navigatia ,in toate formele ei ,cu toate ca astronomia nu o mai face aproape nimeni azi totul este ....la nivel industrial...bani .bani ,bani!colegiul de 2 ani este o gluma proasta,sunt companii care nici nu vor sa auda de asa ceva!va doresc toate cele bune si multa bafta!

absolvent
21 ianuarie 2015
umc putea avea alta soarta

UMC putea avea alta soarta daca la alegerile trecute ar fi fost ales Batranca, insa toata lumea cunoaste manevrele pe care le-a facut Panait:, a promis bani si functii unui grup de tradatori ...se stiu ei. Deci pana la urma, vinovati de situatia actuala sunt acei profesori care au acceptat sa fie slugile lui Panait .... si care se pare ca se pregatesc sa mai stea o data..succes spre desfiintare

Electromecanicul
2 februarie 2015
Pt absolventul EM care stie am si algad

Absolventul Umc electromecanic , toti au nevoie de o sansa , au existat exceptii multe de la regula ,sa nu uitati ca Albert Einstein inclusiv a ratat prima admitere la facultate, viata e mult prea complexa ca tu sa pui bazele navigatiei si a electromecanicii pe baza unor materii cum zici tu usoare , analiza si algad care sunt penultima faza de matematica , din cum ai vb ne-am dat seama ca pt tine am si algad sunt chestii elementare , domnul profesor Iordanoaia avea dreptate despre categoria sefi de promotie care se intorc acasa in 2 saptamani asa cum si restul celorlalte categorii ne-au coborat ani in sir . Problema nu sunt studentii sau materiile , problema e cum ii faci pe studenti sa inteleaga toate materiile alea , punetiva problema asta domnilor profesori . 80 % din studentii umc au iq peste 100, problema e cum ii faci sa devina navigatori sau ingineri buni si ofertati de piata muncii .

Răspuns la: Diferenta dintre teorie si practica
Adăugat de : Fost student al UMC, 15 ianuarie 2015
In calitate de absolvent al UMC, specializarea Electromecanica, problema slabei pregatiri a studentilor pentru a deveni ofiteri, este mai grava decat...
Pt un alt student
3 februarie 2015
Vb de alte firme

Ai spus ca sunt firme care nici nu vor sa auda de colegiul de navigatie si alte colegii iti zic eu acum ca sa stii ca se poate si mai rau la unele firme de 2 bani cum sunt maersk si nyk iti dau teste de matematica si logica ca la clasa a 1-a si pt ce ca sa ramai 20 de ani pe aceeasi functie, fara sa promovezi , ca asa lucreaza ei matematic :) . Cand o sa vina furtuna o sa cauti north star sau o sa ai grija pe unde calci . Orice cunostinta in alte domenii stiintifice in plus e foarte folositoare si odata in viata tot iti va fi utila dar numai exagerati atat cu ele lasati oamenii sa iti stabileasca destinele , cine e expert in matematici sa se faca matematician cine e in navigatie navigator si electromecanicii sa fie niste ingineri buni la bordul navei si tot asa , cine se incapataneaza o face pe propria raspundere , cat despre cadeti nu se stie unde te duce viata de asta voi nu puteti sa faceti calcule pe baza cadetilor , viata e imprevizibila .

Răspuns la: prof florin iordanoaia
Adăugat de : un alt student, 18 ianuarie 2015
Da intr-adevar ,problemele de la UMC nu sunt de acum ,nici de pe vremea mea ,dar se pare ca s-au accentuat,cea mai grava este SPAGA ,va amintiti de...
Pt Tina
3 februarie 2015
Pt tina

Tina daca ajunge rector domnul profesorul Iordanoaia ce se va intampla din ce am vazut pana acum in declaratiile lui sunt numai acuzatii impotriva studentilor , viata nu e roz studentii nu sunt multimiliardari , daca vreti sa faceti ceva bun si tot va luati de studenti incheiati un contract cu o firma de crewing matematiciana macar sefii de promotie sa fie trimisi in voiaj de firma asta Treaba merge asa pana acum dupa declaratii toti studentii sunt prosti eu ii invat pe toti perfect si ei sunt tot lenesi si de asta nu naviga .Asa suna teoria Domnule profesor Iordanoaia studentii pe care i-ati absolvit la disciplinele dumneavoastra din promotiile anterioare isi fac treaba pe navele din toata lumea fara greutati . Cei care se plang pe aici de cadeti , rezultatul stresului ,eu de exemplu cand aveam un cadet il invatam ceva nu il trimiteam acasa din prima ca despre asta e vb in cadetie sa invete ceva , cat de prost ai fi nu ai cum sa nu stii sa pui un punct pe harta sau alte chestii minore .

Răspuns la: Cu si despre Florin Iordanoaia
Adăugat de : Tina, 16 ianuarie 2015
Este o foarte mare diferenta intre a ne da cu parerea despre o masa de oameni si-ai cataloga pe toti la fel si a vorbi despre fiecare in parte...
41 comentarii. Pagina 2 din 5. Click pe pagina dorită : 1 2 3 ...5 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5111 secunde