Documentar "Cuget Liber"

Au dispărut 15.000 de locuri de muncă în portul Constanța

666
1
Au dispărut 15.000 de locuri de muncă în portul Constanța - audisaprut15000locurimunca-1437745065.jpg

Articole de la același autor

Procesul de reducere a locurilor de muncă din portul Constanța s-a accelerat în anii de criză economică. Potrivit studiului nostru, 29 de operatori portuari au pierdut 20,16% din forța de muncă în intervalul 2008 - 2014, respectiv 1.125 locuri de muncă. Dacă în 2008, ultimul an al creșterii economice, respectivii operatori au avut 5.838 lucrători, în 2014 au mai rămas cu 4.455 angajați.

De altfel, în ultimul sfert de secol, portul Constanța a pierdut 75% din locurile de muncă din activitatea de operare. Cauzele sunt multiple, dar rolul cel mai important l-au jucat noile tehnologii de operare portuară: paletizarea și containerizarea mărfurilor, mecanizarea și automatizarea activităților, apariția silozurilor performante pentru cereale și ciment, a terminalelor moderne pentru materii prime siderurgice și containere.

Privatizarea unităților de operare portuară în intervalul 1990 - 2000 nu a făcut decât să accelereze pătrunderea progresului tehnic în munca portuarilor. Locul lucrătorului cu cârca a fost luat de mașinistul policalificat, numărul docherilor care execută operațiuni manuale fiind tot mai mic.

Investițiile realizate în anii 2009 - 2013, în special în noi terminale de cereale, au accelerat procesul de înlocuire a muncii manuale cu operațiunile mecanizate, automatizate și de reducere a numărului locurilor de muncă slab productive.

A avut loc și un proces de externalizare a muncii "cu cârca". Multe dintre activitățile manuale, necalificate au fost preluate de furnizorii de forță de muncă temporară.

În 1988, portul Constanța a realizat un trafic de mărfuri record, de 62.342.000 tone, neegalat până astăzi. Performanța a fost realizată cu circa 20.000 de lucrători și cu o productivitate fizică medie de 3.117 tone pe persoană.

În 2008 - anul de vârf al creșterii economice mondiale - traficul de mărfuri a fost de 59.197.641 tone. Au fost utilizați circa 6.000 de lucrători în activitatea de operare, iar productivitatea fizică medie a fost de 9.866 tone pe persoană.

A urmat lunga perioadă de criză economică mondială, dar și evenimentele politice din Siria, Libia și Egipt, care au afectat fluxurile de mărfuri din portul Constanța și locurile de muncă. Dar cea mai grea lovitură o reprezintă prăbușirea siderurgiei românești, care a dus la scăderea dramatică a importurilor de materii prime siderurgice și exporturilor de metal. Din fericire, producțiile agricole record din România, Ungaria, Serbia și Bulgaria au salvat portul Constanța de pericolul unor restructurări masive de personal.

În 2014, acesta a derulat 48.422.933 tone de mărfuri, cu circa 5.000 de lucrători în sectorul de operare, iar productivitatea fizică medie a coborât la 9.684 tone pe cap de persoană.

Practic, pe parcursul celor 25 de ani, portul a pierdut aproape 14 milioane tone de marfă din trafic și circa 15.000 locuri de muncă, în schimb productivitatea sa pe cap de lucrător a crescut de peste trei ori.

Îmbucurător este faptul că în 2014, comparativ cu anul 2013, a avut loc o schimbare de tendință în evoluția forței de muncă portuare. Pe total, numărul locurilor de muncă în cadrul celor 29 de firme luate în studiu a crescut cu 4,06%, respectiv 174 de angajați.

În 13 dintre cele 29 de companii, au avut loc reduceri de personal. Cele mai mari diminuări au fost înregistrate la: Romned Port Operator (-55), Comvex (-25), European Metal Services (-19), Constanța South Container Terminal (-17) și Barter Trading Romania (-16).

În cazul a 14 operatori portuari, numărul locurilor de muncă a crescut, ca efect al investițiilor realizate în ultimii cinci ani și al atragerii unor cantități mai mari de mărfuri. Cele mai mari sporuri de personal le-au avut: Socep (+53), United Shipping Agency (+44), TTS Operator (+18), Umex (+18) și Casa de Expediții Phoenix (+14).

Oil Terminal, cu 1.016 lucrători și o pondere de 22,80% din totalul forței de muncă a celor 29 de companii de operare portuară, rămâne cel mai important angajator.

Comentează știrea

Gabriela
27 iulie 2015
Oportunitate

O oportunitate fantastica! Pur si simplu functioneaza! Nu este nevoie sa construiesti retele piramidale sau sa recrutezi oameni! Toate indicatiile de lucru le pregatesti la pachet si sunt foarte simple. Oferta este absolut adevarata si ii asteptam pe oamenii seriosi care vor sa-si completeze veniturile! Cereti mai multe informatii la adresa de email: [email protected]

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 18 Iulie 2015
Stire din Economie : Industria de falși meseriași
Miercuri, 22 Iulie 2015
Stire din Social : Câți șomeri mai are Constanța
Pagina a fost generata in 0.6531 secunde