Așa-i în România:

Când țițeiul se ieftinește, carburanții se scumpesc

1011
Când țițeiul se ieftinește, carburanții se scumpesc - petrol-1312915204.jpg
Piețele de mărfuri înregistrează un continuu declin al cotațiilor petroliere. Prețul barilului de țiței a ajuns la nivelul cel mai scăzut din ultimele trei luni. La jumătatea lunii iunie depășea 120 de dolari, la bursa din Londra. Acum a ajuns la 105,01 dolari pe contractele futures și 104,73 dolari la contractele spot.
Ce anume a generat ieftinirea țițeiului? Există prea multe stocuri? A scăzut consumul? Economia mondială își reduce motoarele? S-au retras speculatorii de pe piața petrolieră, pentru că au găsit investiții mai bune pentru capitalurile lor?
La baza acestei tendințe stau, în anumite proporții, toate cauzele enumerate. Un lucru este cert: cotațiile țițeiului erau umflate, departe de costurile de producție reale. Să nu uităm că la sfârșitul lui decembrie 2008, în plină criză, ele au ajuns la 33 de dolari, după ce în iulie, același an, atinseseră un maxim de 145 de dolari pe baril. Cererea coborâse dramatic, iar producătorii, comercianții și speculatorii fuseseră prinși cu stocuri uriașe de țiței.
Desigur, în prezent, nu se poate vorbi de criză. Economia mondială este departe de așa ceva, chiar dacă bursele de capital și de mărfuri sunt în degringoladă pe fondul știrilor alarmiste privind datoriile statului american și ale unor state din zona euro.
De fapt, ceea ce se întâmplă în prezent este o reorientare a capitalurilor speculative spre alte zone mai profitabile ori mai sigure pe termen lung, precum obligațiunile guvernului american și francul elvețian.
Dintotdeauna, companiile petroliere din România s-au folosit de creșterea cotațiilor petroliere pentru a justifica majorarea prețului la pompă. Dar niciodată când cotațiile au scăzut, nu au ieftinit carburanții. Deși barilul s-a ieftinit cu 15 dolari în ultimele două luni, prețul benzinei și motorinei a rămas neschimbat în stațiile de desfacere.
În urmă cu trei ani, când țițeiul era cu 50% mai scump decât astăzi, prețul benzinei și motorinei nu trecea de 3,5 lei pe litru. La această oră, litrul de benzină se vinde cu peste 5,5 lei, iar cel de motorină doar cu câțiva bani mai puțin.
Rafinăriile din România profită din plin de ieftinirea materiei prime și de competiția scăzută de pe piața autohtonă pentru a-și spori profiturile. Dacă ar mai fi vreo două - trei rafinării concurente în țară, ați vedea că benzina și motorina s-ar ieftini și pe aceste meleaguri.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.3891 secunde