De ce am ajuns să dăm mai mult pe ouă decât pe carne

517
De ce am ajuns să dăm mai mult pe ouă decât pe carne - oua-1350931892.jpg

Articole de la același autor

Dacă în piețele constănțene și în magazinele de cartier încă mai putem cumpăra la această oră un ou cu 75 de bani, în supermarketuri și hipermarketuri, dând la o parte eventualele promoții, prețul sare bine de 1 leu, în majoritatea cazurilor. 


De ce am ajuns să dăm pe un kilogram de ouă mai mult decât pe unul de carne? Acesta este, în primul rând, rezultatul unui an dezastruos în agricultură, dar și a scumpirilor care s-au ținut lanț, la combustibili, energie etc. Vestea mult mai proastă este că producătorii încă nu au umblat foarte mult la prețuri, ci comercianții sunt cei care au avut grijă să-și amortizeze bine costurile, așadar în momentul în care primilor le va ajunge cuțitul la os, atunci este foarte probabil să ne confruntăm cu scumpiri mult mai mari.

Prețuri cu 20% mai mari

Față de anul trecut, producătorii din județ au scumpit ouăle cu aproximativ 15%. Ar mai fi însă nevoie de cel puțin 20%, ca să reușească să amortizeze toate scumpirile din ultima perioadă, spun aceștia. Totuși, cel puțin momentan nu se gândesc să opereze modificări de preț, de teama reacției pe care ar putea să o aibă revânzătorii.

"Noi nu putem să ridicăm prețul în funcție de costurile pe care le avem. Prețul este reglat de piață, pentru că este un produs perisabil și nu putem să așteptăm o creștere de preț ca să ne vindem produsele, și atunci suntem nevoiți să vindem în pierdere. Sunt perioade când vinzi la 50% din prețul de cost și nu ai ce să faci. Ouăle nu pot fi congelate, este un produs care trebuie în momentul ăla să-l vinzi. Comparativ cu anul trecut, cu 35% ar trebui să se mărească prețul. Deja avem un 15% față de 2011", a precizat Vasile Bunduc, directorul Avicola Lumina.

Potrivit acestuia, dar și a altor producători mai mici din județ, piața reglează până la urmă prețul, și vorbim aici în special de piața europeană.

Preț triplu în magazinele mari

Cu cât pleacă un ou de pe poarta fermelor avicole? Cu un preț, în unele cazuri, chiar și de aproape trei ori mai mic decât în hipermarketuri. "La noi, prețul pe partea de en-gros este de 0,39 + TVA, iar în magazinele proprii, avem 0.55 oul categoria XL, cel care are peste 73 de grame. Dacă aș putea, în momentul acesta l-aș vinde cu 0,43 + TVA, dar nu pot. Dacă am ridica prețul, dacă aș face prețul acesta, nu aș avea cerere pentru cantitatea pe care o produc și atunci sunt nevoit să vând în continuare cu 0,39 la marii revânzători, pentru că noi avem acum o producție de aproape 200.000 de ouă pe zi", a mai precizat Vasile Bunduc.

Cu ochii spre Europa

Prețurile din țară de mult nu mai sunt dictate de producătorii interni, ci mai degrabă de importatori, lucru care se întâmplă și în cazul ouălor. Din păcate pentru consumatori, așteptările în ceea ce privește creșterile de preț nu sunt deloc optimiste, tocmai pentru că seceta a făcut probleme multor țări.

"Prețul va crește, clar, odată cu creșterea prețului pe plan european. Piața este însă una liberă, și în momentul în care în România prețul va fi sus, imediat vine oul din afară, din celelalte țări. El se reglează. În momentul în care prețul în România este mic, foarte multe ouă pleacă la export. Depindem foarte mult de ceea ce se întâmplă în Europa. La noi va veni cu maximum 5% mai mult decât este în Europa", a mai spus directorul Avicola Lumina.

Datele Ministerului Agriculturii

Datele Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) privind prețurile de vânzare cu amănuntul ale principalelor produse agricole și alimentare din piețe și târguri, pentru săptămâna 10 - 16 octombrie 2012, arată că un ou se vindea la Constanța, în perioada amintită, cu 0,5 - 0,7 lei. Anul trecut, prețul era de 0,4 - 0,5 lei, așadar acum dăm, dacă ar fi să ne luăm strict după această analiză a MADR, în medie cu 20 de bani mai mult. Prețul va crește însă semnificativ spre sfârșitul anului, când producția va scădea, de la 90 - 95%, cât spun producătorii că este în prezent, la aproximativ 70%, așadar dacă cererea va fi una mai mare, de altfel așa cum se întâmplă mereu în perioada sărbătorilor de iarnă, iar importurile nu vor avea costuri mai mici, atunci ar trebui să ne așteptăm la scumpiri destul de consistente, cel puțin pentru câteva săptămâni. Așadar, în luna decembrie, chiar și în piețe și magazinele de cartier, unde prețurile sunt mai mici decât în supermarketuri, un ou este foarte probabil să urce până spre 90 de bani.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.1219 secunde