Epavele ferry-boat-urilor „Mangalia“ și „Eforie” s-au strâmbat de râs când au citit programul Guvernului Ciucă

1268
3
Destinul programelor de guvernare din România este tragic. Bietele de ele se nasc cu speranța că sunt buricul dezvoltării și progresului, că vor pune în mișcare forțele productive ale țării și vor canaliza eforturile națiunii pe drumul glorios al prosperității și fericirii. Dar la scurt timp după ce primesc botezul în cristelnița Parlamentului, au soarta pruncilor nedoriți de părinții lor: sunt abandonate de cei ce le-au adus pe lume.

Avortonii programatici


Îmi aduc aminte cum se mai fălea programul coaliției PNL-USR-UDMR, că va face și va drege, că va reforma statul din temelii, că va elimina sporurile salariale necuvenite din sistemul bugetar și va pune capăt sistemului sinecurist, că va…, că va… Și-a făcut pe dracu’ ghem! A fost aruncat la tomberonul istoriei alături de alți avortoni programatici.

Locul său în leagănul speranțelor naționale l-a luat un alt prunc: Programul de guvernare pe 2021 – 2024 al Coaliției PSD - PNL - UDMR, autointitulată „Coaliția pentru reziliență, dezvoltare și prosperitate”. Dumnezeule, și programul ăsta visează să ne fie far călăuzitor prin bezna istoriei, să ne scoată din mocirla sărăciei și subdezvoltării, să ne aducă în rândul națiunilor dezvoltate! Oare o fi ceva de capul lui? Ori este la fel de inadaptat, de aiurit și dus cu pluta ca și programele care

l-au precedat?

Încă un studiu de oportunitate

De curiozitate mi-am aruncat o privire asupra fizionomiei sale și m-am îngrozit. Bietul de el este plin de beteșuguri, moștenite de la cei care l-au conceput. ADN-ul său este un amalgam de promisiuni fără nicio bază, de generalități și ambiguități, a căror adevărată menire nu este aceea de a călăuzi voința și acțiunea socială, ci de a le dezorienta și descuraja.

Să luăm un exemplu! La capitolul dedicat transportului naval, programul prevede, printre altele, „analiza oportunității înființării unor linii de ferry-boat între portul Constanța și alte porturi din bazinul Mării Negre”.

După cum observați, stimați cititori, inițiatorii nu își propun să înființeze o astfel de linie de transport, ci doar să analizeze dacă e ceva de capul acestui proiect. Trebuie precizat că, de regulă, când guvernanții românii vorbesc de „analize”, ei se referă, de fapt, la contracte de consultanță pe bani mulți.

Întrucât ministerele din România s-au deprofesionalizat și nu mai sunt capabile să realizeze, cu propriii strategi, experți și specialiști, analize, strategii și master-plan-uri, apelează la consultanții externi. Iar aceștia – după cum se știe - sunt scumpi, al naibii de scumpi! Spre exemplu, recent, Ministerul Transporturilor a decis să cheltuiască 21 de milioane de lei, din banii Uniunii Europene, pentru achiziția unei strategii navale.

Oportunitatea înființării unor linii de ferry-boat între portul Constanța și alte porturi din bazinul Mării Negre va fi și ea, fără îndoială, tema unui contract de achiziție publică suculent.

Eșecuri în lanț

Stimați cititori, în privința acestui subiect, ca și a multor altele legate de transportul naval, cotidianul „Cuget Liber” a făcut propriile sale analize.

Iată, linia de ferry-boat Constanța – Batumi (Turcia) a rezistat cel mai mult, din 8 august 2001 până în 2009, când cele două ferry-boat-uri românești, „Mangalia“ și „Eforie”, au intrat în conservare. În cei opt ani de funcționare, ea a adus numai pierderi.

Tot navele „Mangalia“ și „Eforie” au susținut transportul de linie pe relația Constanța - Samsun (începând din octombrie 1995) și Constanța - Deringe (din 1999) pentru o scurtă perioadă. Și aceste linii de navigație s-au închis pentru că nu erau profitabile.

În 2004, o companie turcească a inițiat linia de croazieră Constanța - Istanbul, cu ro-ro-ul „Arielle“, care a asigurat câteva curse.

Nava avea 1.200 de locuri pentru pasageri, putea prelua 350 de autoturisme, circa 80 de track-uri și chiar autobuze cu călători. Călătoria dura 8 ore, iar prețul unui bilet Constanța - Istanbul era de 40 de euro de persoană. Din motive de eficiență, linia de pasageri a durat doar o vară.

La începutul anului 2011, Binali Yildirim, ministrul transporturilor și comunicațiilor din Turcia, și Anca Boagiu, ministru al transporturilor din România, la acea vreme, anunțau deschiderea liniei ro-ro Pendik - Constanța.

Inaugurată abia pe 20 noiembrie 2011, în Turcia, cu mare fast și multe promisiuni, linia a rezistat doar 11 luni. A fost suspendată la mijlocul lunii septembrie 2012, fără niciun avertisment și nicio motivație din partea companiei de navigație U.N. Ro-Ro İșletmeleri.

Pentru inițiați a fost evident că linia de navigație a fost închisă din motive de profitabilitate. Numărul prea mic de truck-uri, volumul scăzut de mărfuri, dar mai ales situația critică a rețelei rutiere din România nu i-au asigurat câștigul care să-i justifice existența.

Starea dezastruoasă a infrastructurii feroviare și rutiere din țara noastră descurajează reluarea transportului cu nave ferry-boat și ro-ro prin portul Constanța. Din cauza lor, portul românesc a pierdut importante fluxuri de mărfuri în favoarea porturilor concurente de la Marea Neagră și Mediterana.

Cea mai avizată opinie

Stimați cititori, din dorința de a prezenta și opinia cea mai avizată privind acest subiect, am solicitat părerea ferry-boat-urilor „Mangalia“ și „Eforie”. Le-am găsit în dana 108 a portului Constanța, legate la cheu, unde zac în conservare de două decenii. Sărmanele nave ale statului român, tare mai sunt amărâte! Se tem să nu ajungă pe fundul mării, căci de-a lungul anilor au fost descompletate de hoții de fier.

Mânat de bune intenții, le-am dat să citească programul de guvernare. Și ce să vezi! Când au ajuns la punctul referitor la transportul de ferry-boat, au izbucnit în hohote de râs, de li se zguduia carena. Și pe loc m-a cuprins frica! Mă temeam că din cauza râsului exploziv se vor scufunda. Cu inima cât un purice, am șters-o imediat de la locul faptei. N-aveam chef să fiu găsit vinovat de catastrofa navală, în locul programului guvernamental care le-a stârnit râsul.

x x x

Dragi cititori, capitolul dedicat transportului naval din programul de guvernare cuprinde multe alte promisiuni, cărora le vom acorda atenția cuvenită în edițiile următoare ale ziarului „Cuget Liber”.



Comentează știrea

Dinu
2 decembrie 2021
Ferryboat

Ferryboat-urile Eforie și Mangalia au fost concepute pentru transport vagoane CF pe relația Constanța- Samsun. Întrucât turcii nu au făcut ,, Podul de legătură cu malul,, la fel ca cel de la Agigea, cu 5 linii ferate ci numai cu o linie ferată, au limitat capacitatea de încărcare la puntea principală, afectând stabilitatea navei. În plus, vagoanele din România nu puteau fi amarate corespunzător, în special cele gondolă și cele închise. Ca orice treabă, a fost făcute degeaba aceste nave copiate de la iugoslavi pentru vagoane rusești pe linia Odesa-Varna. Au fost folosite ca nave Ro-ro (vehicole rutiere) cu ajutorul unei rampe de încărcare (poartă) la pupa.

Saduduie Economia
2 decembrie 2021
Ro-Ro

Domnule Tita, Riscati sa fiti acuzat de subminarea economiei nationale,daca cele doua nave se vor scufunda! Veti fi acuzat ca s-au scufundat din cauza rasului!(daca cineva va constata disparitia lor!).Singura dumneavoastra sansa este tocmai lipsa profesionistilor in ministerul transporturilor,ce va necesita incredintarea directa a unui studiu privind efectul rasului asupra carenelor.PS.Sunt dispus sa contribui daca se extinde studiul si asupra derbedeilor.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3641 secunde