Suntem în anotimpul furtunilor pe Marea Neagră

Este pregătit portul Constanța să intervină în cazul accidentelor navale?

3081
5
Este pregătit portul Constanța să intervină în cazul accidentelor navale? - estepregatitportulconstanta-1511097305.jpg
r Interviu cu Alexandru Mezei, directorul general al Autorității Navale Române


- Domnule Alexandru Mezei, a sosit anotimpul furtunilor la Marea Neagră, o mare nemiloasă, având în vedere numărul mare al tragediilor navale petrecute de-a lungul timpului. Portul Constanța este sigur pentru navele care îl vizitează în timpul iernii? Este pregătit să intervină în cazul unor evenimente?


- Portul Constanța este un port foarte sigur și dotat cu mijloacele de intervenție din aria portuară. Problemele apar când vorbim de zona costieră și de aria de responsabilitate a statului român privind căutarea și salvarea vieții umane pe mare. După cum se știe, Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM) nu are un remorcher cu care să intervină pe vreme de furtună. Ar fi trebuit ca remorcherul "Hercules" să iasă din remodernizare pe la începutul anului viitor, dar urmare a incendiului de-acum două săptămâni, nu cred că ne mai putem baza pe el. Drept urmare, singura posibilitate de a interveni în astfel de situații este să apelăm la ajutorul firmelor private, al companiilor de remorcaj din port și al Grupului de Servicii Petroliere. Până în prezent, acestea au intervenit cu promptitudine ori de câte ori le-am solicitat. Chiar anul trecut a fost o astfel de intervenție încununată cu succes. 


Pentru operațiunile de căutare și salvare pe mare, ARSVOM deține trei nave de intervenție, care, din păcate, nu sunt cele mai bune și apte să intervină. În orice caz, agenția are un program de investiții și anul viitor va achiziționa două nave specializate în căutare și salvare. Grație protocoalelor încheiate și relațiilor bune cu companille private, până în prezent nu am avut probleme în a se interveni în astfel de situații. Din punctul meu de vedere, cred că în 2018 vom putea discuta despre ARSVOM în alți termeni, odată cu achiziționarea celor două nave și reintrarea în exploatare a remorcherului "Hercules" până la finele anului viitor.


- Autoritatea Navală Română a acționat an de an pentru a preveni accidentele navale. Ce măsuri veți lua în această iarnă?


- Când vine vremea rea, îmi aduc aminte de tragedia din data de 4 spre 5 ianuarie 1995, când navele "Paris" și "Yiu - Xiu" au intrat în coliziune cu digul de nord al portului Constanța. Inclusiv în acea perioadă, Căpitănia, prin serviciul de Port Control, a avertizat navele să plece spre larg, să ia drum de capă și să-și ia toate măsurile pentru a evita o catastrofă. Comandanții navelor sunt direct răspunzători și sunt cei mai în măsură să își ia propriile măsuri pentru a preveni astfel de evenimente. Noi îi avertizăm. Din momentul în care primim avertizări de furtună, le comunicăm prin Radionav. La rândul ei, Căpitănia transmite avertizarea de furtună navelor aflate în radă, cerându-le să își ia măsuri de siguranță, să fie cu motorul pregătit, cu oameni la ancoră, cu veghe, pentru a putea acționa rapid în caz de nevoie. Navele mici sunt introduse în rada interioară tocmai pentru a evita evenimentele nedorite. Dacă, la rândul lor, comandanții nu răspund cu aceeași promptitudine, Căpitănia nu mai poate interveni. Legislația internațională spune foarte clar: comandantul este răspunzător de tot ceea ce privește siguranța navigației, a mărfii și a echipajului. 


- Ce măsuri se iau pentru siguranța navelor aflate în conservare?


- Efectiv în conservare, în portul Constanța, sunt două nave: ferry-boat-urile "Eforie" și "Mangalia". Odată cu venirea iernii, ofițerii Căpităniei verifică legăturile la cheu ale acestor nave și dacă au instalațiile de vitalitate pornite, pentru a se putea interveni. Este adevărat că, pe aceste nave, echipajul este foarte redus, dar odată ce sunt bine legate și având convingerea că legăturile sunt bune, echilibrate, posibilitatea producerii unui eveniment este foarte mică. Oricum, atunci când vântul este foarte puternic, acceptăm ca remorcherele companiilor private să asigure asistență, să țină navele presate la cheu. Evident, operațiunea se execută contra-cost, fiind suportată de armator. Până în prezent, nu am avut probleme cu navele maritime aflate în port. Au mai fost neplăceri cu navele fluviale, pe timp de furtună. Unii armatori n-au înțeles prea bine că barjele sunt, la rândul lor, nave și trebuie legate bine la cheu. Mulți le uită în rada cheului fluvial; bate vântul, barjele se încurcă în lanțurile de ancoră și apar tot felul de probleme.


- În cazul producerii unor accidente la platformele petroliere de pe mare, a unei poluări majore, există mijloace de intervenție pentru salvarea echipajelor acestora și pentru depoluare?


- Toate măsurile fac parte dintr-un plan de intervenție la platforme, aprobat de ANR și pe care armatorii acestora trebuie să îl pună în practică. Echipajele de pe platforme pot fi salvate în două moduri: evacuarea cu elicopterul (în acest scop proprietarii platformelor au încheiate protocoale cu baza de elicoptere de la Tuzla ori au propriile elicoptere) sau cu navele care deservesc aceste platforme, niște remorchere putenice, mari. Armatorilor platformelor le revine și obligația intervenției în caz de poluare. Nu trebuie uitat că și Agenția Europeană pentru Siguranța Maritimă (EMSA) are o navă de intervenție pe Marea Neagră, tocmai pentru a acționa în caz de poluare. 


Comentează știrea

Naufragiat de pe Ins,Belina
20 noiembrie 2017
Jaf pe bani publici

"Pentru operațiunile de căutare și salvare pe mare, ARSVOM deține trei nave de intervenție, care, din păcate, nu sunt cele mai bune și apte să intervină" Avand in vedere ca cele 3 salupe de interventie :Cristal,Safir si Rubin, nu sunt cele mai bune si apte sa intervina, atunci cum au fost achizitionate?Pe site-ul ARSVOM scrie ca au fost construite la Mangalia (cred ca la panarama aia de santier militar ) in 2002.Dvs. dl Mezei unde erati in acel an?Parca tot la ANR.De ce nimeni pana acum n-a spus ca sunt prost construite si nu sunt apte sa intervina?Deci dupa 15 ani descoperim ca statul reprezentat de catre MT prin ARSVOM si ANR si-a batut joc de banii publici,iar tu erai unul care stiai dar ai tacut malc.Curat murdar nene Mezei! Intrebare. cine este armatorul celor doua rable "Mangalia " si "Eforie",care plateste bani grei remorcherelor private ?CFR MARFA?Adica statul,noi prostii care platim taxe si impozite.Cand "baietii destepti" nu mai au bani,o pun de o asistenta cu remorcherele ,pe langa cele doua epave, la cererea ANR,iar prostii care platesc taxe si impozite deconteaza. Daca cei de la ARSVOM sunt atat de incompetenti,atunci de ce nu se externalizeaza serviciul de salvare pe mare?Ce le este frica ca nu mai au cum sa sifoneze banul public?Sau de ce nu vrea sa scape CFR Marfa de cele doua epave?Nu mai cum sa-si traga baietii destepti banul? PS.Daca salupele nu sunt bune ptr M.Neagra,atunci hai sa le trimite pe bratul Pavel sa pazeasca Ins.Belina.Sa salveze pescarii de stiuci de la PSD.

ANR
20 noiembrie 2017
Pentru amestecatii din insula Belina

Domnule Mironescu, nu te mai da naufragiat pe insula Belina si nici sfantul portului. Oala de la la Coremar da in clocot. Ai grija sa nu te oparesti.

Constanta
20 noiembrie 2017
Nelamuriri

Apreciez autorul articolului ca pe unul dintre cei mai titrati jurnalisti constanteni! Il rog sa ceara un punct de vedere si din partea ARSVOM! Asta daca le da voie Ministerul Transporturilor sa vorbeasca! Interesant cum dl Mezei promoveaza si apara interesele unor firme private! Oare de ce fosti si actuali angajati ai ANR au trecut pe la GSP si au revenit? De corecti ce erau cei de la GSP in plata salariilor? Statul roman oare prefera sa plateasca o firma privata cu cateva zeci de mii de euro pe zi pentru interventie? Cateva milioane de euro pe an? Si dl Mezei sigur nu are niciun beneficiu!

Alaska
11 februarie 2018
...

Ce coincidenta !! Coane Mezei ,n.o sa puna ghiarele Comanescu al tau in veci pe ARSVOM . Vorba comentatorului dinainte , nu cumva aveti destui perindati pe la GSPin ultimii ani ?? Indiferent cat v.ati stradui , Comanescu s.a dus pe topogan , si stiti asta mai bine ca mine . Indiferent cat v.ati stradui asta.si revine doar daca ajunge chioru presedinte din nou , ceea ce.i imposibil cum bine stiti .

Pt jaf pe bani publici .
11 februarie 2018
...

Domnule " jaf pe bani publici " cele 3 salupe la care faci referire , nu sunt construite pt a irsi si salva lume in mare . Destinatia lor este cu totul alta , aceea de a aduce si pozitiona baraje antipoluante . In cazuri extreme probabil se recurge la tot ce pluteste , functie de numarul de persoane pt care urmeaza sa se intervina . ARSVOM are in dotare 3 nave specializate in cautare a vietii omenesti pe mare , urmand ca in cursul acestui an , 2018 sa mai achizitioneze inca 2 , deja in stadiu final de constructie in Estonia . Ramane sa vedem daca vor mai veni avand in vedere ca a fost demis directorul acestei institutii , director care chiar s.a zbatut pt achizitionarea lor . Speram ca acesta sa revina , si in scurt timp sa finalizam achizitia .

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3305 secunde