Fiscul va ști câți bani ai plătit comerțului electronic. Îți încalcă sau nu drepturile constituționale?

382
Fiscul va ști câți bani ai plătit comerțului electronic. Îți încalcă sau nu drepturile constituționale? - fondfisculvastiicatibaniaiplatit-1653068086.jpg

Articole de la același autor

În anul 2019, în Registrul Comerțului erau înscrise 19.988 de firme având ca obiect de activitate comerțul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet. Numărul lor a crescut în 2020 la 24.415, iar în octombrie 2021 a ajuns la 28.712.

Potrivit estimărilor Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), GPeC, sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aproximativ 10% mai mult decât în anul 2020.

Potrivit ultimului raport Eurostat, 88% dintre români au utilizat internetul cel puțin o dată în anul 2021, în creștere de la 85% cât era procentul înregistrat în anul 2020. Un procent de 44% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o cumpărătură on-line în 2021.

Odată cu dezvoltarea comerțului electronic au apărut noi riscuri privind evaziunea fiscală, cu efect asupra bugetelor statului și a relațiilor concurențiale din piață.

Pentru a contracara fenomenul evaziunii fiscale din acest domeniu de activitate foarte dinamic, printr-o ordonanță de urgență aprobată în ședința din 18 mai 2022, guvernul a stabilit ca, în cazul trimiterilor poștale în care contravaloarea bunului expediat se face la primirea acestuia de către beneficiar, furnizorii de servicii poștale să transmită ANAF, periodic, informații referitoare la aceste operațiuni (inclusiv numele destinatarilor expedierii, adresa lor și sumele achitate).

Pentru a înlătura eventualele suspiciuni privind încălcarea drepturilor constituționale ale clienților comerțului electronic, ANAF a venit cu următoarele precizări:

„Prin această măsură se urmărește identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri, prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul on-line.

Prin stabilirea realității relației comerciale dintre cumpărătorul și vânzătorul implicați în comerțul on-line, ANAF poate avea acces la confirmarea cel puțin a beneficiarului, care are interesul direct să primească factură fiscală și să beneficieze astfel de garanția legală și indirect să determine plata taxelor și impozitelor aferente veniturilor încasate de vânzător din comercializarea produselor respective.

Subliniem faptul că datele colectate respectă normele constituționale privind viața intimă, familială și privată, precum și secretul corespondenței, fără a se referi la conținutul coletului. De altfel, în scopul exercitării atribuțiilor sale legale specifice de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, ANAF prelucrează curent date cu caracter personal cu respectarea întocmai a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.

Mai mult, potrivit art. 11 din Codul de procedură fiscală, personalul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, iar aceste informații se referă inclusiv la cele obținute din declarații ori documente prezentate de contribuabili, plătitori sau terți.”



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5013 secunde