Grânele și petrolul au relansat porturile românești în 2015

260
Grânele și petrolul au relansat porturile românești în 2015 - granele-1445879081.jpg

Articole de la același autor

După ce a luat viteză în primele luni ale anului, piața transporturilor maritime de la Marea Neagră a redus turația motoarelor. Mai toate porturile din zonă înregistrează scăderi ale traficului de mărfuri de la o lună la alta. Cauzele sunt cunoscute: seceta care a amputat recoltele din România, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina și Rusia, dar și transportul spre mare, pe căile de navigație interioară, reducerea livrărilor de hidrocarburi pe piețele externe din cauza scăderii dramatice a prețurilor, conflictul dintre Rusia și Ucraina, care a afectat întreaga zonă. 


În ciuda înăspririi situației de pe piața regională, porturile maritime românești au înregistrat o creștere de 9,21% a fluxurilor de mărfuri în primele nouă luni ale anului 2015 comparativ cu perioada de referință din anul precedent. Chiar dacă s-a diminuat cu 12 procente față de primul semestru, rămâne cea mai mare creștere din zona Mării Negre.


În intervalul ianuarie - septembrie 2015, porturile Constanța, Midia și Mangalia au derulat, împreună, 43.469.019 tone de mărfuri. Aportul cel mai mare la performanța generală l-au avut cerealele și semințele uleioase (cu o pondere de 39,51%), petrolul și produsele petroliere (pondere 21,46%) - ambele cu creșteri spectaculoase față de anul precedent. 


Pe grupe de mărfuri, s-au înregistrat următoarele rezultate:
a. în creștere față de anul precedent 
- cereale - 15.844.624 tone (+38,91%);
- petrol brut - 5.349.021 tone (+8,29%);
- produse petroliere - 3.979.574 tone (+17,39%);
- cărbune - 2.591.372 tone (+72,73%);
- minereuri și deșeuri neferoase - 2.247.160 tone (+17,05%);
- produse metalice - 1.456.289 tone (+12,13%);
- produse alimentare - 601.592 tone (+80,20%);
- echipamente, mașini - 275.088 tone (+3,93%);
- minerale brute sau prelucrate - 231.666 tone (+3,88%);
- celuloză și deșeuri de hârtie - 46.281 tone (+1,36);
b. în scădere față de anul precedent
- articole diverse - 5.035.267 tone (-2,4%);
- minereuri de fier și fier vechi - 1.946.007 tone (-53,86%);
- semințe uleioase - 1.332.538 tone (-26,71%);
- îngrășăminte - 1.174.081 tone (-15,98%);
- lemn, plută - 649.865 tone (-9,37%);
- produse chimice - 535.707 tone (-37,62%);
- ciment - 111.256 tone (-52,27%);
- animale vii - 50.199 tone (-12,10%);
- cartofi, legume, fructe proaspete - 6.488 tone (-32.90%);
- sticlă, sticlărie, produse ceramice - 4.515 tone (-44,02%).
- articole fabricate din metal - 429 tone (-84,73%).
Din total, traficul maritim a fost de 33.625.635 tone (+8,2%), iar cel fluvial, 9.843.384 tone (+12,7%).


Traficul de containere se situează aproape de nivelul anului trecut, volumul de mărfuri derulate fiind cu mult inferior capacităților de operare existente. La finalul primelor nouă luni ale anului 2015, au fost înregistrate 5.034.476 tone de mărfuri, în creștere cu 2,40%, respectiv 507.054 TEU, în scădere cu 0,32%. Mărfurile conteine-rizate reprezintă doar 11,58% din fluxurile totale de mărfuri.


Cu o pondere de 87,05% în traficul total, portul Constanța a avut o contribuție decisivă la rezultatul de ansamblu. În perioada de referință, cel mai mare port românesc a manipulat 37.841.135 tone de mărfuri, în creștere cu 10,01%. Anul 2015 a întărit statutul de port cerealier al Constanței, grânele și semințele uleioase ajungând la o pondere de 45,39% în traficul total. 


Portul petrolier Midia a recuperat pierderea de trafic din lunile precedente, generată de evoluțiile de pe piața internațională a petrolului. Fluxurile de mărfuri au crescut cu 5,01% în perioada de referință, până la 5.455.214 tone. Ponderea portului Midia în traficul total se ridică la 12,55%, în prezent.


Cantitățile de mărfuri derulate de micuțul port Mangalia au continuat să scadă, astfel că, la finalul primelor nouă luni, au fost raportate 172.670 tone de mărfuri, cu 17,22% mai puțin decât în aceeași perioadă din 2014.


Pe malul opus al Mării Negre, declinul traficului de mărfuri a fost mai accelerat. Porturile rusești au derulat un trafic de 165,8 milioane tone, cu 5,1% în plus față de ianuarie - septembrie 2014. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 94,3 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 3,2%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 19 milioane tone (+15,9%), Taman - 8,7 milioane de tone (+14,9%), Yeisk - 2,7 milioane tone (-5,5%), Kavkaz - 16,6 milioane tone (-15,3%), Temryuk - 1,9 milioane tone (+25,1%), Rostov pe Don - 8 milioane tone (+2,5%), Taganrog - 2,2 milioane tone (+7,9%) și portul Azov - 5 milioane tone (-1,4%).


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 30 Septembrie 2015
Stire din Eveniment : Tricouri sport contrafăcute
Pagina a fost generata in 3.4932 secunde