Marinari, mai doriți o flotă maritimă comercială sub pavilion românesc? Puneți presiune pe Parlament și Guvern!

3663
Marinari, mai doriți o flotă maritimă comercială sub pavilion românesc? Puneți presiune pe Parlament și Guvern! - marinari-1562724442.jpg

Articole de la același autor

România este unica țară din lume care și-a distrus cu mâna ei, pe timp de pace, flota maritimă comercială și cea de pescuit oceanic. Dar, în ciuda faptului că de un deceniu și jumătate, pe mările și oceanele lumii, nicio navă comercială nu mai arborează pavilionul românesc, țara noastră continuă să joace un rol deosebit de important pe harta transporturilor navale internaționale. 


Începând din anul 2000, România a devenit unul dintre cei mai importanți furnizori de forță de muncă de înaltă calitate pentru flota mondială. În prezent, asigură o rezervă de circa 33.000 de navigatori, din care aproximativ 15.000 sunt pe mare în orice moment. 
Țara noastră deține instituții marinărești de elită, recunoscute pe plan internațional pentru profesionalismul lor, dar care lucrează în slujba exportului de echipaje: Autoritatea Navală Română, Academia Navală "Mircea cel Bătrân", Universitatea Maritimă Constanța, Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale CERONAV, precum și o rețea puternică de companii de crewing. 


Potrivit Agenției Europene de Siguranță Maritimă (EMSA), în anul 2016, țara noastră ocupa locul opt între statele Uniunii Europene, în ceea ce privește rezerva de comandanți de nave și ofițeri pentru flota maritimă mondială. 
Guvernanții susțin că vor să-i repatrieze pe medicii, inginerii, IT-iștii, muncitorii calificați și necalificați care au migrat pe piața internațională a muncii, dar niciodată n-au spus că ar trebui aduși "acasă" și navigatorii care muncesc în flotele străine. Pentru marinarii români, "acasă" înseamnă o flotă sub pavilion românesc. 
Oricât veți căuta, stimați cititori, în programul de guvernare al coaliției PSD - ALDE, nu veți găsi cuvintele marinari și flotă. Doar în "Strategia pentru transport durabil pe perioada 2007 - 2013 și 2020 - 2030", elaborată de Ministerul Transporturilor, se pomenește de navigatori și de flota fluvială. Astfel, în vederea creșterii siguranței vieții omenești și a bunurilor transportate pe mare și pe căile navigabile, se are în vedere formarea profesională continuă a personalului navigant, conform standardelor internaționale de pregătire, brevetare/atestare și efectuare a serviciului de cart, cerute de Convenția STCW '78. 
Totodată se are în vedere și "dezvoltarea unui plan de măsuri economice și financiare de sprijin a sectorului, care să aibă ca obiectiv fundamental facilitarea modernizării flotei fluviale sub pavilion român". Respectivele măsuri de sprijin nu le-a văzut nimeni până astăzi. 


Proiect soldat cu un imens scandal 
Stimați cititori, noțiunea "flotă maritimă comercială sub pavilion românesc" a fost eradicată din vocabularul guvernanților și politicienilor noștri. Nici nu vor să știe despre așa ceva. În ultimii patru - cinci ani, ori de câte ori am avut ocazia să vorbesc cu vreun secretar de stat sau director din Ministerul Transporturilor, am ridicat problema reluării proiectului de înființare a pavilionului internațional al României, care să atragă armatori și nave, locuri de muncă pentru navigatori și locuri de practică pentru cadeți, precum și venituri la bugetul de stat. "Dacă veți face acest lucru, veți intra în istorie!", le-am spus, pentru a-i stimula. Dar niciunul dintre ei n-a dorit ca istoria să-l pomenească. 


De ce? Poate că se tem de un eșec, așa cum s-a întâmplat pe vremea primului Guvern Ponta. În anul 2012, acesta a recunoscut necesitatea celui de al doilea registru maritim și a modificat OG nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, reglementând înființarea lui, astfel încât România să atragă sute de nave ale unor armatori străini, locuri de muncă pentru navigatori și locuri de practică pentru cadeți. Proiectul s-a soldat cu un imens scandal, deoarece controlul asupra registrului maritim a fost încredințat ilegal companiei Romanian International Flag Administration - RIFA (fostă Ilvana Holding Ltd.), cazul ajungând pe mâna procurorilor. 


În prezent, singurii care mai susțin ideea înființării unei flote maritime comerciale sub pavilion românesc sunt Liga Navală Română, Sindicatul Liber al Navigatorilor și ziarul "Cuget Liber". 


XXX 
Mă adresez comunității maritime, organizațiilor neguvernamentale și liderilor acestora: a sosit momentul să se treacă de la etapa declarațiilor de presă și din reuniunile interne la acțiune! De aceea, vă propun să organizați dezbateri cu politicienii și parlamentarii din Constanța, cu autoritățile locale, cu instituțiile de învățământ superior și CERONAV, pentru ca împreună să puneți presiune pe Guvern și Parlament. Proiectul înființării unei flote maritime comerciale sub pavilion românesc are nevoie de sprijinul tuturor! 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6207 secunde