Navigatorii români riscă să fie scoși de pe piața internațională

10320
9
Navigatorii români riscă să fie scoși de pe piața internațională - navigatoriiflorinurziceanu-1480695225.jpg

Articole de la același autor

- Din cauza ministerelor Muncii, Finanțelor și Transporturilor, românii ar putea să-și piardă locurile de muncă din flotele străine -

2016 s-a dovedit a fi un an periculos pentru cei ce activează în transportul maritim. Astfel, compania Hyundai Merchant Marine a fost forțată să vândă mai multe active importante pentru a rămâne pe linia de plutire. Noua conducere a Maersk a luat decizia să divizeze compania în mai multe firme mai mici. Linia de transport containere COSCO Shipping, aflată în proprietatea chinezilor, a raportat o pierdere 7,2 miliarde de yuani (981.665.640,70 euro) în prima jumătate a anului. La rândul ei, compania Hanjin Shipping, care deține cea mai puternică flotă de nave portcontainer din Coreea de Sud, și-a declarat falimentul la sfârșitul lunii august.

În aceste condiții extrem de vitrege, cum a evoluat piața forței de muncă marinărești?

"Din cauza evoluției navlurilor și a prăbușirii pieței off-shore, flota mondială a suferit o restrângere de personal în 2016. Numărul locurilor de muncă din sectorul off-shore s-a redus cu aproape 30% față de nivelul anterior crizei generate de scăderea prețurilor petrolului. Pe celelalte piețe, în special la mărfurile vrac și la tancurile petroliere, navlurile au fost undeva sub posibilitatea de a acoperi costurile de operare a navelor. Armatorii n-au operat schimbări spectaculoase în structura pe naționalități a echipajelor, având în vedere proiecțiile funizate de BIMCO. Ele arată că, începând de anul viitor, se va produce o criză de ofițeri. Din acest motiv, chiar dacă au pierdut bani, companiile de navigație sunt precaute în privința forței de muncă.

Falimentul firmei sud-coreene Hanjin a provocat o mare perturbare pe piața de containere. Pierderile din acest sector sunt fără precedent. Operatorii mari, tradiționali sunt în dificultate. Chiar și în aceste condiții, armatorii preferă să păstreze structurile actuale de personal, fără modificări prea mari.

Pe de altă parte, salariile în sectorul off-shore s-au redus cu 30% din cauza prăbușirii prețurilor petroliere. În schimb, în sectoarele tradiționale de transport maritim, salariile și celelalte drepturi sociale au rămas, în general, neschimbate.

În ceea ce ne privește pe noi, românii, rămâne să vedem cum va fi pusă în practică Convenția internațională MLC 2006, pe care România a ratificat-o și care a devenit obligatorie pentru țara noastră de pe 24 noiembrie. Trebuie menționat că, nici până la ora actuală, autoritățile nu au emis normele de aplicare a convenției", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Florin Urziceanu, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Crewing din România și membru în consiliul de conducere al Eurocrew.

Reprezentanții companiilor de crewing au avut mai multe întâlniri cu liderii Sindicatului Liber al Navigatorilor și ai ITF România, pe parcursul mai multor luni. "Am ajuns la câteva puncte de vedere comune, pregătindu-ne să ne întâlnim cu reprezentanții ministerelor muncii, finanțelor și ai transporturilor. Până la această oră nu am găsit persoanele care să se așeze cu noi la masa tratativelor, ca să găsim împreună cele mai bune soluții pentru navigatorii români.

Începând de săptămâna trecută, datorită faptului că România a declarat că se plătesc anumite cote de asigurări sociale, marinarii români sunt în pericol să fie dați jos de pe nave. Dacă se constată că armatorii nu plătesc asigurările sociale pentru marinarii români, există pericolul ca aceștia să fie trimiși acasă. După cum se știe, ca să plătești asigurările sociale în România trebuie să fii în țară, să poți încheia un contract individual de plată a asigurărilor sociale și un contract de muncă cu agenția de crewing.

Armatorii trebuie să plătească asigurările sociale, dar nu este reglemementată modalitatea. Există informații că ar exista niște proiecte prin care autoritățile statului român intenționează să arunce răspunderea de pe umerii armatorilor pe cei ai companiilor de crewing. Ar fi o greșeală. Companiile de crewing sunt doar furnizori de forță de muncă, niște intermediari. Nu se pot substitui angajatorului. Au o răspundere limitată. Ne dorim din toată inima să putem discuta cu cineva din ministere, să depășim acest impas", afirmă Florin Urziceanu.

Există pericolul declanșării unei crize a crewing-ului românesc, din cauza nereglementării plății contribuțiilor sociale? Sunt amenințați navigatorii români cu pierderea locurilor de muncă?

"Trebuie să fim conștienți că navigatorii români sunt în competiție cu celelalte naționalități, care au stabilit până în momentul de față condiții convenabile atât pentru navigatori, cât și pentru stat. Dacă noi nu găsim o soluție care să fi acceptabilă pentru cele trei părți - armatori, navigatori și stat - armatorii se vor orienta spre alte naționalități. Probabil că acesta este cel mai greu moment din ultimii ani în ceea ce privește piața", susține președintele asociației.

Ne vom confrunta cu o criză de ofițeri în 2017? Pe ce segmente?

"Conform prognozelor, în special din cauza fenomenului de îmbătrânire în rândul ofițerilor europeni și, în parte, a celor din Asia, ca urmare a creșterii numărului celor ce se retrag la pensie, se anunță o criză de ofițeri superiori. La nivelul ofițerilor juniori, datorită reorientării instituțiilor de învățământ din întreaga lume, a crescut numărul de cadeți. La nivel operațional, lucrurile sunt echilibrate, dar la nivel managerial va fi o oarecare criză", a răspuns interlocutorul.

Va fi mai bine pentru cadeți în 2017, își vor găsi mai ușor locuri de practică? Președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Crewing s-a arătat sceptic. "Este puțin probabil. Mai curând, stagiile de practică se vor menține la nivelul din 2016. Din discuțiile avute cu Universitatea Maritimă și Academia Navală a reieșit că în cursul anului între 60% și 70% dintre cadeți au reușit să găsească locuri de practică pe nave. Ceilalți reușesc să se îmbar-ce în următorul an. Începând din ianuarie 2017, cadeții mecanici vor trebui să facă un stagiu de practică de 12 luni. Până acum făceau 6 luni. Probabil că aceasta va aduce și o anume ușurare pentru piață."

Comentează știrea

fani
3 decembrie 2016
marinarii

Deci matale cauti pe cineva cu care sa se poata discuta prin ministere ! Nu-i mai cautati fratilor ,aia este doctori adevarati si nu se mai dau gasiti ...

Neptun
3 decembrie 2016
Navigatorii sunt curvari plini de boli

Navigatorii sunt cei mai mari curvari, betivani si prostanaci dintre cetateni. Ei ajung sa aiba boli psihice la batranete datorita faptului ca stau prea mult pe metal plutitor pe apa sarata, care emana vapori nocivi catre creier, dupa cum arata studiile effectuate de catre Universitatea din Sussex, UK. Navigatorii intra in contact cu bolile sexuale prin partied de sex cu prostituate din porturile lumii si astfel, aduc bolile in Romania, fiind direct responsabili pentru raspandirea lor. Navigatorii au o viata irosita, cu sotia infidel care ii inseala cat sunt plecati. Majoritatea fie isi accepta soarta, fie se despart si ajung niste prapaditi fara rost pe pamant la batranete. Asa ca unde vedeti familie de navigator, sa stiti cu ce aveti de-a face - un curvar si o sotie infidela. Tot ce am scris mai sus este demonstrate de timp si experienta generatiilor successive de navigatori. Cine nu accepta acest lucru, este cu siguranta navigator si a venit aici ca sa voteze negative acest comentariu.

AntiNeptun
4 decembrie 2016
Ptr. Neptun

Esti cu mult mai prost decat un navigator. Poate tu esti un curvar si nevasta-ta curva. Nu ai dreptul sa faci toate famiile de navigatori ca fiind niste familii ratate. Boul baltii ce esti....

Navigatoru' Nebun
4 decembrie 2016
Pentru Neptun

Esti destept rău daca stii ce cercetari au făcut cei din Sussex. Uite-te pe strada mai bine si vei vedea ca sunt mai multi curvari pe uscat decat pe mare. Nu cumva esti putin cam frustrat, domnule Neptun? Poate tu esti plin de boli, neam prost ce esti! Tu de ce te duci la mare ca sa faci aerosoli, desteptule? Poate nevasta-ta te-a înșelat pe tine daca esti prost sau esti vre-un navigator ratat si nu te-ai prezentat!? Cred că ai ciuda pe navigatorii ca o duc mai bine ca tine. Tu ce viața ai, mă! Se pare ca tu iți irosesti viața degeaba scriind comentarii tâmpite. Vezi-ți mă de treaba! Ratat ce esti! :-)

a-mirabilis
4 decembrie 2016
Neptun cu tridentul ruginit

O modalitate tipica de a abate discutia spre derizoriu a lui Neptun.Deja doi postaci au cazut neinspirati ,in tridentul unui Neptun .In loc sa citeasca si sa-si spuna punctul de vedere la prezentul articol ignorand ,,breck newus-l" de la SUS-sex ,incep si-l blameaza pe,, bietul cetatean '' cu drept de exprimare libera .Pai saracu ,,Neptun''citind despre rezultatul cercetariiSus-sex si-a dat seama ca el insusi este victima si atunci,ca un bun samaritean,impartaseste si el din propia experienta.Acum problema este cea ce ne spune omul asta despre piata internationala a fortei de munca.Solutiile sunt date chiar de legile democratiei capitaliste.Schimbarea de drum,alt drum compas.Sa-i mai credem pe ,,navigatorii voiajori''de pe la ANR,CERONAV,Sindicatul Marinarilor,Insttitutiile de invatamant;UMC,ANMB,Colegiu Nautic,dupa ce ne prezinta cate un selfi pe la o ,,conferinta''ca totul este OK.si mare linistita.Mi se pare mie sau cam asa este?Marinaria este o profesie cam liberala.Ma intreb ceilalti.cu alte categorii de profesii si sunt angajati pe alte longitudini si latitudini;medici,aviatori,stuwardeze,ingrijitori de batrani,garda de corp,mercenari,cantareti,modele si footomodele, avocati,sageti,femeile de companie etc,dupa ce legislatie traiesc?Taxele le platesti acolo in folosul cui muncesti sau in folosul celui care te trimite afara din tara.Cred ca in aceste conditii ,,PATRIOTISMUL'' ca valoare propagandistica ar trebui reevaluat

alt marinar
4 decembrie 2016
schimbați de drum. corupția face victime și aici

De mult timp îl urmăresc pe Urziceanu si ce declară. Nu mi-am schimbat părerea nici acum. Locul cald pe care I L-a pus pe tava acoliții lui probabil ca va rămâne la fel de cald pana când nu vor mai fi marinari care sa îl creadă. Aceleași declarații despre Shipping și criză. Urmariti-l și veți înțelege ce are el de spus. Nu ne mai polua cu informații false domnule Urziceni. Lasă deoparte politica ăsta dâmbovițeană și pune mana la muncă. Ajută-i pe romani sa câștige mai mult așa cum fac vecinii din jurul nostru. Ai ocazia prin funcția e care o deții. Renunțați la șpăgi și "navromisme". Promovați oameni noi și aduceți tineri cadeti din spate prin politici agresive fata de angajator nu fata de angajati. Și nu mai purtați voi de grija marinarilor cum își plătesc ei contribuțiile. Sunt " oameni mari". Sau forțați mana angajatorilor sa le plătească.

nero 77
6 decembrie 2016
neptun

bre neptun esti bolnav cu capul,ori mata a fost curva si tactu betiv,am 39 de ani de navigatie si vad ca sunt intreg la minte si fizic

Răspuns la: Navigatorii sunt curvari plini de boli
Adăugat de : Neptun, 3 decembrie 2016
Navigatorii sunt cei mai mari curvari, betivani si prostanaci dintre cetateni. Ei ajung sa aiba boli psihice la batranete datorita faptului ca stau...
unu
7 decembrie 2016
prapad frate

Unul mai bou ca altul. Daca nu va intereseaza, nu mai cititi treburi din astea filozofice pentru voi. Eu unul sunt interesat si am mai citit un pic de MLC 2006. Aici nu este vorba de Urziceanu Ceronav, sindicat sau ce va mai trece prin capsorul ala mic unde mintea sta foarte lejer si nici de grija unora de a ne pune pe noi navigatorii sa platim impozite si taxe. Este o prevedere obligatorie pentru angajatori sa aiba navigatorii care lucreaza pe navele lor acoperiti de o asigurare de sanatate, sa plateasca o contributie pentru pensie, pentru somaj, accidente si boli profesionale. Nu conteaza ce natie e navigatorul ci conteaza ca armatorul sa faca dovada acestor cerinte. Problema e ca pentru navigatorii romani nu se poate plati aceste obligatii ca nu exista infiintat un astfel de mod de plata insa Romania ar fi trebuit sa se ocupe de chestia asta si aici cand zic Romania zic Ministerele Muncii, Transporturilor, Finantelor. Astia trebuia sa faca ceva si nu Urziceanu, Cupsa, Mihalcioiu sau pe cine aveti voi ciuda si injurati. Cam asta e mai capete patrate. Succes in prostia voastra!

ZUZU
9 decembrie 2016
Urziceanu te urzica

Referitor la partea din articol --- Ne dorim din toată inima să putem discuta cu cineva din ministere, să depășim acest impas", afirmă Florin Urziceanu. --- Eu va doresc ,,domnule'' Urziceanu sa puteti discuta cu cineva din ministere exact ca si cum se poate discuta cu d-voastra cand ajunge un navigator fara pile la d-voastra in agentie, adica ignorant total.

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 03 Decembrie 2016
Stire din Economie : Incidente și accidente pe mări și oceane
Sâmbătă, 12 Noiembrie 2016
Stire din Economie : Incidente și accidente  pe mări și oceane
Pagina a fost generata in 0.5673 secunde