Pentru cine a fost câștigat terenul din mare, în portul Constanța?

580

Articole recomandate

Suprafața de uscat a por-tului Constanța a crescut cu încă 10.900 mp, iar lungimea cheurilor cu 171 metri. Aparent nu înseamnă mult, dar dacă țineți seama de efortul și costurile acestei investiții pentru extinderea spre sud a danei de gabare, vă veți schimba părerea.

Conform prezentării făcute de managerul de proiect Grigore Fundătureanu, lucrarea cuprinde un cheu cu lungimea de greutate de 171 metri, în zona căruia apa are adâncimea de 13,50 metri. Dragajul a fost efectuat la minus 16,50 - 17 metri, până s-a ajuns la o rocă bună de fundație. Patul de fundare a fost executat din piatră brută, bucățile având 10 - 50 kg, care a fost așezată în două straturi și a fost compactată în două etape: dinamic și static, cu blocuri de 100 de tone.

Peste patul de fundare au fost așezate blocuri de 100 de tone, de la cota minus 13,50 metri până la cota plus 30 cm. Peste acestea s-a făcut o umplutură de pământ de 10.900 mp, în jurul căreia a fost realizat coronamentul. Pe terenul câștigat din mare, viitorul concesionar va putea construi platforme, silozuri, magazii.

La această lucrare au fost utilizate, printre altele, 62.000 tone de piatră și 88.200 metri cubi de pământ, s-au turnat și montat 214 bucăți de blocuri prefabricate din beton cu greutatea de 100 tone. În coronament sunt înglobate accesorii de cheu, respectiv bolarzi de 1.000 KiloNewtoni, din fontă, piese metalice pentru prinderea amortizorilor, cămine pentru utilități etc.

Proiectarea și construcția au fost realizate de asocierea SC Argos Industrial Construcții SRL Cernavodă - SCIM SA Constanța - SC Tractebel Engeneering București, iar consultantul a fost asocierea Cinnamon Project SRL București - MH Poly Consultants& Engineering BV Olanda.

Valoarea totală a proiectului este de 24.496.819 lei, inclusiv TVA, din care cea eligibilă este de 12.432.548 lei. Contribuția Comisiei Europene este de 10.567.666 lei, iar a bugetului de stat, de 1.864.882 lei.

Cine va fi concesionarul noului teren câștigat din mare? Cea mai interesată ar putea fi compania Canopus Star, care deține terminalul de cereale din imediata vecinătate. Problema este că proiectul noului master plan al portului Constanța prevede reamplasarea acestui terminal în altă locație, iar zona să fie destinată turismului, agrementului nautic și comerțului. În aceste condiții de incertitudine, este puțin probabil ca vreun operator portuar să fie interesat să investească pe terenul abia cucerit din mare. Dar cine știe, poate se va găsi vreun investitor excentric dornic să construiască un hiper-market, la care să vină cumpărătorii cu vaporul.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.2144 secunde