Portul Constanța ar putea scoate profit din criză

832
Capacitățile excedentare de transport din flota maritimă mondială sunt în creștere, ca urmare a adâncirii crizei din comerțul mondial. Potrivit societății de clasificare Det Norske Veritas, până la 1.000 de nave se află în conservare, în diferite porturi ale lumii, așteptând trecerea crizei și relansarea pieței navlurilor.
Pe piața containerelor, volumul de marfă a scăzut în medie cu 20%, astfel că mai mult de 500 de nave portcontainer, totalizând 300.000 TEU, au fost trase pe dreapta.
În aceste condiții, multe dintre locurile de ancoraj și de acostare s-au aglomerat cu nave aflate în așteptare. Unele porturi, precum Singapore, au ajuns să refuze să mai primească nave, pentru că danele sunt ocupate.
Andrian Mihei, președintele Asociației Armatorilor din România, consideră că portul Constanța ar putea profita de pe urma crizei. În prezent, din cauza scăderii traficului, numeroase dane sunt nefolosite și nu aduc niciun venit. Ele ar putea fi puse la dispoziția armatorilor care au nave în conservare. "Știu că anul trecut au fost astfel de cereri adresate administrației portului Constanța. Chiar existau unele facilități. Navele aflate în conservare sau la reparații beneficiau de o reducere de 50% a tarifelor de cheiaj. Noua conducere a eliminat această facilitate. Este o măsură care, în loc să atragă navele către portul Constanța, le îndepărtează. Administrația portuară ar putea scoate bani, dacă spațiile de acostare ar fi puse la dispoziția navelor, în condiții mult mai atractive" - afirmă Mihei.
Afacerea este mult mai profitabilă decât pare la prima vedere, apreciază liderul armatorilor români. Pe lângă încasările din taxele de cheiaj, portul și orașul Constanța ar avea și alte câștiguri. Navele aduse în parcul rece vor consuma curent electric, apă și combustibil. Mai mult, vor avea nevoie de echipaje de siguranță, pentru care vor fi recrutați marinari români. Va fi nevoie de alimente la bord și de materiale de întreținere. Unele nave vor solicita lucrări de reparații și de reclasificare. Va fi mai mult de lucru pentru companiile de agenturare, de pilotaj, remorcaj și legare – dezlegare a navelor. Căpitănia Portului Constanța va avea, la rândul ei, încasări.
Mihei atrage atenția că, în prezent, din cauza scăderii traficului de mărfuri și a veniturilor, mulți dintre agenții economici prestatori de servicii portuare se decapitalizează.
"Trebuie să existe o conlucrare între autoritatea portuară și societățile comerciale pentru a găsi formule de atragere a activităților. Dacă firmele românești care prestează servicii portuare se decapitalizează, nu se va crea vid după criză. Pe locul rămas gol vor veni firme din Austria, Germania sau chiar Bulgaria" – avertizează liderul armatorilor români.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.8858 secunde