Porturile Europei investesc în tranziția verde. Epoca combustibililor fosili începe să apună

547
1

Articole de la același autor

Marea provocare a acestui secol este trecerea de la economia și modul de viață bazate pe consumul de combustibili fosili la utilizarea surselor de energie verde. Schimbarea este impusă nu doar de pericolul încălzirii globale, ci și de criza fără precedent a prețurilor energetice din anul 2022, care s-a adâncit pe fondul invadării Ucrainei de către trupele Federației Ruse.

Transporturile terestre, feroviare și navale – responsabile pentru cantitățile uriașe de monoxid de carbon și alte tipuri de gaze eliberate în atmosferă – sunt tot mai decise să se elibereze de sub dominația combustibililor fosili. Locomotivele electrice fac, deja, legea în transportul feroviar, iar automobilul electric, aflat la început de drum, câștigă tot mai mult teren.







Navele electrice deschid drumul

În transporturile navale, acum se fac primii pași. În vara anului 2018, în porturile Anvers, Amsterdam și Rotterdam, au intrat în exploatare primele cinci barje de containere acționate electric, construcția lor fiind finanțată din fonduri europene. Navele servesc transportul pe căilor navigabile interioare din Belgia și Olanda. Ulterior, li s-au alăturat șase șlepuri cu capacitatea de 270 de containere, ale căror acumulatoare asigură o autonomie de transport de 35 de ore.


„MS Marit” și „MS Therese” sunt două nave propulsate electric și complet autonome (fără echipaj), care au fost construite în India și au fost livrate în octombrie 2022. Sunt alimentate cu baterii de 1.846 kWh, care se vor putea reîncărca atunci când acostează în porturi. Cele două nave sunt destinate transportului de alimente pentru NorgesGruppen, cel mai mare lanț alimentar din Norvegia, și vor servi transportul de linie între porturile norvegiene Moss și Horten. Cu timpul, navelor acționate electric li se vor adăuga cele ce folosesc drept carburant amoniacul, hidrogenul, metanolul și biocombustibilii, la ale căror proiecte se lucrează deja. De altfel, Agenția Internațională pentru Energie este deosebit de optimistă, susținând că amoniacul și hidrogenul vor fi principalii combustibili marini în anul 2050, când vor reprezenta, împreună, aproximativ 60% din piața carburanților din shipping-ul mondial.

Curent electric de la mal

Porturile se pregătesc, la rândul lor, pentru un viitor fără combustibili fosili. Pe de o parte, investesc în surse terestre de energie alternativă (fotovoltaică, eoliană sau produsă de forța valurilor) și în rețele de alimentare a navelor cu energie electrică, pe timpul escalelor, pentru a reduce cantitățile de CO2 eliberate în atmosferă. Iar pe de altă parte, se pregătesc să primească navele și autovehiculele alimentate cu noile tipuri de combustibili.




Pe viitor, navele nu vor mai folosi motoarele proprii și nu vor mai arde carburanți pentru a produce energia electrică de care au nevoie pe perioada staționării în porturi, pentru funcționarea echipamentelor de la bord, pentru refrigerare, încălzire, aer condiționat, iluminat și prepararea hranei. Necesarul de curent electric le va fi furnizat de la mal, din surse de energie verde. Măsura are drept scop reducerea emisiilor de gaze în atmosferă. Marile porturi europene și nord-americane se pregătesc să facă acest pas, făcând investiții și modernizări ale infrastructurii energetice. În anul 2020, trei porturi și-au anunțat planurile ambițioase în această direcție. Kiel (Germania), Stockholm (Suedia) și Victoria (Columbia Britanică, Canada) au lansat proiectele de investiții pentru asigurarea infrastructurii energetice necesare alimentării de la mal a navelor.


Pe data de 9 decembrie 2020, portul Kiel a inaugurat zidul cu LED-uri fotovoltaice de la noua clădire a centralei terestre de alimentare cu energie electrică din terminalul Ostseekai. Aceasta alimentează cu energie verde ferry-boat-urile companiei de transport maritim Stena Line. În același an, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a devenit partener în cadrul proiectului EALING, care are drept obiectiv trecerea la alimentarea navelor cu energie electrică de la mal, pe timpul escalelor. În proiect sunt implicați 16 parteneri: porturi, asociații profesionale, autorități din: Spania, Italia, Germania, Grecia, Bulgaria, România, Slovenia și Portugalia. Bugetul proiectului este de 6.960.240 euro, finanțarea fiind asigurată prin programul european Connecting Europe Facility 2019. Proiectul a demarat pe data de 1 iunie 2020, finalizarea lui fiind prevăzută până la 30 iunie 2023. Recent, Administrația portului Constanța a semnat contractul de finanțare a proiectului.

Lecțiile crizei energetice

Organismele internaționale sunt tot mai preocupate de tranziția verde a industriei portuare. Pe data de 20 octombrie 2022, Organizația Europeană a Porturilor Maritime (ESPO) și-a prezentat raportul anual de mediu, un document bazat pe datele referitoare la 92 de porturi din 20 de țări europene. Raportul constată că porturile continuă să-și îmbunătățească managementul de mediu, abordând prioritățile principale într-o măsură mai mare decât în trecut.




În perioada 18 - 20 octombrie 2022, la Bruges, Belgia, a avut loc Congresul GreenPort 2022, reuniune în cadrul căreia s-a subliniat necesitatea de a se profita de actuala criză energetică pentru a se face tranziția spre porturile verzi. Cu acest prilej, proprietarul companiei de navigație A.P.Moller-Maersk a anunțat că a lansat comenzi pentru construcția a 18 nave portcontainer alimentate cu metanol, care vor intra în exploatare până în 2024.



Prima stație portuară de hidrogen

Porturile trebuie să se pregătească de pe acum pentru a primi navele și autovehiculele alimentate cu combustibilii viitorului. Prima stație publică de încărcare și alimentare cu hidrogen din regiunea nordică pentru traficul de mărfuri grele a fost deschisă în portul Göteborg (Suedia). Pentru început, vor exista șase stații publice de încărcare pentru camioanele grele alimentate electric, cu o capacitate de până la 360 kW per stație de încărcare. În fiecare an, peste un milion de camioane grele încarcă sau descarcă mărfuri în portul suedez, iar numărul celor acționate electric este în creștere.



Comentează știrea

Petrol
25 octombrie 2022
Geografie Economica

La consumul actual, resursa de petrol (chiar si derivati: gaze de sonda, etc) era estimata la maxim 50 ani. Prin dezvoltarea tehnologiei eventual si prospectiune se mai pot adauga ceva ani, dar si aici poate max. cu sansa ceva zeci. Adica, "in viitorul imediat" singura alternativa buna este ar fi pe verde. Din pct. meu de vedere deja am inceput cu intirziere. Problema cu caracterul limitat al resurselor e stiuta de multi ani, cel putin de prin 70 erau deja Comisii Internationale specializate pe diverse studii.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6102 secunde