Iadul s-a mutat pe platoul din fața Prefecturii Constanța. O armată de bărbați furioși, înarmați până în dinți cu bannere și pancarte, suflă în fluiere, bat năprasnic în butoaie și fac să urle o sirenă de vapor.
Din cauza vibrațiilor teribile, te aștepți ca din clipă în clipă să se spargă geamurile Prefecturii și să-i cadă tencuiala. Speriați de moarte, pescărușii au zburat departe, spre largul mării, iar soarele și-a vârât degele în urechi, să nu asurzească.
Cei 70 de oameni zgomotoși sunt marinarii și scafandrii Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești (ARSVOM). Sunt furioși că Ministerul Transporturilor nu aplică prevederile Legii nr. 250 din 2016, referitoare la salariile personalului plătit din fonduri publice.
Actul normativ stipulează: "Începând cu luna decembrie 2016, salariile de bază ale personalului ARSVOM se stabilesc la nivelul salariilor de bază de care beneficiază personalul Inspectoratului pentru Situații de Urgență." Aplicarea acestei prevederi le-ar asigura o ușoară creștere a lefurilor.
În prezent, 90% dintre cei 127 de angajați ai ARSVOM (personal navigant, scafandri și personal tehnico-admi-nistrativ) sunt plătiți cu salariul minim pe economie, respectiv 1.450 de lei pe lună, relatează liderul Sindicatului Liber al Marinarilor, Lucian Boris Alexe. Excepție fac doar un comandant de navă și un șef mecanic care au salarii ceva mai mari, între 1.500 și 1.600 de lei.
"Indiferent de studii, de funcție și de vechime, toți angajații sunt plătiți cu salariul minim pe economie. Cei cu studii superioare sau medii, calificați și cu specializări, sunt plătiți ca necalificații. Nu se face nicio diferență între noii angajați și cei ce lucrează de mai mulți ani în agenție. Cât privește sporurile, cel de vechime a fost introdus în salariul de bază, iar altele nu mai există", spune Alexe.
"Ministrul Transporturilor i-a dat telefon directorului ARSVOM, cerându-i să oprească protestul, promițând că va rezolva problema. Ar fi trebuit să o rezolve de acum trei luni, de când a fost pro-mulgată legea, dar nu a făcut nimic. Nu mai credem în promisiuni. Atenționăm public că dacă nu se pun în aplicare prevederile Legii nr. 250, peste două săptămâni vom picheta ministerul", a avertizat Silviu Stanciu, președintele Federației Sindicale "Trans Conex".
El l-a criticat pe ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, că, ori de câte ori vine în port, refuză dialogul cu Federația "Trans Conex", preferând să se întâl-nească doar cu "sindicatele prietene". "Avem numeroase probleme în portul Constanța care trebuie rezolvate. Trebuie pus capăt muncii la negru și insecurității muncii. Numai anul trecut au fost înregistrate 6 accidente mortale și 35 de accidente cu incapacitate de muncă", a declarat Stanciu.
Ion Caraignat, președintele Confe-derației Sindicale Naționale "Cartel Alfa" - Filiala Constanța, a dat asigurări că toate sindicatele din cadrul organizației vor sprijini acțiunile de protest ale lucrătorilor din ARSVOM.
Salvatorii marini nu sunt la prima acțiune de protest. În decembrie 2016, o parte dintre ei au organizat o grevă de avertisment, din cauza salariilor mici. În urmă cu aproape opt ani, pe 25 august 2009, au protestat împotriva intenției ministerului transporturilor de atunci, Radu Berceanu, de a comasa ARSVOM cu Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța.
Probabil că unii dintre dumneavoastră, stimați cititori, vă întrebați: în definitiv ce fac lucrătorii ARSVOM pentru a merita salarii mai mari?
Potrivit raportului corpului de control al primului ministru nr. 1598 din 11 februarie 2016, în perioada 1 ianuarie 2010 - 30 sep-tembrie 2015, ARSVOM a efectuat 209 activități (din care 43 au fost activități pe bază de contract, pentru obținerea de venituri proprii), iar cheltuielile totale ale instituției au fost de 43.876.407 lei, fiind finanțate în proporție de 96,66% de la bugetul de stat.
Salvatorii - la fel ca pompierii - ies din anonimat doar în caz de pericol sau de catastrofă. Dacă n-ar exista naufragii și vieți în primejdie, lumea ar uita de ei. În cazul omului de pe stradă, este firesc să-i ignore, dar autorităților nu le este permis să manifeste niciun moment o astfel de atitudine. În ultimele două decenii au existat tentative de desființare a ARSVOM, de a o transforma într-un apendice al altor organisme. Dacă statul român n-ar fi obligat (de convențiile internaționale la care a aderat și de recomandările Uniunii Europene) să asigure serviciul de intervenție pentru salvarea vieților omenești și în caz de poluare, probabil că așa s-ar fi întâmplat. Ba chiar mai rău; acesta ar fi fost lăsat pe seama firmelor private, a celor care pot și vor să scoată un ban din așa ceva.
Poate că unii dintre dumneavoastră veți spune: "Nu sunt singurii prost plătiți în România. Ce să mai spunem de profesori, de medici!? Dacă nu le convine salariul, n-au decât să-și caute alt loc de muncă, mai bine remunerat."
Când profesorii ori medicii părăsesc sistemul, autoritățile au soluția: închid școlile și spitalele rămase fără personal și nimeni nu face scandal.
Dar ce se va întâmpla dacă se închide ARSVOM, din lipsă de salvatori? Iese un mare scandal! Importatorii, exportatorii, companiile de shipping ar considera că mărfurile și navele lor nu mai sunt în siguranță în porturile românești de la Marea Neagră și ar începe să le ocolească. Coeficientul de risc al porturilor Constanța, Midia și Mangalia ar crește, iar costurile cu asigurările ar exploda. Fără salvatori, România ar fi scoasă de pe harta maritimă a Europei.