Salvatorii maritimi au bătut butoaiele sub fereastra prefectului

1739
15

Articole de la același autor

Iadul s-a mutat pe platoul din fața Prefecturii Constanța. O armată de bărbați furioși, înarmați până în dinți cu bannere și pancarte, suflă în fluiere, bat năprasnic în butoaie și fac să urle o sirenă de vapor. 


Din cauza vibrațiilor teribile, te aștepți ca din clipă în clipă să se spargă geamurile Prefecturii și să-i cadă tencuiala. Speriați de moarte, pescărușii au zburat departe, spre largul mării, iar soarele și-a vârât degele în urechi, să nu asurzească.


Cei 70 de oameni zgomotoși sunt marinarii și scafandrii Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești (ARSVOM). Sunt furioși că Ministerul Transporturilor nu aplică prevederile Legii nr. 250 din 2016, referitoare la salariile personalului plătit din fonduri publice. 


Actul normativ stipulează: "Începând cu luna decembrie 2016, salariile de bază ale personalului ARSVOM se stabilesc la nivelul salariilor de bază de care beneficiază personalul Inspectoratului pentru Situații de Urgență." Aplicarea acestei prevederi le-ar asigura o ușoară creștere a lefurilor. 


În prezent, 90% dintre cei 127 de angajați ai ARSVOM (personal navigant, scafandri și personal tehnico-admi-nistrativ) sunt plătiți cu salariul minim pe economie, respectiv 1.450 de lei pe lună, relatează liderul Sindicatului Liber al Marinarilor, Lucian Boris Alexe. Excepție fac doar un comandant de navă și un șef mecanic care au salarii ceva mai mari, între 1.500 și 1.600 de lei. 


"Indiferent de studii, de funcție și de vechime, toți angajații sunt plătiți cu salariul minim pe economie. Cei cu studii superioare sau medii, calificați și cu specializări, sunt plătiți ca necalificații. Nu se face nicio diferență între noii angajați și cei ce lucrează de mai mulți ani în agenție. Cât privește sporurile, cel de vechime a fost introdus în salariul de bază, iar altele nu mai există", spune Alexe. 


"Ministrul Transporturilor i-a dat telefon directorului ARSVOM, cerându-i să oprească protestul, promițând că va rezolva problema. Ar fi trebuit să o rezolve de acum trei luni, de când a fost pro-mulgată legea, dar nu a făcut nimic. Nu mai credem în promisiuni. Atenționăm public că dacă nu se pun în aplicare prevederile Legii nr. 250, peste două săptămâni vom picheta ministerul", a avertizat Silviu Stanciu, președintele Federației Sindicale "Trans Conex".


El l-a criticat pe ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, că, ori de câte ori vine în port, refuză dialogul cu Federația "Trans Conex", preferând să se întâl-nească doar cu "sindicatele prietene". "Avem numeroase probleme în portul Constanța care trebuie rezolvate. Trebuie pus capăt muncii la negru și insecurității muncii. Numai anul trecut au fost înregistrate 6 accidente mortale și 35 de accidente cu incapacitate de muncă", a declarat Stanciu. 


Ion Caraignat, președintele Confe-derației Sindicale Naționale "Cartel Alfa" - Filiala Constanța, a dat asigurări că toate sindicatele din cadrul organizației vor sprijini acțiunile de protest ale lucrătorilor din ARSVOM.


Salvatorii marini nu sunt la prima acțiune de protest. În decembrie 2016, o parte dintre ei au organizat o grevă de avertisment, din cauza salariilor mici. În urmă cu aproape opt ani, pe 25 august 2009, au protestat împotriva intenției ministerului transporturilor de atunci, Radu Berceanu, de a comasa ARSVOM cu Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța.


Probabil că unii dintre dumneavoastră, stimați cititori, vă întrebați: în definitiv ce fac lucrătorii ARSVOM pentru a merita salarii mai mari? 


Potrivit raportului corpului de control al primului ministru nr. 1598 din 11 februarie 2016, în perioada 1 ianuarie 2010 - 30 sep-tembrie 2015, ARSVOM a efectuat 209 activități (din care 43 au fost activități pe bază de contract, pentru obținerea de venituri proprii), iar cheltuielile totale ale instituției au fost de 43.876.407 lei, fiind finanțate în proporție de 96,66% de la bugetul de stat.


Salvatorii - la fel ca pompierii - ies din anonimat doar în caz de pericol sau de catastrofă. Dacă n-ar exista naufragii și vieți în primejdie, lumea ar uita de ei. În cazul omului de pe stradă, este firesc să-i ignore, dar autorităților nu le este permis să manifeste niciun moment o astfel de atitudine. În ultimele două decenii au existat tentative de desființare a ARSVOM, de a o transforma într-un apendice al altor organisme. Dacă statul român n-ar fi obligat (de convențiile internaționale la care a aderat și de recomandările Uniunii Europene) să asigure serviciul de intervenție pentru salvarea vieților omenești și în caz de poluare, probabil că așa s-ar fi întâmplat. Ba chiar mai rău; acesta ar fi fost lăsat pe seama firmelor private, a celor care pot și vor să scoată un ban din așa ceva.


Poate că unii dintre dumneavoastră veți spune: "Nu sunt singurii prost plătiți în România. Ce să mai spunem de profesori, de medici!? Dacă nu le convine salariul, n-au decât să-și caute alt loc de muncă, mai bine remunerat." 


Când profesorii ori medicii părăsesc sistemul, autoritățile au soluția: închid școlile și spitalele rămase fără personal și nimeni nu face scandal.


Dar ce se va întâmpla dacă se închide ARSVOM, din lipsă de salvatori? Iese un mare scandal! Importatorii, exportatorii, companiile de shipping ar considera că mărfurile și navele lor nu mai sunt în siguranță în porturile românești de la Marea Neagră și ar începe să le ocolească. Coeficientul de risc al porturilor Constanța, Midia și Mangalia ar crește, iar costurile cu asigurările ar exploda. Fără salvatori, România ar fi scoasă de pe harta maritimă a Europei.


Comentează știrea

15 comentarii. Pagina 2 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Fost angajat
17 martie 2017
Adevarul

Eu am lucrat la ei la ARSVOM o scurta perioada de timp si nu am vazut nici un betivan cum spui tu,am fost dezamagit de salarile mici si faptul ca oamenii erau tinuti la nivelul de salarizare a unei femei de serviciu.Cei din ARSVOM sunt marinari buni si din cate stiu foarte multi activeaza si la flota.Cand sunt acasa intre contracte multi revin aici la ARSVOM cu toate ca salarile sunt penal de mici. Deci eu va spun ce stiu,si mi se pare corect sa iasa in strada sa-si ceara drepturi salariale mai mari.Cat despre cei care nu stiu adevarul sa taca din gura ca acesta este adevarul.

Tactu'
17 martie 2017
Pentru martalogu de Sliu

Pentru penibilul de Sliu caruia i-am citit toate comentatile,pai mai jigodie ordinara care esti tu in mortii matii ca daca te prind iti rup gaoaza si te las fara dinti in mortii lu mata si lu tactu de panarama ce esti.Daca te-as vedea in fata ochilor omor calificat scrie pe mine,mancatorule de cacat care esti tu.Te-ai gasit tu marinaru' profesionist de supt puli pe unde oi fi sa comentezi in mortii mati de bou ordinar.Uita-te in oglinda si fa-ti sepuku,scapa societatea de mizerie de om. S-a gasit el mă profesionistu pulii, si da ma am fost in largul marii si in largul dintre picioarele lu mata de jigodie.

sliu
17 martie 2017
balarii

inteligente argumente venite din bezna mintii voastre .va exprimati excact ca la bodega din cartier unde mergeti sa continuati betia dupa ce faceti vitejii pe mare

Avanbti o popolo,alla riscossa...
17 martie 2017
GISN-un fel de Muppets show

Bai frate, dar celebrii sindicaliști Makanake si Andrei unde sunt?Ionica "Cocolino- Boschetolino" a participat si el sau era muci?Celelalte VIP-uri gen"Patraulea", " Porcul" sau "Folos" unde sunt?Au participat si ei la miting sau erau cu salupele la "produs"? PS.1. Cel mai amuzant moment petrecut la celebrul Grup de Salvare Navala, a fost cand fostul salupist Ion Voicu a ajuns mare sef.Un idiot si jumatate. Cand era salupist ,in fiecare dimineata , Cojocaru (directorul tehnic), facea misto de el si de colegii lui Porcu si Folos.Ii punea sa faca transformari si calcule ptr motorina si uleiul consumat.Dobitocul nu stia sa faca o transformare din ltr . in kg si invers, nu stia sa faca un calcul simplu.Dar peste ani si ani,datorita partidului (PDL)a ajuns mare director si inclusiv seful lui Cojocaru( ironia sortii, doar traim in Romania) 2.Intrebare ptr leaderii de sindicat, "Hercules " mai este folosit ca statie PECO ptr cei de la ANR? 3.Poate va treziti cu Sandu Dima director, sa vezi atunci circ.

jianu
4 mai 2017
coment

nu sunt din nicio tabara dar constat ce stie toata lumea: 1- Poate sa vina si mama comandantilor, si ai marinarilor atata vreme cat unitatea de salvare nu isi pune la punct nava sa fie apta de a pleca in larg in orice moment degeaba esti profesionistul lui peste. Vina aici o are statul roman ca trateaza salvarea pe mare ceva doar de punctat. 2. oamenii nu au nicio vina ca nu este buget pentru reparatii sau de achizitie a unui remorcher nou nout 3.-cei ce sunt angajati a salvare pe mare trebuie sa aiba salarii corecte , nava apta de iesit in mare in caz de pericol si atunci cine nu si-ar face treaba nu ar mai rezista acolo, ar pleca singur ca altfel ar plati cu varf si indesat greseala. 4.-constat ca in toate cele 3 puncte vorbim doar de guvern.care ar trebui sa faca, sa dreaga. 5. Ne-am obisnuit ca sa ne blamam si sa ne injuram unii pe altii pentru ca asa sunt romanii. daca erau niste ratati de oameni de alta nationalitate decat romani nimeni nu mai zicea nimic. Ca sa vedeti unde a ajuns aceasta natie. Iar articolul este scris intr-o forma personala marca Titza Calin, dar nu pot spune ca nu a atins punctele fierbinti. Sa ne gandim totusi ca omul este ziarist nu navigator, cunoaste viata navigatorilor dar este jurnalist. Ma tot uit dar nu mai vad sa mai fi punctat cineva aceasta actiune a celor de la salvare. Si mai cred ceva, sindicatele din port s-au cam divizat, ceea ce nu este bine deloc. Stiu ca sunt niste ambitii ale unor oameni care fac foarte rau pana la urma muncitorilor portuari. Nu credeti domnilor ca ar ajunge cu joaca asta oarba si ar trebui sa se revina la matca? Eu v-as invita sa stati de vorba si sa va uniti din nou sub numele consacrat de organizatie a sindicatelor portuare, sa va puneti oameni in solidaritate si sa munciti toti pentru acelasi scop dar uniti. E paine pentru toata lumea , numai sa vreti. Altfel, o sa ramaneti doar organizatii de interes al momentului. Sa nu spuneti ca nu v-a spus-o nimeni. Succes !

15 comentarii. Pagina 2 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.514 secunde