Shipping-ul european caută soluții pentru angajarea tinerilor ofițeri și a cadeților

4725
10
Potrivit unui studiu realizat de Oxford Economics pentru Asociația Armatorilor din Comunitatea Europeană (ECSA), în industria de transport maritim a Uniunii Europene sunt angajate direct 640.000 de persoane. Sectorul a contribuit cu 57 de miliarde de euro la produsul intern brut comunitar, în 2015. Iar dacă se iau în calcul și activitățile conexe, forța de muncă totală din industria de transport maritim se ridică la 2,1 milioane de persoane, cu un aport de 140 de miliarde de euro, în 2015, la PIB.

Aproximativ patru cincimi din locurile de muncă directe din această industrie sunt pe mare. Ofițerii dețin o pondere de 42% din locurile de pe nave, iar nebrevetați, 58%. Numai 40% din cei 516.000 de navigatori din flota UE sunt cetățeni comunitari.

v v v

Importanța acestui sector de activitate a fost marcată pe bătrânul continent, prin organizarea la Brussels, în perioada 27 aprilie - 3 martie 2017, a unui ciclu de conferințe în cadrul Săptămânii Shipping-ului European. Agenda lor a inclus temele "fierbinți" ale transportului maritim: menținerea locurilor de muncă, pregătirea tinerilor navigatori, noile tehnologii din transportul maritim, viitorul shipping-ului.

Interesul deosebit pentru aceste dezbateri a fost marcat prin participarea organizațiilor reprezentative din shipping - Federația Europeana a Transportatorilor și sindicatele afiliate, Asociația Armatorilor din Comunitatea Europeană (ECSA) -, a reprezentanților Parlamentului și Comisiei Europene, ai guvernelor țărilor comunitare, ai unor autorități europene, instituții de învățământ marinăresc, ai societăților de clasificare și asigurare. România a fost reprezentată de Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

"La conferința "Problemele navigatorilor", s-a discutat, în primul rând, despre locurile de muncă ale navigatorilor europeni pe nave europene. A fost o dezbatere aprinsă, care a încins spiritele. Au fost reliefate temele pe care factorii de decizie din Europa trebuie să le soluționeze. Spre exemplu, reprezentanții navigatorilor din România și Polonia am vorbit despre imposibilitatea găsirii locurilor pentru stagiile de practică ale cadetilor și despre rata mare a șomajului în rândul navigatorilor europeni. S-a admis, în unanimitate, că trebuie acționat cumva, că, pe lângă programele deja existente, tinerii studenți trebuie ajutați în efectuarea practicii și că trebuie diminuat șomajul alarmant de ridicat din rândul tinerilor navigatori. Urmează ca în comitetul de dialog social să se aprofundeze discuțiile și să se găsească soluții viabile", a declarat liderul SLN.

S-a discutat despre necesitatea ca studenții să cunoască și să își formeze deprinderile de a lucra cu noile tehnologii de la bordul navelor.

"S-a subliniat că navigatorii europeni sunt bine pregătiți. În rândul lor, românii sunt cunoscuți ca buni profesioniști. Marile com-panii nu stau pe gânduri în a angaja senior ofițeri români pe navele de maximă tehnologie. În ciuda bunei pregătiri, europenii sunt insuficient folosiți pe navele cu pavilion european. În acest punct s-a aprins din nou atmosfera, fiecare vorbitor venind cu idei de rezolvare a problemei locurilor de muncă. S-a arătat că shipping-ul european ar putea fi revigorat prin: mai buna pregătire profesională, creșterea abilității de a lucra cu tehnologia digitală și inteligența artificială pentru optimizarea rutelor de navigație, descurajarea concurenței neloiale, exploatarea navelor pentru un mediu mai curat, o mai bună distribuție a mărfurilor între nor-dul - sudul, estul - vestul Europei, o administrație europeană debirocratozată, mai sensibilă la nevoile industriei transporturilor maritime", relatează Mihălcioiu.

În prezent, navele sub pavilion european reprezintă 19% din flota mondială și 32% din tonajul acesteia. Dupa unele statistici, peste 50% din tonajul mondial este deținut de navele armatorilor europeni, multe dintre navele lor fiind înregistrate în pavilioane non-europene.

Flota europeană a fost dintotdeauna foarte receptivă la nou, la progresul tehnologic. Acum, se pregătește să intre într-o nouă etapă a evoluției, fapt subliniat în cadrul dezbaterilor de la Bruxelles.

"Necesitatea reducerii emisiilor de carbon în atmosferă va aduce inovații și aplicații noi în shipping, legate de energia solară și eoliană - relatează Mihălcioiu. Digitalizarea, prelucrarea 3D a metalelor, robotizarea și noile tehnologii IT - sunt subiecte de interes pentru un viitor tot mai aproape de noi. 2017 este Anul Shipping-ului European, vor urma și alte dezbateri, vor fi înființate grupuri de lucru, vor fi lansate propuneri, care, în final, vor fundamenta strategia de dezvoltarea transportului maritim european."

Comentează știrea

Tram vai
9 martie 2017
Inspectorul ITF... pe viata ????

In toate domeniile se mai schimba manageri, directori, sau persoane din conducere, dar pe Mihalcioiu nu-lschimba nimeni, adica alegeri libere cu predare de stafeta, la ITF,SLN ????

Marinarul
9 martie 2017
lui tram vai

Schimbarea e necesar acolo unde lucrurile nu merg bine. Din fericire, SLN se dovede;te a fi foarte puternic și foarte activ pe plan național și internațional datorită actualei conduceri. Membrii organizației sunt protejați prin contracte colective de muncă foarte bune, negociate de liderii SLN. Sindicatul asigură servicii sociale celor ce fac parte din organizație și acționează pentru transpunerea în legislația națională a convenției MLC 2006. Organizația este foarte puternică și eficientă. Acesta este și motivul pentru care nemembrii de sindicat apelează la sprijinul lui Mihălcioiu și al colegilor săi când dau de necaz pe mare. Nicio altă organizație sindicală din țară nu este atât de puternică și asta datorită profesionalismului, cinstei și devotamentului liderilor SLN. Marinarii nu sunt proști și știu cine trebuie să-i reprezinte. Ei știu că sindicatul este ca o navă. Dacă nu are comandant bun, la prima furtună se scufundă și toți marinarii au de suferit. SLN și actualii lideri i-au ajutat să treacă cu bine prin numeroasele crize care s-au abătut asupra shipping-ului național și internațional. Tu ce argumente ai să ceri schimbarea liderilor? Ești mai bun decât ei, le râvnești locul?

Cadet
9 martie 2017
Imbucurator

Orice lucru intreprins este mai mult decat nimic. Sa speram ca unii din colegii mei vor avea bafta sa isi faca cadetia. Eu sunt mai norocos si am primele 8 luni gata. Mai am putin dar am si locul sigur unde sa mai fac ultima ambarcare. Sa stiti ca CMA, Seatrans, Histria, Dohle, Maersk, Barklav .... sunt societati bune si sigure. Intr-adevar, Dl. Mihalcioiu este foarte cunoscut in foarte multe tari ca un om extraordinar si cei cu care am avut eu discutii au vorbit numai la superlaitv de dumnealui. Nu il cunosc personal dar este omul potrivit la locul potrivit dupa toate informatiile pe care le am eu.

Chirita
9 martie 2017
ITF

Avem un sindicat cum nu prea mai vezi prin Romania. Si mai avem marea bafta sa avem si ITF in Romania. Sunt organizatii extraordinare care ajuta efectiv marinarii in nevoie. Toti navigatorii romani stiu asta dar unii spera sa nu li se intample. Daca li se intampla necazul se duc in singurul loc care poate sa ii ajute in Romania, SLN si ITF. De aceea ii felicit pe acesti oameni.

Maby Why
9 martie 2017
Pensie

Intrebare: ce pensie au marinarii? Cea a facut SLN pt. asta. Legislatie =0. In alte tari europene daca navigi peste 180 zile nu platesti contributie si pensia e onorabila. Am auzit de Comandanti / Sefi Mecanici care au pensia in jur de 1000 lei. Poate nu va interesaeaza acum daca sunteti tineri dar va veni vremea...speram. Veti spune pensie fara contributie? Da pt ca din cati bani aduceti in tara cca 20% merg la buget din TVA si puneti treburile in miscare cu orice cumparati. Sa auzim de mai bine

Navigator cunoscator
9 martie 2017
pentru Maby Why

Nu exista nicaieri in lume pensie gratuita, mai ales in occident. Vorbiti din filme ca sa fiu elegant. Peste 180 de zile /an lucrate pe nave, unii navigatorii nu platesc taxe. In Romania nu platim deloc, nici peste si nici sub si asta si cu al sindicatului merit. In rest de ce credeti ca nu mai angajeaza nimeni navigatori europeni din tarile vestice? Pentru ca platesc prea mult. Acum vin si romanii la rand. Nu vedeti ce se tot vorbeste in toata Europa de locuri de munca? Probabil ca sunteti pensionar dar la taxele si contributiile din tara noastra(printre cele mai mari din europa) nu ar mai fi angajat nimeni. In UE se tot discuta de o reforma pentru navigatorii europeni dar nimeni nu are curajul sa spuna ca nu trebuie platita contributia pentru o pensie a navigaorului ca si-ar da foc la valiza. Am lucrat pe mai multe pavilioane si stiu. Salariul meu in Italia este cu 25% mai mare decat iau in mana dar statul italian imi opreste taxele direct prin armator. Si daca mor pe nava imi da cateva mii de euro dintr-un fond special. La contractele semnate de SLN am asigurare de imbolnavire, viata, accident si salariu la fel de mare daca nu mai mare decat pe flag Italian. Asa ca nu mai vorbiti ca nu stiti .

Nemo
9 martie 2017
Navigator Cunoscator

Corect! Asa e !

Violeta
9 martie 2017
Sotie

Nu mai vedem noi pensie de la statul asta niciodata indiferent cat ar cotiza bietii navigatori. Trebuie pus ban pe ban si investit. Eu il bat la cap pe al meu sa nu mai plece pe mare si sa facem o afacere privata in alta tara. Banii nu sunt prea multi nici pe mare. Sunt ceva fata de nimicul din tara dar din ce in ce mai greu cu angajarea. Se vand nave in prostie si mereu trebuie sa plece pe altceva mai prost. Pe degeaba iau numai smecherii si hotii. Daca s-ar face un sistem unitar corect si toata lumea ar lua dupa ce contribuie ar fi ceva. Dar asa... nu se merita. Bagi doar batul prin gard mai nene Maby Why dar nu merge aici. Vrei sa dezbini navigatorii . Sa iti fie rusine. Ia tu moca si lasa-i pe navigatori in pace.

Nemo
9 martie 2017
Ziua femeii

Bravo Violeta ! La multi ani!

Murphy
9 martie 2017
Mai degraba....

în perioada 27 aprilie - 3 martie 2017........ ???? Rog modificati textul !!!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3157 secunde