Și "lupii de mare" dau țepe

2404
5
Și

Știam că pădure fără uscături nu există, dar nu-mi imaginasem niciodată că marea e plină de "uscături" în derivă. Mărturisesc cu mâna pe inimă că până mai ieri i-am privit pe navigatori ca fiind o elită. Pentru mine, "lupii de mare" au fost dintotdeauna un etalon profesional și moral, întruchiparea responsabilității, devotamentului, curajului și bărbăției.

Șeful unei mari agenții de furnizare a forței de muncă marinărești (al cărui nume nu îl voi divulga din mo-tive ce țin de rațiuni economice) m-a convins că "mă închin la idoli falși".
"Primim țepe frecvente de la navigatori de toate categoriile: nebrevetați și ofițeri, simpli timonieri, dar și comandanți ori șefi mecanici. Vin, își oferă serviciile, semnează contractul de îmbarcare, primesc biletul de avion și… nu mai ajung la navă. Pierderea companiei este de circa 2.000 de dolari la un caz și înregistrăm câte trei lovituri pe lună. Niciodată nu mai reușim să recuperăm banii. La paguba noastră se adaugă cele ale armatorului și ale navigatorului ce urma să fie schimbat. Dacă e vorba de vreo funcție fără de care nava nu poate pleca în voiaj, pierderile cresc proporțional cu zilele de staționare în port" - a declarat interlocutorul.
Fenomenul e amplu. Multe firme de crewing românești se confruntă cu situații identice. Cei ce lucrează în branșă spun că țeparii sunt niște vânători de salarii. Te abandonează în ceasul al doisprezecelea, fără nicio mustrare de conștiință, pentru simplul motiv că au găsit un contract mai bun. Nu se obosesc nici măcar să te anunțe printr-un telefon "cu taxă inversă", că "au sărit în altă barcă". "Trădează" chiar și pentru un plus de 20 de euro la salariu.
Existența unui număr mare de firme de crewing - peste 90 - încurajează fenomenul, căci este greu să faci ordine pe o piață concurențială, atât de largă. Din nefericire, pe măsură ce se înmulțesc cazurile, scade încrederea armatorilor străini în navigatorii români. Eticheta de neserios, de țepar este lipită pe fruntea tuturor marinarilor.
"Am fi nedrepți - a afirmat interlocutorul - dacă n-am recunoaște că și printre agenții de crewing sunt mulți țepari. Sunt destui marinari care iau plasă. Plătesc comisioane, transportul cu avionul și aterizează pe aeroporturi unde îi așteaptă doar… vântul. Multe țepe vin chiar din partea armatorilor. Noi primim frecvent solicitări din partea unor armatori străini să le furnizăm echipaje de azi pe mâine. Refuzăm să le dăm curs, pentru că sunt suspecte. Practica internațională arată că echipajele recrutate "pe genunchi" sunt condamnate să dea de belea: rămân neplătite ori sunt abandonate fără hrană, apă și combustibil prin cine știe ce porturi din Africa și Asia."



Comentează știrea

gelu
25 februarie 2012
nebrevetatii nu ar face asa ceva,poate cei ce gasesc posturi fara probleme

Nu cred ca faptele relatate se refera la nebrevetati care nu ar face asa ceva in situatia actuala in care gasesti foarte greu un post chiar si fara mofturi salariale.In cauza sint ofiteri superiori pentru care situ-rile de profil gem de oferte si e normal sa fie tentati cind salariile fluctueaza zilnic ca bursa din new york.Iar tot despre sarii nebrevetati dupa ce ca sint in regula cu toate cerintele :acte,vechime,recomandari etc se vad respinsi dintr-un singur motiv SPAGA despre asta nu se spune nimic.

doru
25 februarie 2012
gem site-urile romanesti de recrutare de oferte ptr nebrevetati

Ce sa spun firmele de crewing sint pline de oferte pentru nebrevetati ca sa mai faci si astfel de mofturi,adevarul este ca nici nu se accepta aceste posturi cind se fac contracte,nu se iau comisioane mari ptr nebrevetatii.Normal ca armatorii in acest caz apeleaza la indieni,filipinezi,chinezi.

rex
25 februarie 2012
basescu paralel cu elitele

Daca te uitai la basescu, nu-i mai priveai pe navigatori ca o elita, desi eu cred ca nu toti marinarii au profilul lui basescu, mai sunt si marinari cu mintea la ei .

din Mangalia
25 februarie 2012
crewing?

Au inceput agentiile de crewing sa planga ca iau tepe? Eu zic ca asa le trebuie, Acum 10 ani plangeam ca ofiter mecanic pe la usile lor si se uitau la mine ca la un paria, te duceau cu vorba, doar sa le incarci lista cu care sa se laude la armatori, Cat despre tepe, te duceau cu vorba ani de zile. Eu unul as da niste tepe la unuii ca Bright, Nedcon, si altele.

Rol.
26 februarie 2012
haha ce sa-ti zic..

Numarul de tepe date de marinari este infim in comparatie cu tepele date de firmele de crewing. Cand o firma pierde 2000 dolari pt ca un marinar nu a respectat contractul nu se compara nici pe departe cu situatia cand un marinar nu-si isi mai ia ultimul salariu si acasa nu ajung banii de nicio culoare. Unde e tragedia mai mare, sa stai toata ziua cu fundu-n scaun si sa te plangi ca te tepuieste un marinar sau sa stai luni de zile printre chinezi.filipinezi pe mare departe de familie si la final sa nu fi platit conform contractului ? Sfatuiesc pe toti cei care daca gasesc o oferta chiar si cu 20 dolari mai buna sa se duca imediat pt ca munca pe mare e un chin si asa cum ne privesc firmele pe noi adica ca niste simple asa trebuie sa-i privim si noi !

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.221 secunde