După recordul din 2019

Traficul de mărfuri din porturile maritime românești resimte efectul pandemiei Covid-19

435
Traficul de mărfuri din porturile maritime românești resimte efectul pandemiei Covid-19 - traficuldemarfuridinporturilemar-1588083463.jpg

Articole de la același autor

După recordul istoric înregistrat în anul 2019, traficul de mărfuri din porturile maritime românești a avut o evoluție fluctuantă în primul trimestru din 2020.

Mai întâi, în luna ianuarie, a fost consemnată o creștere insignifiantă, de numai 0,10%. În februarie, porturile au apăsat pedala de accelerație, astfel că, la finalul primelor două luni, creșterea a urcat la 4,28%. În schimb, în luna martie, pe măsură ce epidemia Covid-19 a cuprins întreaga lume, afectând economia și comerțul mondial de mărfuri, porturile maritime românești au fost nevoite să reducă viteza, astfel că, la sfârșitul primului trimestru al anului, creșterea traficului de mărfuri a coborât la 2,79%.

În intervalul ianuarie - martie 2020, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au derulat un trafic total de 15.468.175 tone de mărfuri, față de 15.048.264 tone, în aceeași perioadă a anului precedent. Traficul maritim s-a ridicat la 11.905.627 tone (în creștere cu 3,86% față de aceeași perioadă din 2019), iar cel fluvial a fost de 3.562.548 tone (mai mic cu 0,64%).

Viitorul e sumbru

Previziunile pentru perioada următoare sunt pesimiste. Tendința descrescătoare a traficului de mărfuri s-a accentuat, în luna aprilie, în întreaga industrie portuară mondială, nu doar în porturile românești. Cât timp se vor menține măsurile speciale de prevenire a răspândirii coronavirusului, declinul exporturilor internaționale pe mare se va accentua. Mai apoi, relansarea economiei mondiale va dura destul de mult, astfel că porturile nu vor putea recupera până la finalul anului 2020 pierderile de trafic.

În cazul portului Constanța, vom asista la un al doilea șoc începând din al doilea semestru al anului, din cauza reducerii dramatice a cantităților de cereale și semințe uleioase pentru export. Seceta extremă din acest an a compromis total sau parțial culturile de grâu, orz, ovăz și rapiță, estimându-se că recolta acestui an va fi cu 50% mai mică decât în 2019. În plus, sunt afectate și culturile de porumb și floarea soarelui înființate în această primăvară.

Cerealele duc greul la Constanța

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 13.878.343 tone de mărfuri, cu 6,94% mai mult față de ianuarie - martie 2019. Au influențat pozitiv creșterea cantităților de: cereale (+41,92%), îngrășăminte (+22,34%), petrol brut (+261,52%), produse chimice (+43,58%) și ciment (creștere de 8,5 ori).

În structura fluxurilor de mărfuri, nu s-au produs schimbări semnificative. Cerealele și semințele uleioase au reprezentat 44,19% din totalul fluxurilor de mărfuri derulate. Ponderi importante au înregistrat: mărfurile containerizate (11,38%), îngrășămintele și produsele chimice (10,23%), hidrocarburile (12,43%), minereurile și deșeurile metalice (9,15%), combustibilii solizi (5,59%) și produsele metalice (3,74%).

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 1.580.604 tone, respectiv 161.403 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 1,19%, în tone, dar mai mare cu 1,72%, în TEU.

Midia - în suferință

În lunile ianuarie - martie, zona petrolieră Midia a derulat un trafic de mărfuri total de 1.525.164 tone, cu 24,73% mai mic decât în aceeași perioadă din 2019. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 89,92% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat un declin de 28,20%, ca efect al reducerii cererii de carburanți.

Surpriza o reprezintă micuțul port Mangalia, care a manipulat 64.668 tone de mărfuri, cu 58,87% mai mult decât în ianuarie - martie 2019. În structură, cimentul reprezintă 43,99% din traficul total.

XXX

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 64,1 milioane de tone de mărfuri, în creștere cu 3,4% față de perioada ianuarie - martie 2019. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 39,7 milioane tone de mărfuri, cu 0,5% mai mult decât în același interval de timp al anului precedent.

În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 6,5 milioane de tone (+12,2%), Kavkaz - 3,1 milioane de tone (-0,1%), Taman - 5,6 milioane de tone (+25,92%), Rostov pe Don - 4,2 milioane de tone (+19,5%). 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6013 secunde