În primele 11 luni ale anului 2021

Traficul de mărfuri pe canalele navigabile românești a făcut un salt de peste 6%

500
Traficul de mărfuri pe canalele navigabile românești a făcut un salt de peste 6% - fondtraficulpecanalelenavigabile-1639075802.jpg
Transportul de mărfuri pe căile de navigație interioară este mult mai atractiv decât cel rutier și feroviar, a căror infrastructură se confruntă cu grave probleme în România. Unde mai pui că tariful pe tona de marfă transportată pe apă este mai mic decât în cazul transportului pe uscat.

Ca urmare, nu trebuie să mire pe nimeni faptul că volumul mărfurilor transportate pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari a fost în continuă creștere în acest an. De altfel, Uniunea Europeană recomandă de mai mulți ani transferul transportului de mărfuri de pe uscat pe apă, aducând argumente de mediu și economice.



Cerealele și minereurile domină traficul


„În primele 11 luni ale anului 2021, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o creștere semnificativă - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR, în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 34,345 de milioane de tone capacitate, cu 6,25% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2020. Au fost transportate 16,113 milioane de tone de mărfuri, cu 6,36% mai mult decât în ianuarie – noiembrie 2020.”

În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 47%. În ianuarie – noiembrie 2020, ponderea lor era de 49%. Pe locurile următoare se situează următoarele grupe de mărfuri: minereuri – 29%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 12%, produse chimice - 6%, metal și produse din metal - 3%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%, mașini și utilaje – 1%.

Volumul mărfurilor containerizate transportate pe canalele navigabile continuă să fie foarte mic. În primele 11 lunii ale anului 2021 au fost tranzitate 1.022 containere fizice (respectiv 2.044 TEU – containere convenționale) cu 52% mai multe față de aceeași perioadă din 2020.

Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În primele 11 luni din 2021, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări era de 53%. Această reflectă rolul major pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 16,113 milioane de tone de mărfuri derulate în această perioadă, în contul României au fost transportate 47%, pentru Serbia - 26%, Ungaria - 11%, Bulgaria - 10%, Austria – 2%, Croația – 1%, Germania – 1% și Republica Moldova – 2%.

În primele 11 luni ale anului 2021, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 23.380 de unități navale, din care: 15.968 de barje, 3.710 de șlepuri, 42 de nave fluvio-maritime, 3.653 de remorchere împingătoare și 7 nave de pasageri.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.



Previziuni


Cum va evolua traficul de mărfuri în următoarele luni? Transportul fluvial și portul Constanța mizează pe creșterea cantităților de cereale pentru export. România a obținut, în acest an, o recoltă record de peste 30 de milioane de tone de cereale, din care peste 26 de milioane de tone vor fi livrate peste hotare. La rândul lor, Serbia și Ungaria au obținut recolte mai mari în acest an și vor crește exporturile derulate pe Canalul Dunăre - Marea Neagră și prin portul Constanța.

Dacă ritmul de creștere se va menține cel puțin la nivelul actual, canalele navigabile vor încheia anul 2021 cu un trafic de peste 17,578 milioane de tone, mai mare cu 6,49% față de cel realizat în 2020 și cu 4,98% față de recordul din 2019.



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4088 secunde