Va reuși "Legea lui Grindeanu" să deblocheze construcția de autostrăzi și șosele din România?

582
Pe vremea industrializării și urbanizării socialiste a României (asta se întâmpla în anii ‘60 – ’80 ai secolului XX), conducerea comunistă se mândrea că „țara e un imens șantier”. Având sarcină de partid, artiștii cântau „mărețele împliniri” ale socialismului, în creațiile lor. La radio, din zori și până în crucea nopții, formația de muzică ușoară „Trio Grigoriu” cânta „Macarale”. Versurile scrise chiar de ea sunau cam așa: „Macarale râd în soare, argintii, macarale, în zori de zi.”

Și în anul 2022, țara este un imens șantier. Guvernele și primarii din ultimele trei decenii au deschis o mulțime de șantiere pentru construcția de autostrăzi, șosele și străzi, pentru refacerea și modernizarea celor vechi, dintre care au finalizat prea puține. Au fost ani în care nu s-a dat în folosință nici măcar un kilometru de autostradă.



În schimb, Ministerul Transporturilor propune exproprieri peste exproprieri de terenuri pentru a face loc excavatoarelor și buldozerelor. Iată, numai de la începutul anului 2022 și până pe data de 20 martie, s-au emis nouă hotărâri de guvern privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată de pe traseul viitoarelor autostrăzi, șosele de centură și drumuri expres.



Piedici birocratice și legislative


Din ce cauză se împotmolesc lucrările de construcții rutiere din România?

De vină sunt, în primul rând, birocrația excesivă din curtea statului și legislația stufoasă, greoaie și cu numeroase greșeli, de care profită câștigătorii licitațiilor.

Situația se va schimba de-acum înainte, promite ministrul transporturilor Sorin Grindeanu, ca urmare a adoptării, la finalul săptămânii trecute, a unei ordonanțe de urgență care aduce importante schimbări în domeniul investițiilor publice.

Grindeanu a dezvăluit că: „Până acum, 80% din timpul alocat unui proiect era consumat de birocrație, iar dacă, spre exemplu, reziliai un contract, era nevoie de aproximativ doi ani pentru a relua proiectul. Prin aceste măsuri, pe care le-am adoptat astăzi, consider că au fost înlăturate o bună parte din principalele motive pentru întârzierea și blocarea proiectelor.”



Măsuri contra birocrației și șantajului

Noul act normativ – pe care îl vom numi de acum înainte „Legea lui Grindeanu” - aduce modificările legislative în toate fazele unei investiții. „În faza de licitație eliminăm blocarea contractelor în faza de implementare, din cauza creșterii prețurilor. Cum? Introducem obligația ajustării prețurilor pentru contractele cu o durată mai mare de șase luni în funcție de evoluția prețurilor în piață, în baza unei formule bine determinate. Eliminăm tot acel tăvălug al contestațiilor nejustificate. Cum? Autoritatea va reține în mod obligatoriu cauțiunile firmelor care pierd aceste contestații.



În faza de implementare, a doua, a proiectelor, eliminăm șantajul anumitor companii care, după semnarea contractelor, nu se mobilizează și nu respectă termenele contractuale. Prin acest lucru eliminăm întârzierile pe termen lung și indisciplina în faza de execuție, și anume: prin emiterea unor certificate intermediare - un fel de certificat de bună purtare privind stadiul de execuție a fiecărui proiect din trei în trei luni, la 90 de zile. Dacă lucrurile nu avansează, constructorii vor fi notificați doar de trei ori înainte de reziliere, după care se poate intra în procedura de licitație fără publicare.

Antreprenorul notificat negativ cu certificatele de care aminteam mai devreme, acelea intermediare, nu va mai putea câștiga licitații dacă participă în perioada în care are deja în derulare un contract, pe care întârzie. Beneficiarii contractelor – fie că e vorba de CNAIR sau CFR - vor putea să plătească, prin aceste modificări, în mod direct subcontractorii și furnizorii și tot ceea ce înseamnă prestatori, fiind declarați de la bun început în caietul de sarcini și având drept urmare un contract. Eliminăm mare parte din claim-uri (reclamații), din acele notificări depuse chiar de la începutul contractelor. Cum? Introducem o ordine de începere separată pentru faza de proiectare și pentru faza de execuție. Antreprenorul nu va mai putea pretinde cheltuieli suplimentare pe motiv că și-a mobilizat în mod inutil resursele.



Și în ultima fază, cea de avizare, eliminăm mare parte din timpii pierduți provocați de birocrația excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deținute de autoritățile publice locale. Terenurile din proprietatea publică a statului și în administrarea entităților publice se vor transfera în administrarea expropriatorului odată cu hotărârea Guvernului, prin care este aprobată declanșarea procedurii de expropriere”, a precizat ministrul transporturilor.

x x x

Eu nu am nicio îndoială: eficiența schimbărilor legislative introduse prin această ordonanță de urgență depinde de determinarea cu care structurile statului o vor pune în aplicare. Numărul kilometrilor de autostradă inaugurați în următoarele șase luni ne vor spune dacă ministrul Grindeanu și actul său normativ au reușit să pună în mișcare mecanismul ruginit al investițiilor statului român. 



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3047 secunde