Viitorul bate la ușă! Portul Constanța îl va primi cu noi investiții majore! (II)

1129

Articole de la același autor

- Interviu cu Costel Stanca, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța

- Domnule director, eficientizarea porturilor din punct de vedere energetic și transformarea lor în „porturi verzi” este unul din obiectivele majore ale politicii comunitare în domeniul transportului pe apă. Viitoarea strategie de dezvoltare a portului Constanța va avea în vedere acest obiectiv? Concret, ce veți face în această direcție?

- Concret, suntem prezenți într-un consorțiu european, care urmează să obțină finanțare pentru proiectul „Ealing Action – European flagship action for cold ironing in ports”. El se referă la posibilitatea navelor de a se alimenta cu energie electrică de la mal pe timpul staționării în porturi și de a nu mai consuma carburanți pentru producerea ei. Prin această metodă, se reduc emisiile de gaze în atmosfera din porturi și zgomotul produs de generatoarele de curent ale navelor. Proiectul este pus în practică într-o serie de porturi ale lumii, la navele de pasageri, care după cum se știe sunt adevărate orașe plutitoare și mari consumatoare de curent electric. Pentru a aplica proiectul trebuie să dezvoltăm infrastructura energetică a portului Constanța în două etape. Prima etapă este într-o fază avansată, urmând să fie aprobați indicatorii proiectului prin hotărâre de guvern. Va trebui să realizăm o analiză pentru a vedea cum trebuie să arate infrastructura energetică a portului, astfel încât să răspundă atât solicitărilor de dezvoltare viitoare, cât și celor din proiectul „Ealing Action”. Pe viitor, va trebui să ne adresăm nu doar nevoilor de alimentare cu energie electrică ale operatorilor portuari, dar și celor ale navelor pe timpul staționării.

- Portul Constanța are la dispoziție energia solară, eoliană, a valurilor și chiar energia geotermală. Intenționați să le utilizați pentru producerea energiei electrice?

- Într-o primă etapă, vom analiza posibilitatea utilizării energiei fotovoltaice, iar ulterior vom discuta și despre celelalte. Se spune că zona de coastă a Mării Negre prezintă un potențial foarte mare privind energia eoliană. Vor trebui efectuate studii, pentru alegerea celor mai potrivite zone, astfel încât să nu fie afectate culoarele de navigație, mediul, pescuitul, sporturile nautice și așa mai departe.

În altă ordine de idei, am discutat cu colegii mei să pregătim proiectul unei clădiri care să corespundă din toate punctele de vedere noilor standarde energetice. Trebuie să fie o clădire eficientă și independentă energetic. Vom căuta o sursă de finanțare, dar în ultimă instanță vom realiza proiectul din surse proprii. Clădirea va fi un exemplu ce va putea fi multiplicat în tot portul.

- Portul Constanța are suprafețe uriașe de acoperișuri pe magaziile de mărfuri și pe clădirile administrative, care ar putea fi acoperite cu panouri solare. Și-ar putea produce energia de care are nevoie. Administrația portuară ar putea încuraja agenții economici în această direcție?

- Pentru perioada viitoare de discuție a contractelor de închiriere a domeniului public portuar, avem în vedere introducerea unor indicatori de performanță cu privire la mediu, energia alternativă și responsabilitate socială, așa cum se întâmplă și în alte porturi ale lumii.

- Portul Constanța nu reușește să atragă activități industriale pe teritoriul său, în ciuda facilităților asigurate de regimul de zonă liberă. Care e motivul?

- Trebuie să știți că investitori interesați în realizarea unor astfel de proiecte există, dar pentru dezvoltarea unui sector industrial-portuar este nevoie de o infrastructură energetică adecvată și, de asemenea, de o infrastructură portuară care să răspundă exigențelor industriei. Marii investitori au pretenția să controleze totul, de la importul și operarea navelor care aduc materiile prime până la operarea navelor cu care exportă produsele fabricate. În viitorii ani vom putea asigura infrastructura necesară atragerii investițiilor industriale. La molurile trei și patru, vor fi recuperate din mare două sute de hectare de teren și vom avea încă 17 dane de mare adâncime. Sunt convins că dezvoltarea viitoare a infrastructurii portuare va stimula apariția unui sector industrial în portul Constanța.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3629 secunde