SLN dă alarma:

Viitorul navigatorilor români e în pericol!

1624
16
Viitorul navigatorilor români e în pericol! - viitorulmarinarilormihalcioiuadr-1391692697.jpg
Sindicatul Liber al Navigatorilor a adoptat logo-ul "Indiferența ne omoară" pentru programul său de activități pe 2014. 
"Considerăm că nicio instituție a statului, care se ocupă de domeniul navigației, nicio companie din shipping-ul românesc, nicio instituție de învățământ marinăresc și nici SLN nu au voie să stea cu mâinile în sân atunci când viitorul navigatorilor noștri este în pericol" - a declarat, pentru cotidianul "Cu-get Liber", Adrian Mihălcioiu, liderul sindicatului.


Într-adevăr, dacă nu se vor găsi, acum, în ceasul al 12-lea, soluții pentru rezolvarea crizei locurilor de practică pentru cadeți, riscăm ca următoarele promoții de absolvenți ai învățământului superior de marină să nu mai intre pe piața internațională a muncii. Generațiile vechi de navigatori români nu vor mai putea fi înlocuite de cele tinere, ieșite de pe băncile facultăților de profil. În cele din urmă, românii din flota mondială vor fi înlocuiți de navigatorii țărilor ce au avut grijă de cadeții lor. În acel moment, România va înceta să mai fie exportator de forță de muncă marinărească, pe o piață cu locuri de muncă bine plătite și va pierde venituri anuale de sute de milioane de euro. Universitățile maritime și companiile de crewing vor fi nevoite să își închidă porțile sau să se reprofileze. 
"Lucrăm, în prezent, la un program pentru cadeți, pe care îl vom prezenta autorităților, universităților maritime și companiilor de crewing. În final, trebuie să rezulte un set de propuneri de rezolvare a crizei stagiilor de practică. Așteptăm din partea agențiilor de crewing o contribuție mai mare în această direcție. Ele trebuie să facă presiuni asupra armatorilor cu care colaborează, pentru a deschide drumul cadeților români" - a spus liderul SLN. 
Sindicatul, la rândul său, depune eforturi tot mai intense în cadrul contactelor cu armatorii străini. 
"Am renegociat cu Asociația Armatorilor din Norvegia salariile pe 2014 și am obținut o creștere de 1%, de la 1 ianuarie 2014. În protocolul semnat cu acest prilej, la cererea SLN, a fost inclusă recomandarea adresată tuturor companiilor norvegiene de a mări numărul locurilor de practică pentru cadeți, pe navele lor" - a relatat Mihălcioiu. 
Pe agenda de lucru a sindicatului se mai află: elaborarea propunerilor pentru viitorul Cod al navigatorilor; renegocierea unor contracte colec-tive de muncă cu armatori străini; aplicarea Convenției internaționale privind munca pe mare MLC - 2006.
"În privința MLC - 2006, am purtat numeroase discuții cu reprezentații Ministerului Muncii. Au înțeles că trebuie acționat de grabă. Vor fi organizate comisii mixte, la care vom participa și noi, pentru elaborarea documentației necesare aplicării convenției în România" - a declarat liderul SLN.
Conform estimărilor sindicatului, la sfârșitul anului 2013, România avea 11.936 navigatori activi, din care: 8.472 ofițeri (cu 200 mai mulți decât în 2012) și 3.464 nebrevetați (cu 81 mai puțini față de anul precedent). La aceștia se adaugă: circa 3.500 de ofițeri și 1.300 de nebrevetați care reușesc să se îmbarce cel mult o dată la 2 ani; circa 6.000 de auxiliari de pe navele ro-ro și de pasageri; aproximativ 6.000 de navigatori care nu își reînnoiesc brevetele și certificatele o dată la cinci ani. În total, ANR are 32.711 de brevete și certificate eliberate.
În acest moment, SLN are semnate 18 contracte colective de muncă care acoperă 280 de nave, pe care lucrează peste 4.000 de navigatori.


Comentează știrea

16 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
CLC
7 februarie 2014
Cadetii?

Locuri de munca mai sunt, dar nu pentru cadeti si tinerii absolventi. Nici un armator nu mai vrea marinari slab pregatiti, ori invatamantul nostru este deficitar la toate capitolele: pregatire, disciplina, educatie, limba engleza. UMC, ANMB, Colegiul Nautic de ani buni scot absolventi slab pregatiti, indisciplinati pe care nu-i vrea nimeni. In plus si cei de varsta mea au devenit mercenari, pleaca de la o companie la alta pentru 200-300 USD in plus, ceea ce nu e deloc bine. Insa problema principala este cea a excedentului de forta de munca, de intrarea masiva pe piata a celor din Asia si de criza mondiala care inca nu a trecut. Ca sa ramanem pe piata, masurile SNL sunt zero, vor conta profesionalismul si seriozitatea. Pe care nu le mai avem!

alex
7 februarie 2014
spaga

Sa nu mai ceara firmele de crewing spaga sau comision cum spun ele.

Captain
7 februarie 2014
Cadeti

Marinaria romaneasca dispare, incet dar sigur, inca din 1990. Cine-s vinovatii? In primul rind comportamentul marinarilor, indiferent de brevet sau certificat de capacitate; in al doilea rind autoritatea maritima romana; in al treilea rind sindicatul, sau sindicatele ca nu sint sigur cite activeaza; si in al patrulea rind agentiile de crewing. Care este partea de vina a viecaruia din cei enumerati? E mult de spus, trebuie timp spatiu si in primul rind interes de a afla.

Nemo
7 februarie 2014
Cadeti

HAi sa fim sinceri, domnule CLC, nici in trecutul comunist nu eram foarte bine pregatiti. Nu cunosteam limba engleza pentru ca nu o studiam, doar invatam expresiile strict necesare . Noi vorbeam intre noi in romaneste. Si atunci, ca si acum, erau unii care nu stiau sa puna un punct pe harta dar sa nu vorbim de exceptii. Trebuie sa recunaostem ca prin practica pe navele noastre grele am invatat ceea ce in scoala nimeni nu te invata. Iar acum nu mai ai unde. Asta e problema. Si atunci copiam, si atunci erau pile si se trecea examenul, si atunci erau studenti bota. Am uitat si retinem ceea ce vrem. Eu nu am uitat chiar daca acum mi se pare ca sunt cel mai bun comandant. Am vazut filipinezi care nu tinuse in viata lor un compas in mana, am vazut indieni cadeti care nu stiau care este tribordul si care babordul. Am avut rabdare cu ei si in final am fost multumit. Dar nu i-am luat la misto, si nu i-am trimis acasa. In 2009 mi-a venit un ofiter roman destul de tanar dar am ramas uimit cand am vazut ca se pricepe si este asa de "smart" . M-am mandrit ca puteam avea incredere deplina in el desi nu avea experienta decat de trei ani pe tancuri. Am avut un cadet german care nu se deosebea mult de cei cu care lucrasem, dar era serios, capabil si invata foarte repede. Ce e de facut? Urmeaza

Nemo
7 februarie 2014
Cadeti

Ce e de facut? Cred ca a spus bine SLN-ul. Toti cei interesati ar trebui sa se stranga si sa faca ceva. Nu stiu ce vrea SLN-ul sa faca, vom astepta ca probabil vor spune mai mult decat in acest articol , dar trebuie facut. Cetatenii Romaniei ar trebui sa gaseasca joburi, sa primeasca salarii iar noi marinarii facem infuzie in economia romanesca. Aducem bani de afara si ii cheltuim in tara. Nicio alta categorie socio-profesionala nu mai aduce banii integral castigati in tara si ii cheltuieste aici. Asta e foarte important. Apoi restul, persoane intretinute, nivel de trai, etc. Apoi trebuie sa fim si noi mai seriosi, sa pastram locul de munca si sa facem un pas doar pentru cariera. Are dreptate domnul Capitan. Dar vina este mult mai mare decat lasa el sa se inteleaga. Nepasarea, neseriozitatea, parasirea companiilor pentru motive puerile (100-200 usd in plus) lipsa solidaritatii intre noi ne scoate afara din cursa. Si cand daca nu acum in plina criza se manifesta cel mai acut ? Si companiile care vor sa ia numai oameni pregatiti fara sa doreasca sa pregateasca la randul lor sunt tot atatea motive pe langa cele mentionate de dl. Capitan. Asa ca, bravo domnule Tita. Este un articol bun care trage un semnal de alarma. Bravo si SLN ca nu uita pe cine reprezinta. Sa auzim numai de bine.

Nicu
7 februarie 2014
pentru Dl. MIhalcioiu

La nemti ne-au luat 5% de la 1 Ianuarie. Vad ca ati reusit sa mariti cu 1% la norvegieni. Este o directie buna. La nemti nu negociati tot dvs? si daca nu, atunci cine negociaza pentru romanii de la companiile nemtesti?

Sef Mecanic
7 februarie 2014
Cadeti

Am avut eu un egiptean cadet care nu facuse nicio scoala. De asta ce mai ziceti fratilor?

Profesor
7 februarie 2014
Scoala

Nu se mai face scoala nicaieri. Ar trebui sa dispara studentii astia care nu stiu nimic. Din pacate sistemul ii protejeaza. Pacat. Toata societatea romanesca se duce de rapa.

Vito
7 februarie 2014
Vaporeni ?

Sunteti niste vagabonzi toti astia plini de bani care plecati pe mare. Gagici, tigari, whiskey si pe urma va vaitati. Mai inchideti gura toti astia care luati partea unei gasti de imbuibati. Noi pensionarii nu avem sa bem nici apa si voi sunteti plini de toate

Timona
7 februarie 2014
Pentru Vito

Mai nea basina, ai supt de la statul comunist pana nu ai mai putut si acu blamezi niste amarati care isi risca viata pentru cativa banuti? Leaga-te de calorifer si mananca caldura ca nu meriti nimic. Vai de capul tau de pensionar amarat.

16 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2453 secunde