Vor reuși porturile maritime românești să depășească recordul istoric din 2019?

574
Vor reuși porturile maritime românești să depășească recordul istoric din 2019? - fondvorreusiporturilemaritimerom-1630687449.jpg

Articole de la același autor

Relansarea economiei după primul an al pandemiei Covid-19 este susținută de creșterea continuă a traficului de mărfuri din porturile maritime românești.

Vineri, 3 septembrie 2021, se aflau sub operațiuni de încărcare – descărcare 29 de nave, din care: 27 de nave la Constanța și 2 nave în zona Midia. Marea lor majoritate erau de capacitate mică și medie. Alte patru nave așteptau să intre la descărcare. Pentru următoarele trei săptămâni și-au anunțat sosirea în porturile maritime românești 102 de nave, din care 31 portcontainere.

Șansa unui nou record

Stimați cititori, porturile maritime românești au încheiat primele șapte luni din 2021 cu un trafic general de mărfuri în creștere cu 9,73% față de cel consemnat în aceeași perioadă din 2020. Împreună, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au derulat 38.625.617 de tone.

Dacă ritmul fluxurilor de mărfuri se va menține până la sfârșitul anului cel puțin la același nivel, porturile maritime românești vor încheia anul 2021 cu un trafic de peste 66,215 milioane de tone, mai mare cu cel puțin 9,67% față de anul 2020 și cu doar 0,58% sub recordul absolut din 2019.

Dar având în vedere faptul că recoltele de cereale din România, Ungaria și Serbia sunt excepționale în 2021, iar disponibilitățile pentru export sunt uriașe, șansele ca traficul de mărfuri din portul Constanța să depășească recordul înregistrat în urmă cu doi ani sunt foarte mari.


Cerealele fac legea la Constanța

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 34.546.442 tone de mărfuri, cu 8,77% mai mult față de ianuarie - iulie 2020. Au influențat pozitiv creșterea cantităților de: minereuri și deșeuri metalice (+46,71%), cărbune (+36,89%), produse alimentare (+35,49%), produse chimice (+25,77%), minerale brute și neprelucrate (+49,61%), echipamente și mașini (+5,30%), cherestea (+96,08%). În schimb, din cauza recoltelor slabe din 2020, cerealele au avut o ușoară influență negativă, cantitățile derulate fiind mai mici cu 1,74% față de primele șapte luni din 2020.

În structura fluxurilor de mărfuri nu s-au produs schimbări semnificative. Cerealele și semințele uleioase continuă să dețină cea mai mare pondere: 40,77% din totalul fluxurilor de mărfuri derulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (13,43%), hidrocarburile (10,94%), mărfurile containerizate (10,60%), îngrășămintele și produsele chimice (8,81%), combustibilii solizi (6,84%), produsele metalice (4,02%).

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 3,64 milioane de tone, respectiv 371.375 TEU (containere standard). Față de același interval de timp din 2020, traficul exprimat în tone marfă s-a menținut neschimbat, în schimb a crescut cu 1,52% în TEU.

Portul Midia, salt impresionant

În lunile ianuarie - iulie 2021, zona petrolieră Midia a derulat un trafic total de 3.899.663 tone de mărfuri, cu 20,34% mai mare decât în aceeași perioadă din 2020. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 90,39% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat o creștere de 24,70%. Diferența de 9,61% de trafic este reprezentată de o varietate mare de mărfuri: animale vii, ciment și materiale de construcții, îngrășăminte, produse chimice, cereale, echipamente și mașini.

Portul Mangalia face pași înapoi

Micuțul port Mangalia a manipulat doar 179.512 tone de mărfuri, cu 9,63% mai puțin decât în ianuarie - iulie 2020. În structură, cimentul reprezintă 60,83% din traficul total, produsele petroliere – 29,89%, iar produsele metalice – 3,67%.

x x x

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 142,2 milioane de tone de mărfuri, în creștere cu 3,5% față de perioada ianuarie - iulie 2020. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 82,7 milioane tone de mărfuri, cu 1,2% mai puțin decât în același interval de timp al anului precedent. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse – 15,5 milioane de tone (+1,3%), Kavkaz – 8,9 milioane de tone (-20,1%), Taman – 20,0 milioane de tone (creștere de 1,7 ori), Rostov pe Don – 8,7 milioane de tone (-4,9%).


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 2.0424 secunde