Constanța, paralizată de greva RATC. Mazăre vrea să privatizeze traseele
Articole de la același autor
Protest spontan la Regia Auto-nomă de Transport în Comun. Autobuzele RATC nu au mai ieșit, ieri, pe traseu. Șoferii s-au adunat în curtea RATC dis de dimineață, spunând clar și răspicat că nu vor mai pleca în cursă până nu li se va renegocia contractul de muncă. Angajații au făcut o listă cu cereri pe care au înaintat-o directorului RATC, Ovidiu Cristian Tănase.
Vor salarii duble
Cea mai importantă solicitare a angajaților a fost creșterea salariului de la 1.000 de lei, în prezent, la 2.000 de lei.
"Avem salariul maxim 1.200 de lei în care intră și toate sporurile și ne-am cam săturat. Dacă nu muncim cel puțin trei sâmbete și duminici pe lună nu ne luăm nici salariul de bază. Este bine că am ales ziua aceasta ca să vadă și oamenii cum este fără transport în comun...", spun șoferii RATC.
Pe de altă parte, directorii RATC spun că ceea ce vor șoferii este o aberație și că, în mod cert, nu vor primi ceea ce solicită.
"Nici în cele mai frumoase vise nu veți primi ceea ce cereți. Este imposibil. Vreți să vă mințim? RATC-ul scoate, pe lună, cam 20 de miliarde (lei vechi - n.r.), dintre care 17 dăm pe salariile angajaților. Păi dacă vreți salarii duble, de 2.000 de lei pe lună, asta ar însemna să avem profit dublu, adică să dăm 34 de miliarde nu-mai pe salarii. Acest lucru nu se va în-tâmpla, nu a-vem de unde", a încercat Du-mitru Coi-ciu, direc- tor adjunct al RATC, să-i lă-murească pe angajați și să îi facă să se întoarcă la muncă.
Au refuzat bonuri de masă de 200 de lei
Angajații RATC au dorit, pentru renegocierea contractului, ca pri-marul Radu Mazăre să se prezinte personal la sediul RATC pentru a-i asculta și a le îndeplini cerințele. Edilul, însă, le-a solicitat angajaților să se deplaseze la Primărie dacă vor să poarte discuții. După ore bune de stat în fața sediului RATC, în fața șoferilor s-a prezentat adjunctul instituției, care le-a oferit 200 de lei, în bonuri de masă, în schimbul renunțării la grevă și întoarcerii pe traseu. Șoferii, însă, au fost de neclintit. "Haideți băieți, vă rog eu frumos, măcar tura a doua ieșiți pe traseu că oricum domnul primar nu o să vină. Mai mult decât vă putem oferi eu și domnul Tănase nu o să primiți", au fost cuvintele directorului adjunct al RATC.
Greva, un șantaj
Primarul Constanței, Radu Ma-zăre, a catalogat greva angajaților RATC drept un șantaj, pierderile suferite urmând a fi recuperate de la cei care nu au muncit.
"Mi se pare intolerabil! Greva de astăzi este un șantaj atât pentru mine cât și pentru locuitorii Constanței. RATC a semnat un contract co-lectiv de muncă, iar legea spune clar că atâta timp cât ai un astfel de contract de mun-că, nu ai voie să faci grevă. Dis-cuția s-a încheiat. Conform legilor în vigoare, această grevă nu este legală, iar pier-derile vor fi su-portate de șoferii care au făcut gre-vă. În esență, știu ce se întâmplă, șoferii nu mai pot fura motorină, iar să dai un leu nu mai merge pentru că sunt controale. Din această cau-ză sunt ei supărați", a spus edilul.
Traseele RATC, scoase la licitație
Până când șoferii RATC își vor relua activitatea, primarul Con-stanței spune că a adunat toți operatorii privați de transport persoane și s-a consultat cu aceștia în vederea suplimentării numărului de microbuze pe liniile RATC. Edilul a precizat și faptul că se gândește să scoată traseele RATC la licitație. "Mi-e clar că soluția este priva-tizarea. Nu putem privatiza tot RATC-ul, ci doar traseele. Dacă vor operatorii, le dăm și autobuze", a spus Mazăre. Pentru cei cu abo-namente gratuite încă nu s-a găsit o soluție.
"Ei nu pot circula cu microbuze maxi-taxi. Vom găsi o soluție. Până vom rezolva problema cu greva șoferilor RATC, oricâte zile va dura, cei care și-au cumpărat abona-mente vor avea, luna viitoare, zile în plus", a declarat edilul.
Directorul RATC, Cristian Ovidiu Tănase, a depus, ieri, plângere la Tribunalul Constanța împotriva greviștilor, pentru a se declara legalitatea sau ilegalitatea grevei. Soluția urmează a se da astăzi.
Andreea ILIESCU
Comentează știrea
Pe noi ne-a intrebat daca vrem desfiintarea RATC? Asta isi face de cap in Constanta, se crede in cluburile din Mamaia. Sa pastreze transportul public de transport ca orasul asta nu-i mereaua lu' ta-su'. Daca RATC-ul nu-i rentabil, sa-i traga la raspundere pe toti directorii care au fost si mai sunt p-acolo. E inacceptabil ca o rabla de microbuz sa circule rentabil pe traseul RATC.
Pentru"elena francu" si "noni " ( cu litera mica. Sa va ia dracu pe voi care n-aveti loc de pensionari.Ce va f..e grija cine cu cine voteaza si de ce?! Daca nu vor sa voteze cu tampitii sustinuti de voi, inseamna ca trebuie sa ii jigniti?!! Idioti nematurizati si ne f...ti la timp. Unde dracu au fost mamele voastre de nu au fost luate de vre-o inundatie sau n-au murit la cutremur si au reusit sa dea nastre la niste handicapati ca voi Sunteti atat de tampiti incat, prin simpla prezenta violati exitenta omenirii pe acest pamant, Javre penale ca voi ar trebui sa stea la Poarta Alba nu printre oameni. Sper sa va vad pe amandoi morti de foame cresind mila in cimitir , de la pensionar si acestia sa va dea sa "alupigus"
sincer... nu mi-e dor absolut de loc de tramvaiele alea electrice care circulau rar si in care mureai de frig! am numai amintiri groaznice de acolo! tremuram in ele si imi inghetau picioarele la fel ca afara. usile nu se inchideau bine si era tare curent in dreptul lor! Groaznice au fost!!! aveam zile cand mai aveam putin si plangeam de frig in statie la campus, in tramvai desi eram f gros imbracata. efectiv imi inghetau picioarele in interiorul tramvaiului! nu tin partea nimanui dar eu una nu le vreau inapoi!
RATC A RELUAT CIRCULATIA DE LA ORA 13.45 ..EVRIKA LA CACAT CU MICROBUZELE SI FIRMELE LUI MAZARE
CATA DEMNITATE POATE AVEA UN OM CARE VOTEAZA UN PRIMAR(DROGAT SI OBSEDAT SEXUAL) DOAR POATE POATE O SA PRIMEASCA UN PUI, ULEI SI CEVA ABONAMENTE SA SE PLIMBE SI EL GRATIS CU AUTOBUZELE RATC, CA DE OMUL A MUNCIT SI ARE DREPTUL... DREPTUL VOSTRU PENTRU ANII MUNCITI IL REPREZINTA PENSIA NU SA STATI CA MILOGII SA ASTEPTATI CEVA ... AVETI O TARA PE CONSTIINTA SI VIATA CELOR TINERI DIN ACESTA TARA PRIN COMPORTAMENTUL VOSTRU DE OAMENI FARA DEMNITATE...
Micul-mare despot local nazist, megaloman și ridicol face ca municipiul Constanța să arate din ce în ce mai urît și mai trist. Plin de gropi, de gunoaie, de cîini vagabonzi, de fîntîni arteziene lăsate acum în paragină și de tot felul de ciudățenii costisitoare și oribile numite artă monumentală... Noni, Elena - sunt alături de voi. Am votat de fiecare dată - și i-am încurajat pe toți cunoscuții să o facă. Pentru copiii noștri și pentru noi. Eu încă sper să reușim să detronăm clanul mafiot instalat la conducerea Constanței. Opoziția - se aude? Veniți și voi cu o alternativă puternică!
Mazare, tu esti ? Iar ai tras prea mult pe nas ?
care aduna maidanezii de ce nu-i privatizeaza? A distrus tramvaiele si troleele, distruge si aftobusele (de el cumparate?!!!). Asta distruge tot! Bravo alegatorilor! Va meritati soarta!
tramvaie moderne; bine incalzite, economice... de ce nu a cumaparat? iar ritmul sosirii tramvaielor depinde de conducere; cite vrea sa bage pe traseu... in alte orsae tramvaiele sunt eeficiente si modernizate. la noi tampitul a scos toata infrastructura! aasta e sabotaj si distrugerea bunului colectiv... Sunteti niste hahalere! Tradatori!
Sigur ca ai dreptate in cele ce scrii. Rocarul a livrat cateva troleibuze Rocar 412 E din contractul initial (15 din 30 -sau 35-?), la care adaugam 10 Rocar-uri 212 E pastrate (au mai ramas 5 cand s-a pus cruce troleibuzelor). Deci cca 40 de troleibuze ar fi ramas, oricum un parc diminuat, confirmand hotararea mazarilor de a renunta treptat la ele. In Cluj Napoca circula si acum Rocaruri atat 412 E cat si 212 E. Sigur ca era nevoie de autobuze noi, dar nu sa razi complet transportul electric. Cu toate cheltuielile pt. intretinerea retelei, tot troleibuzul este mai ieftin decat autobuzul, altfel nu ar mai exista troleibuze nicaieri. Troleibuze second-hand se gaseau. Si cele de la Astra si MAZ si altele (sigur, licitatia era necesara). Iar sa inlocuiesti progresiv componente ale retelei electrice, chiar si firul de contact puteai sa o faci daca primaria aloca fonduri. Si din 2007 incoace, cu fonduri europene.