Marinarii, buni doar pentru plata impozitelor? "Suntem conduși de toți naufragiații societății!"

5158
25
Marinarii, buni doar pentru plata impozitelor?
"Cuget Liber" a prezentat, într-o ediție anterioară, un articol referitor la situația cadeției, mulți dintre viitorii marinari riscându-și viața pe coșciugele plutitoare pentru a parcurge această perioadă de stagiu obligatorie. 
Articolul a generat un val de comentarii, iar pentru ediția de astăzi, am selectat câteva opinii. 
În prima dintre ele, un cititor propune ca statul român să se implice în această problemă și să construiască, într-un șantier din țară, măcar o navă pe care studenții și absolvenții să își poată face practica. Mihai, pentru că așa s-a semnat cititorul respectiv, merge chiar mai departe, spunând că, în schimbul a 1-2 nave-școală, statul să ofere chiar… Cazinoul din Constanța. 


"Problema nu se va rezolva fără ajutorul statului și a unui guvern care promite achiziționarea a trei submarine în loc să promită pentru început doar unul și să construiască o navă care să ofere posibilitatea executării stagiului de către cadeți. Încă mai avem șantiere navale, care ar putea construi o navă cu caracteristici specifice - să fie o navă și de transport mărfuri, și pasageri, așa cum era odată nava «Ardealul». Executând diferite transporturi de mărfuri și persoane cel puțin în Marea Neagră și Mediterana, amortizarea s-ar face repede, având în plus avantajul că va rezolva problema cadeților. 


Mergem până acolo încât cei în drept ar putea oferi Cazinoul - care nu mai are zile multe - în schimbul unei nave de genul arătat mai sus, sau chiar două. Chiar și școlile navale ar putea colabora, înființând o societate pe acțiuni care să cumpere o astfel de navă, acțiunile fiind achiziționate de personalul institutelor navale, studenți și oricare alte persoane. 


De ce în România doar militarii din aviație, marină sau alte arme speciale pot avea propriile mijloacele de pregătire, iar tinerii noștri viitori lupi de mare nu? Și așa cum au fost trimiși piloții militari să se instruiască luni de zile pe avioanele F16, nu s-ar duce toți absolvenții într-o țară cu flota comercială dezvoltată și unde cadeții să facă practică cu ajutorul financiar al statului, pe baza unor contracte în care ar stipula și obligația ca, după brevetare și începerea activității, beneficiarii să achite o parte din cheltuielile făcute de stat, în loc să plătească unor epave ca să-și facă stagiul. Statului îi place ca muncitorii căpșunari să aducă valuta în țară, dar stă la pândă să impoziteze veniturile marinarilor care și-au format cariera pe banii lor. De ce? Fiindcă România este condusă de către toți naufragiații societății", a scris Mihai. 


Nu toți cititorii-comentatori, marea majoritate marinari, au fost de acord cu punctul său de vedere. 


Vasile Plapan, spre exemplu, îi reamintește lui Mihai faptul că, de-a lungul timpului, România a avut astfel de nave. 


"Nava «Neptun», cu magazii de marfă și punte de comandă pentru cadeți, a fost dată UMC-ului și a fost apoi vândută. Exploatarea a fost nerentabilă. Astăzi, abia se mai țin unele companii, altele dau faliment. Mai este o navă dată la Academia Navală (parcă «Dej»), care zace la cheu", a punctat Vasile Plapan


XXX 


Iată alte opinii exprimate de marinari, vizavi de tinerii absolvenți care, fără prea multe soluții în ceea ce privește efectuarea cadeției, acceptă orice condiții, lucrând de multe ori fără salariu și punându-și în pericol sănătatea și chiar viața. 


"Asta o spunem noi, cei care avem experiență și am trecut prin toate. Nu așa gândesc și cei care acum vin din urmă și vor să facă o carieră. Ei sunt gata să facă orice pentru a-și realiza visele fără să gândească... poate așa am fost și noi cândva... dar există alte soluții? Dacă da, care?" - Cătălin Neagu 


"Cu toții am plecat unde am apucat, pentru că, realist vorbind, România nu are flotă, deci cum ajută statul român cadeții? În fine, din gură toți parlamentarii sau toate persoanele care au putere de decizie țipă, dar practic nimeni nu face nimic" - George Tălvan 


"Cine trebuia și avea putere și resurse nu a făcut-o. Atunci ce vă mai miră, dragi colegi. Nimeni, dar nimeni nu a mișcat un deget, suntem buni numai de muls, să aducem bani la buget. Uitați-vă la italieni, la sindicatul filipinezilor și exemplele pot continua. E un subiect vast de dezbătut" - Ion Barbu 




Comentează știrea

25 comentarii. Pagina 2 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 
Marina Civila
21 februarie 2018
Implicarea Statului

Pe sistemul centralizat (comunist) statul avea tot in grija, cum reusea este altceva. Acuma nu inseama ca pt. stat e valabila mereu afirmatia : "Privati : Va descurcati singuri". Pt. aspecte majore statul are obigatia sa se implice iar in cazul de fata ar fi un aspect unde si dupa opinia mea s-ar merita. Mai mult, nu iti trebuie si o justificare economica imediata : "daca cumparam vapor pt. practica e nerentabil pt. ca am mai avut si stim". Si asa sa fie dar tie ca stat iti pasa si de pregatirea cadetului roman si investesti impreuna cu cei abilitati, Aspectul e pt. forta de munca romaneasca si calificata pe un domeniu care ulterior aduce niste bani in tara.(daca trebuie se poate concepe si un sistem pt. deductia costului de practica rambursabil de catre cel instruit pe o perioada indelungata, 5-10 ani) La fel e si cu scoala, statul investeste in pregatire fara a obtine si profit direct. Numai sa se doreasca si se poate ajunge si aici la o solutie echitabila.

Crewing
21 februarie 2018
.

Domnilor ne plangem de cadeti ca sunt unii nu stiu in ce fel, dezinteresati, prost pregatiti etc. Firmele de crewing ce pazesc?! Cum iti asterni asa dormi. Printr-o selectie calumea ar fi normal ca genul asta de candidati sa fie dati la o parte si sa plece cei care merita cu adevarat. Dar se intampla fix opusul. Crewing-ul primeste un comision pt fiecare persoana trimisa, dar sa se ocupe si de o selectie buna e greu. Ar vrea daca e posibil sa nu faca nimic pt acel comision ba mai mult sa mai si pretinda spaga de la cei pe care ii trimit la nava.. Deci cam asa stau lucrurile cu "cadetii prosti si dezinteresati".. Tot aia care dau spaga pleaca deci ce va mai mira? A cui e vina pana la urma ca va treziti cu fel de fel de specimene pe nava?! Iar pt cadeti trageti tare in primii ani de facultate ca sa plecati la o firma buna, cu conditii omenesti nu pe tot felul de cotigi de nave si fara sa dati spagi. O mie de vorbe 2 bani nu fac, iarasi are rost zicala cum iti asterni asa dormi .

Crewing
21 februarie 2018
.

Iar despre invatamantul de marina civila vad fel de fel de comentarii care mai de care mai "avizate". A pune toti studentii si profesorii in aceeasi oala ii denigeaza pe cei care chiar isi fac treaba sau invata, si nu are sens.. fie ca e vorba de UMC sau Academie, exista cu siguranta profesori care isi dau cu adevarat interesul si ajuta efectiv studentii la fel cum exista si persoane mai putin pregatite, interesate, si/sau care au ajuns pe post prin diverse cumetrii relatii etc. Idem in ceea ce priveste studentii. Asta este realitatea, vazuta din interior. Care sunt proportiile sau care categorie "domina" sau pregneaza nu ma pot pronunta. Pana la urma ca student "te descurci cu ce ai" ca sa zic asa, si despre profesori, ca o concluzie personala, mai mult rau fac cei fara interes (sau chiar rau-intentionati) decat cei care poate nu au cea mai buna pregatire/calificare sau au avut un oarecare "suport" inspre a isi ocupa functia dar macar nu incearca sa puna bete in roate studentilor, ii invata cat stiu ei si sunt sa zicem relativ corecti la examen. Evident ca intr-o lume perfecta am avea numai profesori dintre cei mai bine pregatiti, 100% corecti si buni pedagogi, dar.. dupa cum spuneam asta e realitatea si ca student te descurci cu ce ai. Din nou repet, si fara sa incerc sa insinuez ca nu au si ei o responsabilitate personala, inainte sa dati vina pe cadeti pentru neajunsurile lor uitati-va la sistemul care i-a modelat si cine i-a trimis efectiv pe nava.. adica invatmantul superior romanesc, respectiv agentiile de crewing.

Pregatire si Contracte
21 februarie 2018
pt. Crewing

La invatamint cam asa zic si eu. Pt. firmele de recrutare conteaza si baza de selectie nu doar ce selectezi. (adica aspectul cu invatamintul) Nu cunosc nivelul de la UMC (am alt domeniu) dar atita vreme cit univesitatea ar produce absolventi de valoare ar fi compatibilitate buna pt. orice companie iar rolul firmei de crewing ar fi mult sa faca rost de contracte adecvate. Or fi si extreme, ca peste tot, dar conteaza si ce procent (90-99% absoventi cu pregatire teoretica adecvata ar fi poate de dorit).Aici s-ar putea implica si universitatea prin contactarea unor companii (de top) pt. stagiile de pregatire.(poate se implica si acuma, nu stiu).

Crewing
21 februarie 2018
.

Ca sa o spunem pe sleau adevarul e ca acum spuma pleaca oricum inspre companiile mari de shipping care se ingrijesc singure de aspectul crewing, unele dintre ele colaborand direct cu universitatile si avand deja aici sedii proprii in acest scop vezi CMA CGM Maersk etc. (NYK de asemenea recruteaza direct dar nu stiu daca au sau nu un sediu fizic in Romania). Motivul este lesne de inteles, aici nu prea merge cu spaga (sau deloc) adica recrutarea se face pe bune, salariile sunt bune (nu neaparat ca si cadet dar mai apoi ca ofiter), conditii bune la nava. Dar, locurile sunt putine raportat la numarul de studenti asa ca evident ca nu toti cei care isi doresc se incadreaza. Raman, fara doar si poate, in "baza de selectie" destui studenti OK sau chiar buni care din diferite motive (emotii la interviu, nestapanirea ft. buna a limbii engleze etc. etc.) nu s-au incadrat in prima categorie, dar si destui slabi pregatiti sau de-a dreptul pleve. Aici intervin firmele de crewing autohtone care au datoria si sunt platite pt. a face o selectie pe baza de MERIT dar evident ca in Romania aceasta notiune este denaturata. De aici rezulta frustrarile unor navigatori care sunt varsate mai apoi pe cadeti cand faptul ca , cadetul se afla acolo si se prezinta asa cum se prezinta, este fix produsul invatamantului si firmei care l-a trimis acolo. Nu e prost cine da, e prost cine cere dar cearta-te cu prostul si vezi ce rezolvi. Decat sa va plangeti atat de cadetii pe care ii primiti si ca ce prosti si rai sunt, cei care stiti ca sunteti comandati sau aveti in orice caz o vorba de spus, spuneti-i naibii armatorului sau companiei sa schimbe odata firma de crewing!!! Ia sa vedem, ce s-ar intampla cu toti parvenitii daca dintr-o data n-ar mai primi contracte firmele de spagari? Ce zici tu nu mi se pare corect, scopul firesc al firmelor de crewing este fix sa faca o selectie adecvata, nu exista asa ceva ei numai sa dea pe afara de CV-uri de studenti de 10 si doar sa gaseasca respectivele contracte, nu cred ca exista nicaieri asa ceva in niciun domeniu, fie ca e vorba de Romania sau nu.. normal ca o sa-ti vina si uscaturi la usa, job-ul tau ca si firma de crewing e sa ii refuzi inloc sa le ceri spaga ca sa-i trimiti, asta e scopul oricarei firme/departament de HR, sa faca o selectie buna nu doar "contracte sa gaseasca".

Pregatire si Contracte
21 februarie 2018
pt. Crewing

In principiu din cite stiu si eu cam asa este cum afirmati si dvs. Totusi as face citeva precizari. Numai elite nu ai cum sa ai, mai degraba era vorba de pregatirea de masa. (programa univesitara). Atita vreme cit facultatea da absolventi pregatiti adecvat d.p.d.v teoretic iar cunostintele sint adaptate mereu la noile tendinte(cu o evaluare "reala" de 7-8) nu ai cum sa nu treci si de un interviu. Unii angajatori poate vor doar elite bine specializate, dar altii au nevoie de angajati pt. roluri standard (acolo unde facultatea ar trebuii sa ofere si cadrul adecvat pt. baza destul de generoasa). Daca tu azi pici pe motiv ca nu poti sa legi 2 cuvinte in engleza asta tine de pregatire.(mergi la un curs de comuncare poate ajuta). Pe motiv de emotie sa zicem se mai intimpla o data, de 2 ori dar nu are cum mereu.(aici daca trebuie e psiholog). Mai grav e daca nici pe domeniul unde doresti sa lucrezi nici cunostintele alea de baza nu le ai. La vapor iti mai arata si altii dar nici aia cu toata bunavointa nu incep cu abecedarul (o baza minima ar trebuii sa o ai). Aici tine doar de pregatirea din facultate si implicit capabilitatile absolventului. Ati zis alt lucru interesant, locurile bune sint putine si acolo se face o selectie riguroasa (nu merge cu spaga). Cam asa e si pe alte domenii. Alt lucru interesant, firmele de top recruteaza direct. Foarte bine, si pe alte domenii e la fel. In plus unii au contracte cu Universitatile. Foarte bine, sa aiba si cu UMC-ul cit mai multe firme de top. Referitor la selectie, baza in Romania e fomata din absolventii UMC-ul pt. marina civila. Pai atit vreme cit tu iei o diploma si nota aia romaneasca are si o sustinere in cunostinte dobindite, pai prea mult ca firma de recrutare nu ai ce sa mai testezi.(la fel pe orice domeniu, diploma ar trebuii sa ofere ceva garantie, nu e doar hirtie cu nume) Formula standard de binete, citeva cuvinte de socializare si sa vedem de contracte.(cam asta ar fi un tipar in conditiile in care o diploma are o garantie in cunostine).In plus din cite stiu mai testeaza si angajatorul direct (am lucrat si eu pe vapor si interviul final l-am avut direct cu angajatorul prin intermediul unei firme de crewing). In final angajatorul trebuie sa fie de acord ! Firma de crewing te-ar putea ajuta cu diverse sfaturi practice din experienta cu diversi angajatori (pt. cei care au nevoie). Nu neg si rolul de testare al intermediarilor, dar problema de baza nu e acolo (tine de pregatire). Schimi si firma de crewing daca trebuie pt. ca nu ofera garantii in recrutare (adica cum ati zis si dvs., o filtrare trebuie sa existe si acolo pe criterii de competenta, Dar filtrarea aste este mai mult una generala. Destul de dificil sa testezi aspecte pur specializate !) Mai important mi se par contractele si din cite deduc oferta nu ar fi prea generoasa iar in plus unele firme trimit personal pe alte criterii decit competenta (spaga, relatii : tipic romanesc) Sintetic eu vad 3 aspecte de baza : pregatirea( cam ce procent ar fi macar teoretic pregati adecvat), contractele(relativ putine comparativ cu nr. de absolventi, interesant si procentul daca sint date) si unele metehne ale diversilor intermediari (spaga ca substitut pt. cunostinte) Sanatate!

Bathazar
21 februarie 2018
marinari....

Sorinele...si Mihalake.... apuca-te de altceva....esti sub mediocru....Cu parere de rau....habar n-ai....

Crewing
22 februarie 2018
.

"Numai elite nu ai cum sa ai, mai degraba era vorba de pregatirea de masa. (programa univesitara)." Am inteles, recunosc ca nu am facut cea mai fericita analogie. Ideea era ca o integrare de 90-99% din studenti/absolventi in domeniu e un procentaj ce evident nu poate reprezenta altceva decat un ideal.. Si referitor la diploma in sine ca o garantie.. teoretic aveti dreptate DAR problema sta in felul urmator: lasand la o parte marina civila eu nu stiu de vreo facultate sau vreun domeniu in care cu nota 5 sau 6 pe diploma sa iti fie asigurat un loc de munca (pe domeniul respectiv), basca unul cu conditii OK si fara sa fie data atotdibuitoarea spaga. Ca e bine, ca e rau, cam asta e realitatea in Ro si banuiesc ca nu numai.. Traim intr-o societate competitiva in care mediocritatea este de-a dreptul detestata. Ca sa nu mai zicem, ca si diploma aia dupa ce ca scrie 5 pe ea a mai fost poate si obtinuta cu chiu cu vai, in vreo 5-6 ani inloc de 4.. Referitor la "adaptarea la noile tendinte" nici nu se poate pune problema de asa ceva cand invatamantul e incompetent in a transmite pana si la nivel de baza niste cunostiinte esentiale, "vesnice", nu de ultima generatie, din 3 mari motive: 1. Din totalul de absolventi ai invatamantului superior de marina civila, si asta cred ca e valabil pt. tot globul, cei ce ajung sa profeseze ca ingineri/arhitecti navali sunt probabil mult sub 1%. In conditiile astea, importanta data si numarul materiilor, ce au aplicabilitate zero sau in cel mai bun caz tangentiala, pentru munca unui viitor ofiter maritim, sunt disproportionale realitatii. 2. Materii esentiale, in parte datorita aglomerarii excesive si inutile a programei, ce ar trebui, poate, sa fie parcurse de-a lungul a 1-2 sau poate chiar mai mult, ajung sa fie comprimate intr-un semestru sau doua. 3. Dupa ce ca programa este aglomerata ca si numar de materii si limitata ca timp disponibil pt. predare, mai ales cand vine vorba de materiile cu "aplicabilitate tangentiala", inloc sa se "portioneze" si structureze materia astfel incat sa ii fie utila si la indemana unui viitor ofiter maritim, iarasi se comprima intr-un timp scurt o teorie stufoasa ce intra mult in profunzimea unui anumit domeniu.. care de natura sa este dupa cum spuneam cel mult tangent marinariei si muncii de ofiter maritim. Cred ca nimeni nu e tampit la cap ca sa se faleasca si sa se bucure ca scrie si "inginer" pe diploma sa de absolvire in conditiile in care nu-i va folosi niciodata asta, ba mai mult, ca si consecinta a acestei distorsionari a modului firesc in care ar trebui acordata importanta materiilor universitare, justificata pe semne prin oferirea acestei "diplome de inginer" ,are poate chiar o mai proasta pregatire ca ofiter maritim decat un strain care a absolvit un colegiu maritim de doar 2-3 ani, sa zicem. Sa nu isi faca nimeni iluzii ca un astfel de inginer, mai ales daca este vorba de puntisti, va fi angajat vreodata de o firma pe un post de inginer pe uscat, inafara de exceptiile de care am vorbit care oricum sunt putine (posturi de inginer/arhitect naval si poate pe parte de reparatii/mentenanta nave la mecanici/electrici dar nu puntisti). Deci, in concluzie, per total efort, timp si bani pierduti pentru castiguri.. reduse. Pana sa ma indrept spre profesorul de la clasa m-as indrepta spre cel care gandeste programa asta de-a dreptul cretina.. Unii profesori prin propriul discernamant, slava domnului, sintetizeaza si raresc materia, dar multi dupa cum spuneam nu o fac, si asta s-ar rezolva prin modificarea programei.

Crewing
22 februarie 2018
.

*de-a lungul a 1-2 ani

Răspuns la: .
Adăugat de : Crewing, 22 februarie 2018
"Numai elite nu ai cum sa ai, mai degraba era vorba de pregatirea de masa. (programa univesitara)." Am inteles, recunosc ca nu am facut cea mai...
Constantin Popescu
24 februarie 2018
Statul ce rol mai are?

Sustin ca numai o politica pe termen lung a MT in acest domeniu ar putea salva marinaria romaneasca. Statul are rolulul de educatie a tinerilor. Parca avem un minister al educatiei nu? Ce face acest minister fata de aceste probleme ale UMC sau ANMB? Sau sunt cumva scoli private si nu mai stiu eu? Si ca tot mai comenta un destept mai sus, da, sunt multe state (cele vest europene toate) care fac. Recent guvernul din Marea Britanie a dublat bugetul pentru educatia cadetilor cu vreo 15 miloane de lire. Norvegienii, francezii (care si-au infiintat acum o flota strategica pe baza de contracte cu companiile private franceze) , germanii, olandezii, danezii, etc. fac la fel. Statul ce rol ar mai avea in invatamantul de marina? In rest numai destepti. Normal ca un cadet care nu a calcat pe o nava sa nu stie. Normal ca cei care fac o facultate doar pentru diploma sa nu isi dea interesul. Dar nu va inchipuiti ca toti cei peste 1 milion de filipinezi care fac scoli vocationale si atat de laudati de toti si vad ca si de romani, sunt toti destepti si stiu de toate. Vax. Toti am invatat practica la nava. Limba engleza o exersezi la nava, in cadetie. Pe timpuri intre echipajele romanesti nu se vorbea engleza. Ori sa cred ca stiau pe timpul comunismului toti marinarii limba engleza? Aiurea. Am fost acolo si stiu foarte bine. Desteptii astia de azi, englezitii astia si navigatorii astia destepti care le stiu pe toate si care nu ar pune un student roman nici sa se dea cu hidrobicicleta prin p. Tomis , smekeri din astia suficienti (dar in realitate niste secaturi) nu fac decat sa descurajeze tinerii sa intre in sistem si sa le ia probabil locul. Generatiile comuniste ar trebui sa isi vada locul si sa zica mersi daca au muncit pana acum. Iar restul ce scoli or fi facut? Ca ei nu au fost pe la UMC sau ANMB. Aberatii. Tinerii trebuie sa stie ca ar fi loc inca in shippingul maritim, sunt mii de ofiteri lipsa si ar trebui ca toti sa ii informam ca pot ajunge la nava daca da atentie materiilor de specialitate, si daca fiecare dintre noi ar intinde o mana de ajutor unui conational. Mai toti fac acelasi lucru, numai romanii le dau in cap romanilor de fiecare data cand au ocazia. Fireste, imi cer scuze fata de aceia care sunt altfel, si din fericire mai sunt si din astia destui. Sunt destui si profesori care isi dau interesul. Sunt destui si copii care merita, cum sunt si companii seriaose care se mai implica pentru peste 100 de cadeti in fiecare an. Si mai lucreaza un pic si scolile care obtin fonduri europene pentru programele acelea europene pentriu 6 luni. MAi sunt si oameni de calitate, dar din nefericire, prea putini care sa mai scrie cate ceva si prin aceste locuri. Daca isi dau cu parerea 20 de "destepti" nu inseamna ca asta este adevarul. Si apoi domnule Mihalache, nu va mai suparati. Oamenii sunt pestriti, ca si jurnalistii. De aceea a ajuns aceasta tara asa cum este astazi. Daca urmariti, sunt mii de cititori ai articolelor sau ziarului dvs si doar cativa , de regula "nemernici" care sunt numai impotriva la tot. Nu mai staruiti cu comentariile. Nu le aveti pe acelor mii. Daca se doreste o realitate, obligatii sa se autentifice si atunci nu o sa mai aveti comentarii. Oamenii la adapostul anonimatului (cred ca sunt si jurnalisti concurenti invidiosi) scriu orice. Autorul unui articol isi asuma cele scrise. Dar asta e o alta probelma. Va rog sa promovati cadetul roman, faceti articole si despre lucrurile bune, si despre navigatorii buni , asa cum de altfel redactia o face. Sunt si probleme dar asat nu inseamna ca trebuie ca cineva sa fie descurajat. Trebuie cunoscute problemele dar cat despre "Dorei din astia" care dau doar la cap si sunt incapabili sa dea o mana de ajutor...sunt si ei destui

25 comentarii. Pagina 2 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 17 Februarie 2018
Stire din Social : Un nou ghișeu SPIT,  la Constanța
Pagina a fost generata in 0.622 secunde