Mașinile cu volan pe dreapta, interzise pe șosele!

5590
Zilele în care mașinile cu volan pe dreapta mai pot să circule pe șoselele din țara noastră sunt numărate. O propunere legislativă adusă în atenția Senatului are în vedere interzicerea circulației acestor vehicule, iar șoferii prinși la volanul lor să fie sancționați cu 6 – 8 puncte amendă și ridicarea certificatului de înmatriculare. Deocamdată, aceasta este doar o propunere legislativă, iar dacă va fi adoptată, ar putea fi aplicată din 2023.

Exodul românilor peste hotare din ultimii ani a avut drept consecință apariția pe șoselele din țara noastră a tot mai multe mașini cu volan pe dreapta. Era de așteptat, având în vedere că românii plecați la muncă în străinătate au fost încântați de prețurile reduse ale mașinilor second-hand din Regatul Unit al Marii Britanii, în unele cazuri nedepășind 1.000 de lire. Faptul că autoturismele aveau volanul pe dreapta era doar un mic inconvenient, depășit repede de noii proprietari.

Ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană le-a dat calculele peste cap românilor care doreau să aducă mașini cu volan pe dreapta în țară, căci de la 1 ianuarie 2021, după încheierea perioadei de tranziție, aceste autoturisme mai pot fi omologate în țara noastră numai după mutarea volanului.

La vremea respectivă, Registrul Auto Român lămurea: „De la 1 ianuarie 2021 pot fi introduse pe piață numai vehicule rutiere noi sau produse auto noi omologate UE de autoritatea de omologare de tip a unui stat membru al UE. Prin excepție, pot fi totuși introduse pe piață vehicule rutiere noi sau produse auto noi omologate de autoritatea de omologare de tip a Regatului Unit dacă acestea au fost introduse legal pe piața Regatului Unit sau a UE înainte de încheierea perioadei de tranziție. De asemenea, mai pot fi introduse vehicule rutiere second hand din Regatul Unit, dar acestea trebuie să îndeplinească condițiile tehnice aplicabile la omologarea individuală a vehiculelor rutiere utilizate importate din state terțe. Subliniem că pentru aceste vehicule postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului, iar norma de poluare minimă trebuie să fie Euro 3 sau Euro III, după caz”. Decizia venea în baza unui ordin al Ministrului Transporturilor din 2018, care interzicea înmatricularea pe teritoriul României a autovehiculelor cu volanul pe partea dreaptă.



Sunt vizate autoturismele înmatriculate în România


În prezent, un grup de parlamentari PNL a înaintat un proiect legislativ către Senat, prin care se dorește completarea restricției, prin „interzicerea circulației autovehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, care au postul de conducere situat pe partea dreaptă, în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”.

„Împreună cu alți parlamentari PNL, am depus în Parlament două propuneri legislative referitoare la certificarea istoricului vehiculelor rutiere utilizate în vederea înmatriculării acestora în România și limitarea posibilității de a înmatricula autovehicule cu volanul pe dreapta. În ceea ce privește accidentele în care au fost implicate mașini cu volanul pe dreapta, majoritatea au fost produse de conducătorii acestor autovehicule. Statistica este înfiorătoare: în 2018 - 102 accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 28 de persoane și 106 rănite grav, în 2019 - 90 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 35 de persoane și 88 rănite grav. Anual, între 150 şi 200 de şoferi care conduc astfel de vehicule fac accidente de circulaţie. Consider că inițiativa legislativă este de bun augur și adoptarea ei poate duce la limitarea numărului de accidente rutiere din România”, a declarat senatorul PNL Toma Petcu, inițiatorul proiectului.

„Prezenta propunere legislativă propune îmbunătăţirea siguranţei rutiere prin limitarea circulaţiei pe drumurile publice a autovehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România care au postul de conducere situat pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Intervenţia legislativă este necesară deoarece numărul total de accidente produse de maşini cu volanul pe dreapta depăşeşte 10% din totalul accidentelor pe an. Coliziunile sunt frontale iar posibilitatea de evitare este nulă din cauza lipsei de vizibilitate a şoferilor acestor maşini. Regatul Unit al Marii Britanii a părăsit Uniunea Europeană la data de 31 ianuarie 2020, iar până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare perioada de tranziţie. Acest lucru permite României să interzică circulaţia pe drumurile publice a automobilelor care au volanul pe dreapta. Potrivit unor statistici ale Registrului Auto Român, în România au fost aduse peste 29.000 maşini cu volanul pe dreapta în anul 2018 şi peste 20.000 maşini în anul 2019. Toate aceste maşini provin din Marea Britanic și Irlanda”, se arată în expunerea de motive a proiectului legislativ.

Ce sancțiuni sunt propuse

Se impune subliniat că proiectul legislativ nu prevede interzicerea totală a circulației mașinilor cu volan pe dreapta, ci a celor „înmatriculate sau înregistrate în România”, cu excepția celor utilizate în serviciile publice comunitare (curățenie stradală) sau a celor de interes istoric. Altfel spus, persoanele cu rezidență în Marea Britanie, care și-au înregistrat vehiculele în statul respectiv vor putea să le folosească pe drumurile din țara noastră.

Potrivit proiectului, după intrarea în vigoare, proprietarii vor putea să folosească mașinile cu volan pe dreapta doar șase luni după înmatricularea sau înregistrarea în România. Ulterior, șoferii care vor fi prinși conducând pe drumurile publice riscă sancțiunile din clasa a III-a a Codului Rutier, adică de la 6 la 8 puncte-amendă, iar aplicarea sancțiunii se va face de către polițistul rutier. „Poliţistul rutier procedează de asemenea la reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare ori a dovezii înlocuitoare a acestuia. La reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare poliţistul rutier eliberează conducătorului de vehicul o dovadă înlocuitoare cu drept de circulaţie pentru 15 zile”, se mai prevede în proiect.

Inițiativa a fost supusă atenției Senatului, votul final urmând să fie al Camerei Deputaților, undeva în prima sesiune parlamentară din 2022. În consecință, dacă va fi adoptată, legea va fi aplicată din 2023.

Poliția atrage atenția asupra pericolului utilizării acestor mașini

Pericolul utilizării acestor mașini pe șoselele din România a fost confirmat de Poliția Română. „De cele mai multe ori, accidentele rutiere în care sunt implicate autovehicule cu postul de conducere pe partea dreaptă sunt produse din vina șoferilor acestora, pe fondul unei depășiri neregulamentare. Acest tip de autovehicul asigură o vizibilitate redusă față de traficul din sens opus, motiv pentru care conducătorul auto, pentru a depăși sau a efectua o altă manevră prin care își schimbă direcția de deplasare, este nevoit să pătrundă pe celălalt sens de deplasare, mai mult decât ar fi nevoie ca în cazul autovehiculelor cu postul de conducere pe partea stângă”, au arătat reprezentanții IGPR. 



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3008 secunde