RAR atrage atenția! Ce trebuie să facă deținătorii de motociclete, înainte de a porni la drum

1437

Articole de la același autor

Vremea s-a încălzit, iar pe șosele au apărut tot mai mulți motocicliști. Specialiștii Registrului Auto Român atrag atenția pasionaților că, după luni bune în care motocicletele au stat la iernat, este important ca, înainte de „a da o tură”, să fie verificate.



Pe șoselele din județul Constanța răsună, zi de zi, turațiile motocicletelor. Cu cât razele soarelui sunt mai prietenoase, cu atât crește și nerăbdarea pasionaților de a ieși cu motoarele la plimbare. Este nevoie însă ca motocicliștii să respecte regulile legale, la fel și ceilalți participanți la trafic, pentru evitarea incidentelor rutiere. De exemplu, în 2021, în județul Constanța au avut loc șapte accidente rutiere în care au fost implicate motociclete, în urma cărora șapte persoane au fost rănite ușor, iar o persoană a fost rănită grav. În 2022, în cele trei luni scurse de la începutul anului, au avut loc patru accidente cu motociclete, soldate cu patru răniți ușor și unul grav. Cel mai recent accident rutier a avut loc, pe 15 martie, între localitățile Eforie Nord și Eforie Sud. În urma incidentului, motociclistul a suferit o amputație de gambă.

Verificări înainte de „a da o tură”

Pentru siguranța motocicliștilor, cât și pentru asigurarea fiabilității motocicletei, Registrul Auto Român atrage atenția asupra importanței verificărilor înainte de a scoate motoarele „la o tură”.

„După curățarea motocicletei și o inspecție vizuală atentă în care să urmăriți eventuala apariție a coroziunilor, eventuale șuruburi slăbite sau lipsă, cablurile rupte sau scurgerile de lichide, puteți să treceți la verificarea stării sistemelor motocicletei”, au arătat specialiștii. Primul pe listă trebuie să fie uleiul: „Verificați data ultimului schimb de ulei efectuat. În cazul în care nu este nevoie să faceți schimbul de ulei (recomandabil este ca acesta să se facă înainte de a lăsa motocicleta la iernat), atunci asigurați-vă că nivelul uleiului de motor este cel corect”. De asemenea, se impune verificată și bateria. „În cazul nefolosirii motocicletei pentru o perioadă mai lungă de timp, este posibil ca tensiunea bateriei să scadă. Este necesar să verificați strângerea bornelor bateriei și tensiunea la borne (cu motorul oprit!). Pentru a putea porni la drum, aceasta trebuie să fie minimum 12,5 V. Tot la acest capitol este recomandat să verificați și încărcarea (tensiunea la borne – cu motorul pornit!) pentru a verifica dacă alternatorul încarcă bateria corespunzător”, au arătat reprezentanții RAR. Totodată, trebuie controlat și nivelul lichidului de răcire și al celui de frână; apoi probate sistemul de frânare, cel de direcție și suspensiile. Vă prezentăm, în rândurile următoare, sfaturile celor de la RAR.



Sistemul de frânare, cel de direcție și suspensie, pe lista celor verificate


Sistemul de frânare - în același capitol intră și verificarea uzurii plăcuțelor și a discurilor de frână. Asigurați-vă că uzura acestora nu este peste limită și nu prezintă defecte sau scurgeri de lichid de frână pe discuri.

Sistemul de direcție - mișcați ghidonul într-o parte și alta pentru a observa funcționarea normală a sistemului de direcție, fără blocaje. Printr-o inspecție vizuală puteți verifica dacă există scurgeri de lichide, dacă este fixată corespunzător caseta de direcție sau dacă prezintă fisuri. De asemenea, asigurați-vă vizual că roțile prezintă un aliniament corect.

Suspensiile - Se verifică să nu existe scurgeri de ulei pe tubul furcii. Uleiul din furcă are de asemenea un termen de înlocuire, recomandat de producătorul motocicletei.

Anvelopele - După ce verificați uzura anvelopelor, asigurați-vă că ajustați presiunea corect, conform indicațiilor producătorului motocicletei. O presiune corectă vă asigură rulare și frânare optime, în funcție de tipul motocicletei și de traseul pe care circulați.

Lanțul - Se verifică să fie întins în parametri corecți, se curăță și se unge cu soluții adecvate.

Manetele și cablurile - Manetele trebuie să fie funcționale, iar comenzile să răspundă prompt și cablurile trebuie să nu prezinte rupturi. Dacă firul este despletit sau sfâșiat, trebuie înlocuit cât mai repede.

Sistemul iluminare/semnalizare - Nu în ultimul rând, verificați ca sistemul de iluminare/semnalizare să funcționeze corespunzător.

Plăcuța de înmatriculare - Verificați să fie prinsă și iluminată corespunzător.

„O altă componentă de care nu trebuie să vă despărțiți niciodată la rularea cu motocicleta este casa de motocicletă. Alegeți casca potrivită, acordând atenție deosebită mărimii (nu trebuie să fie nici mare, dar nici să strângă), greutății sau aerodinamicii, însă cel mai important criteriu trebuie să fie siguranța. Astfel, porniți căutarea și nu acceptați nimic altceva decât căști omologate. Căștile de motocicletă și vizierele lor se omologhează după Regulamentul CEE-ONU nr. 22. Astfel, căutați să identificați marcajul de omologare aplicat pe cască. Omologarea se acordă după standarde foarte exigente, deoarece o cască de motocicletă trebuie să îndeplinească foarte multe condiții pentru a oferi o protecție cât mai mare în caz de accident.

Nu în ultimul rând, înainte de a porni la drum, verificați valabilitatea Inspecției Tehnice Periodice, (periodicitatea efectuării ITP pentru motociclete este la 2 ani!), precum și a asigurării RCA”, se mai arată în comunicarea RAR. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 1.0594 secunde