Vreți șoferi mai buni pe străzi? Instructorii auto atrag atenția: "30 de ore de conducere nu sunt de ajuns!"

1843

Articole de la același autor

Legea impune ca viitorii șoferi să facă obligatoriu 24 de ore de legislație și 30 de ore de conducere practică, înainte de a se prezenta la examinare. Instructorii auto atrag atenția că cele 30 de ore de șofat, prevăzute în programa școlară, nu mai sunt suficiente, în condițiile traficului din prezent și exigenței de la examene. De altfel, aproximativ 80% dintre cursanți ajung să suplimenteze orele de conducere, să plătească în plus, pentru a se simți stăpâni pe ei la volan, de față cu examinatorii.

În ultimii ani, la nivelul județului Constanța, s-a atras atenția asupra necesității instruirii cu simț de răspundere a viitorilor șoferi. Reprezentanții Serviciului de Permise de Conducere și Înmatriculări Constanța au arătat în repetate rânduri că „se pică” pe capete la examinare, ajungându-se să promoveze proba teoretică jumătate din candidați, iar dintre aceștia, jumătate să pice traseul. Inclusiv prefectul Silviu Iulian Coșa făcea o remarcă, anul trecut, cu privire la necesitatea tratării cu seriozitate și responsabilitate a problematicii pregătirii viitorilor șoferi, aducând în discuție rolul important pe care îl au școlile și instructorii auto.

Pe lângă aspectul privind programările făcute cu întârziere pentru susținerea probelor teoretice și practice pentru obținerea permisului auto, instructorii auto au adus în prim plan o altă problemă, ignorată de autorități: condițiile din trafic s-au modificat consistent în ultima decadă, iar cele 30 de ore impuse prin programa școlară nu mai sunt suficiente pentru a asigura o pregătire adecvată celor care vor să susțină examenul de permis. Nici până acum nu erau suficiente – drept dovadă, instructorii auto au semnalat acest fapt încă din urmă cu zece ani! – dar în prezent, în acest interval de timp nu se reușește să se acopere întreaga paletă de aptitudini și situații necesare a fi cunoscute.



Plafonul minim de 30 de ore ar fi trebuit mărit de acum 10 ani


„Toată lumea este conștientă că este nevoie de mai multă pregătire, de mai multe ore de conducere. În urmă cu zece ani, când crescuseră exigențele la examen, am pus problema să se mărească plafonul minim de 30 de ore, cum este în vigoare de peste trei decenii. Dar răspunsul a fost: acesta este plafonul minim, cine dorește pregătire suplimentară, să se perfecționeze, o poate face. Dar în condițiile traficului de astăzi, cursanții cer, în majoritatea lor, suplimentarea orelor de conducere. Au nevoie de ele. În aproximativ 80% din cazuri, cursanții solicită să efectueze ore de conducere suplimentare”, ne-a declarat instructorul auto Gheorghe Răcăreanu.

Orele suplimentare sunt însă contra cost și, cum este de așteptat, sunt situații când cursanții le interpretează ca fiind rea-voință din partea școlilor auto, pentru „a-și suplimenta veniturile”. „Oamenii când întreabă «Cât costă școala de șoferi?» își fac niște calcule. Li se spune tariful pentru pregătirea din programă, minimă, și își calculează bugetul. Dar când se scurg cele 30 de ore și cursantul își dă seama că mai are nevoie, că nu este pregătit financiar, apare frustrarea, discuțiile. Noi, la școala noastră, le spunem din start: se pleacă de la 30 de ore de conducere, dar exigențele sunt mari, penalizările sunt mari, trebuie muncă multă, investiție, pentru a obține și rezultatul dorit”, a mai precizat Gheorghe Răcăreanu.

Cursanții fac 50 – 60 de ore de conducere pentru a fi pregătiți la examen

Nemulțumirile cursanților, acuzele la adresa școlilor auto ar putea fi evitate dacă ar fi modificat plafonul minim, așa cum cer instructorii auto de câțiva ani. „Conform programei școlare, nu se reduce numai la ore, este vorba și de kilometri. Pentru categoria B sunt 300 de kilometri în 30 de ore de conducere, ceea ce înseamnă 10 kilometri pe oră. Dacă am ține cont de programa școlară, în cel mult 20 de minute s-ar termina ședința. În trecut, erau prevăzuți în programă 500 – 700 de kilometri, ceea ce era mai bine. Oamenii vor să facă mai multe ore de conducere, au nevoie de mai multe ore. Se fac în jur de 50 – 60 de ore de conducere, pentru a fi pregătiți corespunzător”, ne-a declarat Nicolae Dicu, reprezentant școală auto din Constanța.

Instructorii auto consideră că plafonul ar trebui ridicat, pentru că realitatea din teren arată că viitorii șoferi au nevoie în medie de 50 de ore de conducere pentru a se prezenta pregătiți în fața examinatorilor.

În prezent, școala auto costă în jur de 2.100 – 2.300 lei, iar ședințele suplimentare pentru perfecționare sunt în jur de 140 lei. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.124 secunde