Black Friday, mega-reduceri sau super-păcăleli? Cum să nu iei țeapă de la comercianți

1888
1
Black Friday, mega-reduceri sau super-păcăleli? Cum să nu iei țeapă de la comercianți - blackfriday-1447867421.jpg

Articole de la același autor

Mai este doar o zi până la ziua marilor reduceri - Black Friday 2015. Tradiția importată de la americani dă, astfel, ocazia tuturor românilor să achiziționeze diverse produse la prețuri reduse. Vinerea Neagră are loc anul acesta pe 20 noiembrie, însă, la fel

ca în alți ani, promoțiile țin tot week-endul sau chiar până la sfârșitul lunii. Centrul European al Consumatorilor (ECC România) ne recomandă să nu ne lăsăm entuziasmați de prețurile mici afișate și să verificăm informațiile prezentate pe site-uri sau în magazine înainte de a achiziționa orice produs.

"Orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință (cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus)", explică Irina Chirițoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor.

Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat, fie prin mențiunile "preț nou", "preț vechi" lângă sumele corespunzătoare, fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

Se interzice ca o reducere de preț pentru un produs și/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părți din produs și/sau serviciu.

Ai dreptul de a te răzgândi!

Dacă ați achiziționat un produs dintr-un magazin clasic, nu puteți cere să fie înlocuit sau să vi se restituie contravaloarea lui decât dacă este defect. Unii comercianți au, totuși, o politică de returnare, dar trebuie să soliciți amănunte în scris și să păstrezi documentele care dovedesc acest lucru.

În cazul cumpărăturilor efectuate online, aveți 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care puteți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Comerciantul este obligat să returneze prețul pe care l-ai plătit pentru produs (inclusiv costurile de expediere) în termen de maximum 14 zile.

Când primești comanda

"Dacă ați făcut comanda online, comerciantul trebuie să vă livreze produsul în maximum 30 de zile sau mai puțin, dacă ați căzut de acord asupra acestui aspect. Dacă termenul de livrare nu este respectat, puteți stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare. Dacă nici această dată nu este respectată, aveți dreptul la rezilierea contractului. În acest caz, agentul economic este obligat să vă returneze banii în cel mult șapte zile", ne mai spune Irina Chirițoiu.

Dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la tine, legea vă dă dreptul să solicitați un nou produs sau să renunțați la contract.

Sfaturi pentru consumatori

Faceți o listă cu produsele pe care doriți să le achiziționați și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru vă va ajuta să evitați falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat.

Verificați cu atenție modul în care este afișată reducerea pe site sau pe eticheta produsului. În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales produsul.

Deschideți coletul în prezența curierului și, în caz că acesta nu corespunde, trimiteți-l înapoi. Aveți grijă să menționați pe documentele de transport motivul refuzului. Utilizați cardul pentru a face plata. În unele situații, precum cazurile de fraudă, dacă ați plătit prin card, poți utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ți recupera suma plătită - în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plății. Procedura este simplă: dacă tranzacția s-a decontat (adică apare pe extrasul de cont), o poți contesta la bancă, iar banca va încerca recuperarea sumei de bani de la comerciant, prin intermediul băncii acestuia (operațiune numită "refuz de plată").

v v v

Încă de săptămâna trecută, internetul este plin de sesizări, reclamații și avertismente cu așa-zisele campanii de reduceri de la Black Friday după marile site-uri de comerț on-line. În majoritatea cazurilor, practica e una singură și foarte simplă. Cu o lună înainte de "Vinerea Neagră", comercianții cresc considerabil prețul anumitor produse pentru ca apoi, în ziua cea mare, să le aplice "reduceri substanțiale". Așa se face că o combină frigorifică se afla în urmă cu o lună, pe site-ul unui mare comerciant, la vânzare cu prețul de 2.348 lei, pentru ca acum, același produs să fie vândut cu 2.899 lei. Așa cum ați ghicit, frigiderul cu pricina îl veți cumpăra de Black Friday "super-redus", probabil cu un preț ceva mai mare decât cel inițial. Și exemplele nu se opresc aici. Din păcate, această practică este des întâlnită, Black Friday fiind la noi mai degrabă vinerea în care românii își iau țeapă. Și mai sunt și fericiți pe deasupra.  

Comentează știrea

Florin
19 noiembrie 2015
Venituri suplimentare

Cum se fac bani! In secolul 21 trebuie sa inveti neaparat cum se fac bani, daca vrei o viata mai buna! Acum, in premiera absoluta, ai acces GRATUIT la un curs exceptional care te invata in cel mai simplu si mai clar mod cum se fac bani. Nu te costa nimic sa ceri mai multe detalii. Dupa ce te hotarasti si tu cu seriozitate sa inveti tot ceea ce e mai folositor pentru tine, cere detalii despre curs la adresa de email: [email protected]

Pagina a fost generata in 2.624 secunde