Comisarii Protecției Consumatorilor au luat la rând supermarketurile din județul Constanța și au verificat raft cu raft descoperind numeroase practici comerciale incorecte. Mai pe scurt, tactici de păcălire a clienților. De la prețuri mai mici la raft, dar mai mari pe factură, până la produse de o calitate inferioară vândute drept produse de calitatea întâi, toate aceste metode reușesc să scoată bani mai mulți din buzunarul clienților, fără ca noi nici măcar să nu ne dăm seama.
"La SC Kaufland SRL, a fost depistată practică incorectă la vânzarea de fructe și legume. Am găsit clementine eco expuse ca fiind de calitatea întâi, în condițiile în care pe eticheta de produs și pe documentele de proveniență era menționată calitatea a doua, dar și struguri albi fără sâmburi și struguri roze de calitatea întâi, deși, de fapt, pe etichetă era menționată calitatea a doua. De asemenea, la raionul de lactate exista la comercializare produsul Hulala de 1.000 de ml care avea înscris pe ambalaj mențiunea «Numărul unu în România». Acestea sunt practici comerciale incorecte și a fost aplicată o amendă în valoare de 7.000 de lei", a explicat comisarul șef al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Constanța, Horia Constantinescu.
Și la Auchan au fost găsite legume de calitate inferioară vândute mai scump decât ar fi trebuit. De exemplu, vinete care prezentau zone înmuiate erau etichetate ca fiind de calitatea întâi. Iar pepenii galbeni pe care scria că provin din România erau, de fapt, din Albania. De asemenea, comisarii au identificat 23 de sticle de ulei de măsline extravirgin de 1 litru care avea menționată data durabilității minimale pe partea superioară a sticlei de culoare verde închis, iar caracterele erau de culoare neagră, greu de identificat de consumator. Și la fel de dificil de citit erau și etichetele a 36 de cutii cu suc Prigat cu pulpă de portocale, informațiile cu data expirării fiind greu accesibile pentru consumatori. Cei de la Auchan au primit trei amenzi în valoare de 1.500 de lei.
Tot la categoria practici comerciale incorecte s-au încadrat și "ofertele" de salam de vară 2+1 gratis, deși nu era la vânzare produsul singular, pentru a putea face o comparație, dar și produsele Hulala etichetate ca fiind frișcă sau smântână pentru gătit, deși nu aveau decât grăsimi vegetale și nici urmă de smântână. Sancțiunea pentru aceste abateri a fost de 19.000 de lei și un avertisment.
O amendă uriașă a primit și Selgros Cash & Carry, unde, pe lângă legume și fructe neconforme, au fost găsite "promoții" la odorizante de cameră unde prețul era mai mare decât cel inițial, dar și produse cosmetice "reduse" cu 50 la sută, chiar dacă din calculul matematic rezulta că prețul promoțional trebuia să fie 12,92 lei, nu 20,37 de lei cât era afișat pe raft. În total, amenzile s-au ridicat la 21.000 de lei și au fost date și două avertismente.
Amendă mare a primit și magazinul Penny Market din Năvodari, tot pentru frișca fără smântână.
"Am găsit sortimentul Kaffesahne Campus care prezintă denumirea de frișcă 12 la sută, pe ambalaj nu sunt menționate ingredientele, iar smântâna de 12 la sută nu este prevăzută în niciun regulament. În acest caz a fost aplicată o amendă de 7.000 de lei și s-a dispus încetarea practicii comerciale incorecte", a mai precizat șeful CJPC Constanța.
XXX
Am contactat birourile de presă ale magazinelor vizate și vom reveni cu punctele de vedere ale reprezentanților acestora.