Dispar sau nu sălile de jocuri de noroc din orașe? Ce neclarități are proiectul legislativ

6153
Vor fi scoase sau nu sălile de jocuri de noroc și „păcănele” în afara localităților? În județul Constanța sunt, pe hârtie, aproape 700 de puncte de lucru ale firmelor care au ca principal obiect de activitate „jocurile de noroc”. Proiectul legislativ a trecut de votul Senatului, dar mai e cale lungă până când să fie pus în aplicare. Mai mult, punctul de vedere transmis de Guvern în vară – și semnat de Marcel Ciolacu! – a fost unul negativ, arătând că multe dintre prevederi sunt neclare și vor avea efecte economice și sociale negative asupra bugetelor locale și celui de stat.

Un flagel care a cuprins România. Astfel a fost caracterizat, în numeroase rânduri în ultimii ani, fenomenul jocurilor de noroc, care a împânzit localitățile, prin sălile cu slot-machine-uri și pariuri sportive, cu firme luminoase și mesaje îmbietoare care promit câștiguri rapide, nemuncite. Este nevoie de restricționarea funcționării acestor unități, iar politicienii, indiferent de partid, au ieșit la rampă cu propuneri legislative și promisiuni de „înăbușire” a acestor săli de jocuri de noroc, fie prin creșterea taxelor și impozitelor, fie prin restricționarea accesului în incinta lor.

O astfel de propunere legislativă, de modificare a OUG 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, a fost semnată de 88 de parlamentari ai Partidului Social Democrat, iar marți, 5 septembrie, a trecut de votul Senatului. Prevederile proiectului sunt încurajatoare pentru cei care susțin demersul de „stârpire” a fenomenului jocurilor de noroc: sălile respective ar putea fi scoase din orașe și comune, urmând să fie amplasate „la cel mult 50 de metri de limita teritorială a orașului/municipiului ori comunei”, „licența de organizare a jocurilor de noroc se va acorda în funcție de numărul de locuitori, dovedit prin adeverință eliberată de autoritatea administrației publice locale, astfel încât să existe cel mult un punct de lucru la 20.000 de locuitori”. Altă prevedere stipulează că aceste săli de jocuri nu vor mai putea fi amplasate la o distanță mai mică de 300 de metri față de unități de învățământ, campusuri, locuri de joacă sau parcuri, așezăminte de cultură, artă, sănătate sau culte religioase.

Proiectul mai prevede ca numărul maxim de aparate de tip slot-machine să fie redus de la 75, cât este în prezent, la 20 pentru București, 15 pentru alte municipii și 10 pentru comune. Totodată, este prevăzută și mărirea sancțiunilor pentru cei care nu respectă interdicția accesului minorilor în aceste incinte, valoarea sancțiunilor urmând să fie între 100.000 și 200.000 de lei, dublul cuantumului în vigoare. La a doua abatere, sancțiunea este suspendarea licenței pentru șase luni, iar la a treia – anularea licenței fără posibilitatea de reobținere, pentru o perioadă de trei ani.

Se impune precizat că aceste prevederi nu vor fi aplicate, deocamdată. Senatul a fost doar prima cameră, urmează ca proiectul să fie supus și atenției Camerei Deputaților, ca for decizional, iar apoi să fie promulgat de președinte și publicat în Monitorul Oficial, pentru a produce efecte.

Punct de vedere negativ emis de Guvern, semnat de Marcel Ciolacu

Pe de altă parte, se impune subliniat că, în urmă cu câteva luni, Guvernul a emis un punct de vedere negativ propunerii legislative, în principiu atrăgând atenția asupra neclarității unora dintre prevederi și efectelor negative economice a altora.

Din documentul emis de Guvern, semnat de Marcel Ciolacu, spicuim: „nu considerăm suficient de clară norma propusă, căci din textul propus nu reiese dacă se intenționează ca spațiile dedicate activităților de jocuri de noroc să se situeze la cel mult 50 m de limita teritorială, în intravilanul sau extravilanul localităților”; „Considerăm că impunerea distanței de minim 300 de metri pentru o locație specializată în care se desfășoară activitatea de jocuri de noroc ar conduce la eliminarea majorității locațiilor destinate acestui tip de activitate. De asemenea, considerăm că modificarea propusă, respectiv cea de impunere a unei distanțe minime de 300 de metri, nu este fezabilă nici economic, nici social, întrucât nu oferă soluții alternative viabile. Totodată, din punct de vedere al tehnicii legislative, considerăm că textul inițiativei legislative nu este complet, respectiv nu se explică modalitatea de verificare a respectării distanței de 300 de metri și cum va fi determinată această distanță, astfel încât să fie eliminat echivocul.

În ceea ce privește interdicția de acordare a autorizației de exploatare a jocurilor de noroc în localitățile cu mai puțin de 5.000 de locuitori, ar putea fi considerată ca fiind excesivă și, prin aceasta, de natură a încălca prevederi din Constituție”. În documentul Guvernului se mai invocă faptul că noile sedii vor trebui construite, neexistând infrastructura deja, iar multe dintre punctele existente vor fi închise, urmând ca mulți oameni să-și piardă locurile de muncă; în acest fel, se mai arată, vor avea de suferit bugetele locale și cel de stat.

Peste 680 de săli de jocuri în județul Constanța

Cele mai recente cifre transmise de Oficiul Național al Registrului Comerțului arată că în județul Constanța sunt 79 de firme care au ca obiect de activitate principală „jocuri de noroc și pariuri sportive”, care au peste 680 de puncte de lucru, iar alte 7.200 de firme îl au ca activitate secundară.

Cele mai multe puncte de lucru ale firmelor cu obiect de activitate jocurile de noroc sunt în mediul urban – aproximativ 480, iar în jur de 200 sunt în mediul rural. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4335 secunde