Mersul pe bicicletă în oraș, sport extrem! Strategie nouă pentru încurajarea transportului pe două roți

1530
Mersul pe bicicletă în oraș, sport extrem! Strategie nouă pentru încurajarea transportului pe două roți - fotofondmersulpebicicleta-1579292793.jpg

Articole de la același autor

Într-un oraș în care străzile sufocate de mașini, autovehiculele stau pe trotuar, pietonii merg pe șosea, bicicliștii sunt ultima grijă a șoferilor, dar mai ales a autorităților locale. În lipsa pistelor de bicicletă, în Constanța, mersul pe bicicletă pe șosele este un act de curaj, așa că amatorii se rezumă doar la plimbări scurte, pe falezele din Mamaia și Constanța. Prea puțini constănțeni se duc cu bicicleta la serviciu sau la alte treburi prin oraș.


Cu doar câteva sute de metri de pistă pentru bicicliști, pe un singur bulevard, în Constanța mersul pe bicicletă este din start descurajat. Utilizarea bicicletei, ca și metodă alternativă de transport este aproape exclusă. Autoritățile locale par că uită de cei pe două roți atunci când împart locurile pe șosea și, deși se discută de ani de zile de renunțarea la mașini, în realitate nu încurajează mai deloc mersul pe bicicletă.


"Am făcut o încercare, în toamnă, să merg cu bicicleta la serviciu. A fost o experiență dificilă, cu provocări și mulți nervi. Cea mai mare parte a șoselelor din Constanța nu sunt pentru bicicliști. Iar șoferii încă nu au ajuns la acel grad de civilizație încât să împartă strada cu noi. Opresc unde le convine, nu știu să ne ocolească, ci vor ca noi să ne dăm la o parte, nu au răbdare, ne taie fața, ne intimidează", ne-a povestit David P. din Constanța.


Există speranțe însă ca, în scurt timp, să fie elaborată o Strategie națională de încurajare a utilizării bicicletei. Documentul, aflat deja în lucru, propune, de la modificarea legislației rutiere ce îi vizează pe bicicliști, până la obligația autorităților locale de a realiza infrastructură pentru mersul pe două roți. Strategia este parte a proiectului "Dezvoltarea parteneriatului dintre ONG-uri și administrație pentru promovarea modalităților durabile de transport în interiorul localităților" și este coordonată de Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Est și Organizația pentru promovarea transportului alternativ în România.


Este necesară modificarea legislației!
Documentul propune două tipuri de intervenții, una minimală și una maximală. În primul rând, trebuie să se aibă în vedere actualizarea legislației cu privire la circulația pe drumurile publice, urmând a fi înlăturate sau adaptate dispozițiile legale care descurajează deplasarea cu bicicleta. Vor fi necesare modificări sau completări ale dispozițiilor legale cu privire la proiectarea și amenajarea străzilor și spațiilor publice cu elemente specifice nevoii utilizatorilor de biciclete, iar în cadrul Comisiilor Tehnice de Circulație a municipiilor vor fi desemnați reprezentanți ai comunităților de bicicliști care să urmărească proiectele supuse avizării și să poată face obiecții asupra aspectelor care influențează deplasarea cu bicicleta.


Primarii vor fi obligați să identifice, să proiecteze și să realizeze o rețea principală cu trasee pentru biciclete și să amenajeze piste pe traseele considerate prioritare. Vor fi prevăzute parcări pentru biciclete la toate unitățile de învățământ și instituțiile statului, unități spitalicești, precum și la poluri multimodale, stații importante pentru transport în comun, gări, autogări. În plus, imobilele noi, fie că sunt unități comerciale, clădiri de birouri, ansambluri rezidențiale vor trebui să asigure un număr minim de locuri de parcare de biciclete pe termen scurt, mediu și lung.


Parcări pentru biciclete, în gări și noduri rutiere 
Reprezentanții celor două asociații susțin că, pe lângă educarea populației față de utilizarea bicicletei, va trebui eliminată din legislație prevederea conform căreia este interzisă circulația pe drumurile publice a persoanelor cu o vârstă mai mică de 14 ani. "Prin această interdicție nu se asigură niciun fel de protecție copiilor și trebuie menționat că România este singura țară din lume în legislația căreia este prevăzută o astfel de interdicție", se arată în documentul de lucru al strategiei.


Astfel, este necesară introducerea de cursuri opționale în învățământul primar și gimnazial pentru dobândirea abilităților de a conduce o bicicletă și a regulilor de siguranță, iar, în cadrul școlilor de șoferi, va fi prevăzut ca în instruirea viitorilor șoferi să se pună accent pe conducerea preventivă și protejarea participanților vulnerabili la trafic.


Mai mult decât atât, pe lângă acea rețea de piste de biciclete, primarii vor trebui să se ocupe cu prioritate de adaptarea tuturor străzilor și drumurilor din localități la un standard minimal pentru circulația și parcarea bicicletelor, care să completeze și să facă legătura cu pistele principale. În plus, este necesară adaptarea intersecțiilor periculoase pentru participanții vulnerabili la trafic, prin amenajări care să separe traficul bicicletelor de traficul rutier. În paralel, vor trebui realizate parcări publice pentru biciclete, în noduri de legătură, precum gări, autogări, aeroporturi, stații majore de transport public, de tip Park & Ride, Bike & Ride, Drive & Ride, care să includă și stații de încărcare pentru biciclete electrice.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5117 secunde