Concurs Criza de ofițeri îi avantajează pe navigatorii români

778

Articole de la același autor

"Shipping-ul mondial continuă să se confrunte cu o acută criză de navigatori, iar în cazul ofițerilor situație începe să devină dramatică" - afirmă profesorul dr. inginer Haralambie Beizadea, din cadrul Academiei Navale "Mircea cel Bătrân", unul dintre specialiștii de pe piața crewing-ului.

O lume în schimbare
Cauza principală o reprezintă schimbările majore petrecute în flota mondială, în ultimul deceniu - afirmă profesorul. "Parcul de nave crește într-un ritm pe care, în urmă cu câțiva ani, puțini și-l imaginau. El a depășit capacitatea omenirii de a pregăti numărul de ofițeri de care este nevoie. Pe de altă parte, cei ce vor să urmeze o carieră maritimă sunt din ce în ce mai puțini."
Transportul containerizat este unul dintre principalii piloni ai creșterii flotei mondiale. "A luat o amploare extraordinară și aproape în fiecare zi asistăm la noutăți tehnologice. S-a ajuns la nave gigant, de 20.000 de containere și creșterea dimensiunilor pare a nu se mai opri. Există o competiție între marile companii de transport, fiecare dorind să devină cea mai mare, mai puternică. Creșterea transportului containerizat
s-a accelerat într-atât încât asistăm la o criză a porturilor de operare, la adevărate blocaje din cauza numărului prea mare de nave. Multe porturi s-au dovedit a nu fi pregătite pentru această evoluție explozivă. În prezent, mai mult chiar decât transportul containerizat, cel de gaze (LPG și LNG), de produse petroliere și chimice și-au pus amprenta asupra crizei de brevetați" - afirmă Haralambie Beizadea.

Cât contează să fi european?
Criza îi avantajează pe navigatorii din țara noastră. "Cererea de români este mult mai mare decât poate oferi piața. Chiar dacă armatorii reclamă o scădere a calității pregătirii, totuși, performanțele românilor sunt foarte bune. Contează foarte mult și faptul că, în multe flote europene, doar navigatorii din statele comunitare sunt acceptați la bord. Mai trebuie să avem în vedere un aspect. Flotele din Asia sunt nevoite să apeleze tot mai mult la ofițerii europeni, cel puțin pentru funcțiile de vârf. De ce, pentru că proprietarii mărfurilor doresc ca afacerile lor să fie tratate într-o manieră managerială europeană" - declară specialistul.

De la recesiunea economică…
Cât timp va dura goana după ofițeri? Astăzi, semnele recesiunii din economia mondială sunt tot mai evidente. Dolarul este de mai mulți ani în declin. Criza imobiliară din Statele Unite ale Americii a fost urmată de cea a piețelor de capital. A urmat șocul prețului petrolului, cu salturi de peste 145 de dolari pe baril. În decurs de numai un an, prețurile țițeiului, minereului de fier și oțelului s-au dublat. Inflația a crescut peste așteptări în întreaga lume. Până și Uniunea Europeană, socotită o oază de stabilitate economică, a resimțit aceste șocuri, încetinindu-și creșterea.
Odată cu scăderea producției, comerțul mondial își va reduce motoarele. Transporturile maritime vor fi cele mai afectate. Navlurile se vor micșora continuu și multe nave vor fi trase pe dreapta. Evident, cererea de forță de muncă va fi tot mai mică.

… la înghețul salarial
"Scenariul acesta este posibil - afirmă Beizadea. Dacă astfel vor decurge lucrurile, va trebui să abordăm altfel activitatea de furnizare a personalului maritim. De altfel, sunt unele țări care au resimțit, deja, acest fenomen. Polonia era unul dintre furnizorii importanți de personal maritim, iar navigatorii ei erau printre cei mai scumpi. Astăzi, nu mai sunt atât de căutați. La ora aceasta, din cauza competiției de pe piața forței de muncă, armatorii încă mai oferă salarii mari. Probabil că primul efect al recesiunii nu va fi pierderea locurilor de muncă, ci o înghețare, în cel mai bun caz, a salariilor celor îmbarcați. Apoi, concurența de pe piața forței de muncă va face restul. Vor fi recrutați navigatorii acelor nații care le permit companiilor de navigație să facă economii cât mai mari"

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.9023 secunde